2013-07-27, 02:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Bibeln
Muslimer har koranen, Pastafarianer har Gospel Of The Flying Spaghetti Monster. även om man antar att heliga böcker ha auktoritet faller bibleln som källa.

Varför ska jag eller någon annan blind lita på att bibeln har någon sanning i sig?
Citera
2013-07-27, 02:12
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!
Tror du att Babylonierna, Egyptierna, Romarna och andra stora civilisationer använde God-of-the-gaps när de formade sin bild av verkligheten? Civilisationerna hade inga olösta frågor, de visste vad de höll på med.

Ja, de använda God-of-the-gaps i många avseenden. Du vet, de hade också religioner.
Citera
2013-07-27, 07:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Backa upp? Är du dum i huvudet på riktigt?

Nej. Jag tycker bara du skriver en massa nonsens.

Citat:
Fråga Hank von Helvete ifall han mådde bättre när han drogade som värst, eller nu när han gått med i scientologerna och är drogfri!!!

Och detta skulle han inte ha kunnat göra utan scientologerna? Hur vet du det?

Och anekdotisk bevisföring har helt plötsligt blivit giltig, eller?

Citat:
Jag har varit med om mer än du kan drömma om i din lilla datorvärld, så kom inte och spänn dig.

Du vet ingenting om mig.

Citat:
Det tror väl fan att vissa behöver nåt att tro på för att bli nyktra, drogfria, eller bara allmänt okriminella.

Och vad vet du om det? Och OM detta vore sant, borde väl ändå troende i genomsnitt vara mindre farliga än ateister?

Citat:
Om du inte fattar det så gå för faan ut på gatan mitt i natten i några av dom lite hårdare städerna i världen, så får vi se hur tuff du är! Jävla fjolla!

Hahaha...hur mår du egentligen?
Citera
2013-07-27, 07:11
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Du vet ingenting om mig.

Och vad vet du om det? Och OM detta vore sant, borde väl ändå troende i genomsnitt vara mindre farliga än ateister?

Inte nödvändigtvis. Tro kan bevisligen få kriminella/knarkare att förbättra sig.
Citera
2013-07-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jesus är Gud fullkomligt. Han har ingen början och inget slut och har alltid funnits hos Gud och är själv Gud. Jesus refererade till Fadern som större än honom när han vandrade på Jorden och det är logiskt. Gud är oändligt stor och överallt existerande och kan inte sluta vara det bara för att han steg ned i en mänsklig gestalt. Därav för att visa på Gud, i sitt oändliga väsen bad Jesus till den som var större än honom själv, Fadern.

Om du i ditt hjärta tror att Jesus är korsfäst för dina synder och uppstånden från de döda så blir du frälst. Om du tror på att Gud finns och söker Gud och inte ger upp så kan han övertyga ditt hjärta om detta så att du blir frälst.

Läser du den riktiga Gamla testamentet eller dessa omskrivna Biblar!

Jesus är ingen son Jesus blev aldrig korsfäst en kors har inget med kristendom att göra det är en mänsklig påhitt. Av dessa som trotsade honom,ville få bort honom, de som ville få honom och framstå som en lögnare, de som ville ha makten. Källa finns i den riktiga Bibeln de som vill veta.

Lite offtopic här, men så folk fattar att saker manipuleras, det står i Bibeln att man ska låta bli gris den är inte gjord för att äta då den är asätare. Dock inte i den omskrivna, som de kallar "förnyade" Bibeln.
Lyssna på vad en kristen säger, alla kristna är inte manipulerade.

http://m.youtube.com/watch?v=7EXB1QW-gFU

Till TS! Bevisa att Gud inte finns och ni andra som ej tror på honom!!... Därför det kallas Tro, Faith, Believe and you shall see for you who dont believe, seek and you shall find.
Citera
2013-07-27, 08:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Inte nödvändigtvis. Tro kan bevisligen få kriminella/knarkare att förbättra sig.

Och de kan bevisligen göra det även utan tro. Så vad är poängen?

Edit:
Och framför allt: Hur går man från "knarkare KAN bli bättre människor av tro" till "gud behövs för moralen"
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-07-27 kl. 08:10.
Citera
2013-07-27, 08:15
Bannlyst
Citat:

Du vet ingenting om mig.

Jag brukar inte tappa humöret här, men du är verkligen en idiot.
Citera
2013-07-27, 09:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Och de kan bevisligen göra det även utan tro. Så vad är poängen?

