2013-07-26, 21:09
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Det är sant. Men hur förklarar man fenomenet att människan trott på övernaturliga krafter genom tiderna?

Hur förklarar man fenomenet att människor fortfarande har en blindtarm trotts att vi inte behöver den idag?

Citera
2013-07-26, 21:29
Medlem
Citat:
Om vi antar för argumentationens skull att jag accepterar din bevisföring. Hur ska jag lära känna Gud? vad har Gud för egenskaper? vad är nästa steg?

Guds egenskaper.

Han lever i evighet. Han inte är skapad och har alltid funnits. Han är oändligt stor och har ett outtömligt väsen. Han är bortom tid, rum och materia och omsluter allt. Han finns överallt samtidigt och han är alltings upphov och fullbordan.

Guds övriga egenskaper är många. Kärlek, vishet, styrka, rättfärdighet, nåd och tröst. mm.

Bibelns nya testamente berättar om Jesus och detta är det fundamentalt viktigaste av allt. Jesus som korsfäst och syndernas förlåtelse genom tro på honom. Jesus är den enda vägen till Gud.
Citera
2013-07-26, 21:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hej speritz!! Det var länge sen. Hoppas att livet rullar på och allt är under kontroll

I det forna Egypten byggdes pyramider (en av världens underverk). Egyptierna var fullt medvetna att ett live efter detta var ett faktum. Modellen som tillämpas på barn är svårsmält i detta sammanhang. Mäktiga ledare i Egyptiern var inga barn, eller hur?

Hej. Jodå, det går fint. Fridens liljor!

Haka inte upp dig på barnkommentaren. Allt jag menade var att det kommer naturligt och finns med från början. Oavsett är det en naturlig tankeprocess och del i vår självbevarelsedrift.

Liv efter döden handlar nog om dels rädsla för det okända och en oförmåga att föreställa sig att man kan ta slut eftersom vi i grund och botten är solipsister som insett att vi förmodligen inte är Den Enda, men ändå inte riktigt kan slita sig.
Citera
2013-07-26, 21:52
Medlem
Citat:
Tack!

Hur och när kommer Jesus att uppenbara sig för mig? Är Jesus Gud? slutligen, vem dyrkade Jesus?

Jesus är Gud fullkomligt. Han har ingen början och inget slut och har alltid funnits hos Gud och är själv Gud. Jesus refererade till Fadern som större än honom när han vandrade på Jorden och det är logiskt. Gud är oändligt stor och överallt existerande och kan inte sluta vara det bara för att han steg ned i en mänsklig gestalt. Därav för att visa på Gud, i sitt oändliga väsen bad Jesus till den som var större än honom själv, Fadern.

Om du i ditt hjärta tror att Jesus är korsfäst för dina synder och uppstånden från de döda så blir du frälst. Om du tror på att Gud finns och söker Gud och inte ger upp så kan han övertyga ditt hjärta om detta så att du blir frälst.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-26 kl. 22:24.
Citera
2013-07-26, 22:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jesus är Gud fullkomligt. Han har ingen början och inget slut och har alltid funnits hos Gud och är själv Gud. Jesus refererade till Fadern som större än honom när han vandrade på Jorden och det är logiskt. Gud är oändligt stor och överallt existerande och kan inte sluta vara det bara för att han steg ned i en mänsklig gestalt. Därav för att visa på Gud, i sitt oändliga väsen bad Jesus till den som var större än honom själv, Fadern.

Om du i ditt hjärta tror att Jesus är korsfäst för dina synder och uppstånden från de döda så blir du frälst. Om du tror på att Gud finns och söker Gud och inte ger upp så kan han övertyga ditt hjärta om detta så att du blir frälst.

Hell Neptunus! Han vägleder och skyddar alla skepp som offrar åt honom innan avresa. Om du ändå drunknar ska du veta att ditt offer inte var stort nog.
Citera
2013-07-26, 22:34
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Då tittar vi på den röda tråden, alla religioner tror på något övernaturligt. Varför beter sig majoriteten av mänskligheten på detta sätt, att de tror på något övernaturligt? baseras detta fenomen på okunskap eller är det en medfödd instinkt?

Övernaturligt i detta fall är livet efter döden. Alla religioner tror på livet efter döden.

Människan har i alla tider velat förklara sin omvärld. För i tiden användes God-of-the-gaps flitigt för att förklara både det ena och det andra. Allteftersom vetenskapen kommit ifatt, har hålen fyllts i. Jag lutar definitivt åt okunskap, då de länder med sämst utbildningar oftast brukar vara de länder som är mest religiösa.
Citera
2013-07-26, 22:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Källa?
Citera
2013-07-26, 22:39
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det finns bara saker som är oupptäckta. Det som var övernaturligt igår är vardag idag.

Allt i naturen är energi. Ingen energi försvinner. Ingen information försvinner. Det är känd fysik.
Varför skulle liv vara ett undantag från den naturliga principen som gäller överallt annars?
I svarta hål förintas information.
Citera
2013-07-26, 22:40
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Det blir lättare om man accepterar skrumpelnubb bevisföring, nästa steg är problematisk, hur vet man sen vem Gud är?

håller du inte med koffski?

