Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Orsaken till blinda fläcken är att syncellerna i näthinnan är felvända. Nervtrådarna är riktade uppåt och går vidare över näthinnan till den blinda fläcken där de samlas ihop till ett knippe för att vända igen på sin väg till hjärnan - den blinda fläcken. Blinda fläcken beror troligen på något evolutionärt misstag för länge, länge sedan, och är idag oåterkalleligt. Bläckfiskens nerver, till exempel, ligger helt rättvända och ingen onödig blind fläck har uppstått.
Blinda fläcken är egentligen inget man märker av, inte om man medvetet försöker hitta den. Oftast hittar man den genom att blunda med det ena ögat och sakta närma sig ett föremål från flera centimeter. Detta brukar vi ju inte göra ofta, eller hur? Så en blind fläck är inget man kommer att bekymras av.
Sen är frågan varför våra nervtrådarna ligger ovanpå syncellerna? Varför har vi inte samma system som bläckfisken där syncellerna ligger istället ovanpå nervtrådarna? Själv vet jag inte svaret. Men om jag skulle spekulera så tror jag att en uppochnervänd retina skulle skyddas av nervtrådarna från de skadliga solstrålarna. Om retinan skulle direkt träffas av ljuset så kan de förmodligen skadas. Detta är som sagt bara en spekulation.
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Svanskotan kan vara bra att ha som stöd, men är allmänt bara i vägen.
Ja, den kan vara i vägen speciellt när man knäckt den. Men glöm inte att den fungerar även som ett muskelfäste.
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Blindtarmen är en rest från tidigare evolution. Den har en funktion, dock väldigt begränsad sådan, varför man ofta väljer att operera bort denna vid inflammation.
Blindtarmen har ju i alla fall en funktion, och håller med dig att man bör operera bort om den inflammeras och orsakar problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Du vet väl att för i tiden, när välfärd inte fanns, levde människor knappt 20-30 år, va? Det är vetenskapliga framsteg inom medicin, biologi och teknik som möjliggjort för långa liv.
Håller med, vetenskapliga framsteg och forskning är viktigt för människans hälsa och välmående.
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Välkommen tillbaka

Tack