Edit:
Och framför allt: Hur går man från "knarkare KAN bli bättre människor av tro" till "gud behövs för moralen"
Poängen är att tro är en bidragande faktor för vissa. Inget annat.

När har någon sagt att en gud behövs för moralen? Inte jag iallafall.
Citera
2013-07-27, 10:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Skönt att höra!

Jag vill berätta att jag respekterar dig från hela mitt hjärta även om vår syn skiljer sig åt. Jag vill också att du ska veta att jag tycker om dig för att vi är syskon i mänskligheten. Denna inställning har jag gentemot alla människor. Jag försöker undvika sarkasm och ironi för att förstå mitt syskon i mänskligheten på ett bättre sätt. Om jag är ironiska mot dig eller visar sarkasm, då försvårar jag processen för mig själv att förstå din insikt och den verklighetsuppfattning som du har inom dig. ]
Ja man hjälper inte sin sak genom att vara otrevlig.

Citat:
Jag förstår. Vad har dessa naturliga processer för signifikans? Enligt teisterna själva har dessa naturliga processer som funnits hos människan från början visat människan vägen till Gud. Därför observerar vi att majoriteten av mänskligheten är spirituell.
Om man kan föreställa sig ett monster bakom den prasslande busken eller i den djupa skuggan i grottan så kan man undvika rovdjur oftare. Kort och gott är det del i vår hjärnas konsekvensanalysförmåga.

Citat:
Jag vet inte om denna modell går att implementera på Babylonien och det forna Egypten. Dessa enormt utvecklade civilisationer var otroliga i sin kunskap. De byggde pyramiderna åt sina faraoner eftersom de såg tydligt att livet efter döden var ett faktum. De var inte rädda för livet efter döden, arkeologiska fynd visar att faraonerna förberedde sig väl inför det eviga livet efter döden. Det var väl inte rädsla för det okända som drev egyptierna att bygga pyramider. De visste helt enkelt vad de gjorde samt att livet efter döden var ett faktum.
Rädslan tycker jag är tydlig då man inte nöjde sig med att bara dö, man var tvungen att bygga ornamenterade gravkonstruktioner, ta med sig allt från soldater och tjänare till världsliga rikedomar och pengar.

Att tro att man vet betyder inte att man vet.

Citat:
Tror du att Babylonierna, Egyptierna, Romarna och andra stora civilisationer använde God-of-the-gaps när de formade sin bild av verkligheten? Civilisationerna hade inga olösta frågor, de visste vad de höll på med.
Inga olösta frågor? Vad baserar du det på?
Visste man? Är deras gudar alla på riktigt då?
Citera
2013-07-27, 10:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Poängen är att tro är en bidragande faktor för vissa. Inget annat.

När har någon sagt att en gud behövs för moralen? Inte jag iallafall.

peckahuve sa det. Vilket föranledde diskussionen. Du kommer sedan in och säger att tro KAN få folk att bli bättre. Jaha, liksom...och? Har jag sagt något annat?
Citera
2013-07-27, 10:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag brukar inte tappa humöret här, men du är verkligen en idiot.

Men gubben, då....

Säg till när du lugnat ner dig och vill försvara påståendet "gud behövs för moralen". Jag ska inte tvinga dig att skriva mer än dina tre rader....jag lovar.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-07-27 kl. 10:29.
Citera
2013-07-27, 10:42
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Att inte gud behövs för moralen säger bara folk som inte varit helkriminella. Om man varit en fullkomligt hänsynslös galning, så kan det vara bra med lite tro. Framför allt för ens omgivning.

Citat:
Backa upp? Är du dum i huvudet på riktigt? Fråga Hank von Helvete ifall han mådde bättre när han drogade som värst, eller nu när han gått med i scientologerna och är drogfri!!! Jag har varit med om mer än du kan drömma om i din lilla datorvärld, så kom inte och spänn dig. Det tror väl fan att vissa behöver nåt att tro på för att bli nyktra, drogfria, eller bara allmänt okriminella. Om du inte fattar det så gå för faan ut på gatan mitt i natten i några av dom lite hårdare städerna i världen, så får vi se hur tuff du är! Jävla fjolla!

Citat:
peckahuve sa det. Vilket föranledde diskussionen. Du kommer sedan in och säger att tro KAN få folk att bli bättre. Jaha, liksom...och? Har jag sagt något annat?

Han (Peckahuve) gick från "bara icke-kriminella tycker att Gud inte behövs för moral"(Fel) till
"Vissa kriminella behöver tro" (korrekt). Blev förvirrad då du sade emot hans senare påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in