Vet inte om jag tolkar dig rätt. Min åsikt är i alla fall kortfattat: Det enda han gjort är att ha hittat på ett sätt att beskriva sin egna definition av en gud. En beskrivning är inte lika med bevis.
Citera
2013-07-26, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Att inte gud behövs för moralen säger bara folk som inte varit helkriminella. Om man varit en fullkomligt hänsynslös galning, så kan det vara bra med lite tro. Framför allt för ens omgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag ber dig backa upp dina pinsamheter. Jag vet att det känns bekvämare att skita ur sig tre rader och sedan inte låtsas om det mer.
Backa upp? Är du dum i huvudet på riktigt? Fråga Hank von Helvete ifall han mådde bättre när han drogade som värst, eller nu när han gått med i scientologerna och är drogfri!!! Jag har varit med om mer än du kan drömma om i din lilla datorvärld, så kom inte och spänn dig. Det tror väl fan att vissa behöver nåt att tro på för att bli nyktra, drogfria, eller bara allmänt okriminella. Om du inte fattar det så gå för faan ut på gatan mitt i natten i några av dom lite hårdare städerna i världen, så får vi se hur tuff du är! Jävla fjolla!
Citera
2013-07-27, 00:03
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hej. Jodå, det går fint. Fridens liljor!

Haka inte upp dig på barnkommentaren. Allt jag menade var att det kommer naturligt och finns med från början. Oavsett är det en naturlig tankeprocess och del i vår självbevarelsedrift.

Hej!

Skönt att höra!

Jag vill berätta att jag respekterar dig från hela mitt hjärta även om vår syn skiljer sig åt. Jag vill också att du ska veta att jag tycker om dig för att vi är syskon i mänskligheten. Denna inställning har jag gentemot alla människor. Jag försöker undvika sarkasm och ironi för att förstå mitt syskon i mänskligheten på ett bättre sätt. Om jag är ironiska mot dig eller visar sarkasm, då försvårar jag processen för mig själv att förstå din insikt och den verklighetsuppfattning som du har inom dig.

Citat:

Jag förstår. Vad har dessa naturliga processer för signifikans? Enligt teisterna själva har dessa naturliga processer som funnits hos människan från början visat människan vägen till Gud. Därför observerar vi att majoriteten av mänskligheten är spirituell.

Citat:
Liv efter döden handlar nog om dels rädsla för det okända och en oförmåga att föreställa sig att man kan ta slut eftersom vi i grund och botten är solipsister som insett att vi förmodligen inte är Den Enda, men ändå inte riktigt kan slita sig.

Jag vet inte om denna modell går att implementera på Babylonien och det forna Egypten. Dessa enormt utvecklade civilisationer var otroliga i sin kunskap. De byggde pyramiderna åt sina faraoner eftersom de såg tydligt att livet efter döden var ett faktum. De var inte rädda för livet efter döden, arkeologiska fynd visar att faraonerna förberedde sig väl inför det eviga livet efter döden. Det var väl inte rädsla för det okända som drev egyptierna att bygga pyramider. De visste helt enkelt vad de gjorde samt att livet efter döden var ett faktum.

Citat:

Tack för beskrivningen!

Jag respekterar din tro. Jag respekterar dig med även om våra åsikter skiljer sig åt. De meningar som jag markerat med fet stil ä meningar som jag har svårt att smälta. Hur kan jesus finnas hos Gud när han själv ÄR Gud? Är Gud (Jesus) större än fadern eller är fadern större än Gud? Om Gud är oändligt stor och steg ned i mänsklig gestalt, då förlorar han väl sin oändliga egenskap? Jesus (Gud) bad till Fadern, då är Fadern större än Gud. Så vem är Fadern och vem är Gud?

Jag har många frågor och svaren lär vara svårsmälta. Men jag ska göra mitt bästa för att hänga med ärade skrumpelnubb.

Citat:

Jag tror helhjärtat att Jesus korsfästes enligt kristen lära. Men jag tror att vi människor är ansvariga för våra handlingar. Jag kan inte komma undan Guds rättvisa bara för att Jesus korsfästes. På domedagen måste jag stå till svars för mina handlingar. Håller du inte med at vi är ansvariga för våra handlingar?

Blir jag frälst om jag tror som jag gör, eller måste jag tro på att Jesus dog för mina synder och på så sätt komma undan Guds rättvisa?

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Människan har i alla tider velat förklara sin omvärld. För i tiden användes God-of-the-gaps flitigt för att förklara både det ena och det andra. Allteftersom vetenskapen kommit ifatt, har hålen fyllts i. Jag lutar definitivt åt okunskap, då de länder med sämst utbildningar oftast brukar vara de länder som är mest religiösa.

Tror du att Babylonierna, Egyptierna, Romarna och andra stora civilisationer använde God-of-the-gaps när de formade sin bild av verkligheten? Civilisationerna hade inga olösta frågor, de visste vad de höll på med.
Citera
2013-07-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Källa?
Bibeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto