2012-11-14, 15:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoZRandom
Jo jag har öppnat dörren och kikat lite inom kvantumfysiken, jag saknar dock utbildning för att förstå mig på allt det där så mycket, men det kommer, jag har hela livet på mig för det.
Och på det jag har sett redan, så skapar det en starkare tro på att det finns något annat som skapade allt. inte jorden, inte denna galax inte universum utan allting bara.

Offentligt säger jag dock att jag är kristen, mest för att det finns så mycket atheister runt omkring dem i min ålder, för att skapa irritation, debatt, för att försöka få dom att tänka lite självständigt.

Låter mest som att du plockar russin ur 10 olika kakor och bakar ihop allt till något som du låter bra. Vad är det som gör dig så himla fritänkande, om jag får fråga?
Citera
2012-11-14, 15:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
jag har sedan dess vid de tillfällena jag varit ensam och påverkad spenderat min tid att läsa om vetenskap, historia, och religion, skrivit ner för att inte glömma. jag alltid gillat dessa ämnena, och nästan varje dag får jag reda på någonting som passar in i min syn på hur allt fungerar.

Där har vi problemet. Klassisk confirmation bias.

Det är när någonting ser ut att hålla med en som man måste vara extra försiktig med att dra slutsatser.

Om jag gräver djupare i din världsbild så är jag ganska säker på att du inte kommer ha särskilt bra skäl för någonting du tror på (som är över det ordinära).
Citera
2012-11-14, 15:24
Medlem
SoZRandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Låter mest som att du plockar russin ur 10 olika kakor och bakar ihop allt till något som du låter bra. Vad är det som gör dig så himla fritänkande, om jag får fråga?

det som gör mig fritänkande är att jag plockar olika vindruvor från olika arter vindruvor, soltorkar dom till russin och bakar 1 lussekatt istället. jag gillar inte lussekatter, men med flera russin i blir dom inte lika torra i alla fall.

klart jag inte är den enda som gör det. men jag tar massor av åsikter, fakta, min egna tro, det jag tror på själv utan fakta som kan backa upp mig. jag tycker det är fritänkande, jag följer inte andra och jag tror att exakt så som jag tror är unikt. och det finns många som har gjort likadant, och dom har också en unik tro, jag känner bara 1 som tänker som jag.

resultatet av att vara fritänkande är att jag skapar något som låter bra, i mitt huvud, för mig, och det får mig att må bra. istället för att haka upp mig på saker och frågor, eller blint följa någon annans åsikter.

EDIT: din andra post, njae.. finns vetenskapliga saker som jag förnekar också, om du mår bättre av att sätta en stämpel på mig varsågod, jag gör det inte, och håller inte med om vad du säger. att det funnits något utöver det fysiska har jag alltid trott på, jag tror på andar också.
Senast redigerad av SoZRandom 2012-11-14 kl. 15:30.
Citera
2012-11-14, 15:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Bevisa att det inte finns en gud istället, varför ska en majoritet som trott på något som kan till och med sträcka sig så långt bak som 40'000 år, varför ska de bevisa att gud finns?
Till att börja med så kan jag som tidigare skribent skrivit be dig motbevisa enhörningar. Men för att vara annorlunda kan jag be dig ta pysslingar istället.

Citat:
du är en minoritet som är dum i huvudet som inte tror på gud, Enligt majoriteten.

så det är upp till dig / er att bevisa att gud inte finns.

I Sverige så är ju majoriteten, så även enligt din logik så har ju alla svenska teister bevisbörda iaf...

Citat:
Edit: ärgh.. kommer inte orka argumentera i en så här stor tråd.

Orka eller kunna? Du har inte direkt imponerat ännu....om någon kommer med ett klassiskt försök att skjuta över bevisbördan, så kan man vara ganska säker på att resten inte kommer vara klanderfritt...

Science+religion=kärlek
Citera
Medlem
KungPungPats avatar
http://www.youtube.com/watch?v=chHVBfoBr1o&playnext=1&list=PL1C4691683A06 4BF4&feature=results_video
http://www.youtube.com/watch?v=wcyZh8h2ihk
Här ser ni ett bra exempel på hur ni beter er, klagar på ord och pekar på att alla vi är gamla afrikaner för det sa dom smarta som tänker åt alla andra hahaha..
Japp då var det fastställt, nu har dom smarta som tänker åt oss pratat så du vet vad du ska tänka Katt williams , hahahaha va äre för idioter som ni lyssnar på är bara vad jag undrar..

Jag gillar Katt williams och jag förstår vad han menar och att hans stand-up inte skulle varit rolig om inte han slarvade med orden och inte brydde sig om att passa in..
Senast redigerad av KungPungPat 2012-11-14 kl. 15:36.
Citera
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Bevisa att det inte finns en gud istället, varför ska en majoritet som trott på något som kan till och med sträcka sig så långt bak som 40'000 år, varför ska de bevisa att gud finns?

du är en minoritet som är dum i huvudet som inte tror på gud, Enligt majoriteten.

Det där är argumentum ad populum och är ett slutledningsfel vanligt för den som inte är smartare än att de använder det. "Miljarder flugor kan inte ha fel. Ät skit!"

Du utgår dessutom från att alla trott samma sak under 40.00 år. De har du inget som helst belägg för,snarare finns det all anledning att hävda motsatsen.
Citera
2012-11-14, 15:33
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Edit: ärgh.. kommer inte orka argumentera i en så här stor tråd.

Nä ditt intellekt klarar väl inte det . Du visar redan prov på viss inkrökthet.
Citera
2012-11-14, 15:34
Avslutad
Citat:
Inte alls, jag argumenterar ofta med atheister, men jag tycker tvärtom att det är atheister som har dåliga argument för det mesta och börjar skrika eller neka neka neka.

Isf låter det som du diskuterat med några ateister som är dåliga på att diskutera. Kan du ge ett exempel på ett argument som du inte fått en vettigt motargument till så kanske jag kan hjälpa till.

Citat:
Det spelar ju ingen roll det är olika gudar, det är i grunden samma gud.
Om en gudsföreställning A gör klart att anhängare till gudsföreställning B tex är hedningar så kan inte guden i gudsföreställning A och B vara samma...

Visst kan du komma och säga att det bara finns en gud, men så fort du sätter attribut på denna gud så börjar du trampa anhängare till olika religioner på tårna som inte håller med om dessa attribut.

Citat:
Människan har utvecklats så pass långt att vi ifrågasätter vår existens, för mig är det ett bra argument.
Ett bra argument på att gud finns? Hur får du ihop det resonemanget?

Citat:
jag tror dock inte på en gud i personlig gestalt.
För att knyta ihop med det jag skrev några rader upp:
Är denna gud samma gud som den person som tror på en gud som HAR en personlig gestalt? Jag bara frågar alltså...
Citera
2012-11-14, 15:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
det som gör mig fritänkande är att jag plockar olika vindruvor från olika arter vindruvor, soltorkar dom till russin och bakar 1 lussekatt istället. jag gillar inte lussekatter, men med flera russin i blir dom inte lika torra i alla fall.

klart jag inte är den enda som gör det. men jag tar massor av åsikter, fakta, min egna tro, det jag tror på själv utan fakta som kan backa upp mig. jag tycker det är fritänkande, jag följer inte andra och jag tror att exakt så som jag tror är unikt. och det finns många som har gjort likadant, och dom har också en unik tro, jag känner bara 1 som tänker som jag.

Tillåt mig inte hålla med. Om det på jorden finns 5 150 007 troende, så har du 5 150 007 unika troer. Och lustigt nog så tycks precis alla ha en tro som på något mystiskt sätt tycks vara precis så som de önskar att världen var....

Jag ska inte höja upp mig själv till skyarna, men så här mycket kan jag säga: Jag har inget principiellt emot t ex en tanke om att vi alla sitter ihop i nåt kvantmekanisk tjofräs....men finns det inget som visar på detta så är jag inte intresserad av att tro på något sådant.

Citat:
resultatet av att vara fritänkande är att jag skapar något som låter bra, i mitt huvud, för mig, och det får mig att må bra. istället för att haka upp mig på saker och frågor, eller blint följa någon annans åsikter.

Kalla mig gammaldags, men jag bryr mig faktiskt om huruvida saker och ting jag tror är sanna eller inte. Men du gör som du vill.
Citera
2012-11-14, 15:36
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Men om ett djur fattas i ett ekosystem så fungerar inte systemet.. Fattas en del i motorn så fungerar inte motorn...

Och när man börjar prata hur stor chans det skulle vara på nanonivån att en motor bildas genom naturliga processer som vind, korrision och tid.. Då blir chansen för liten för att ens kunna skriva det med siffror.. Det kan lixom inte hända att en motor råkar utveckla den delen som fattas och sen snubblar så den hamnar perfekt och motorn startar...

Det måste skapas i sin helhet perfekt från början, .. en tiger skulle aldrig kunna äta nån mat om inte tassen var utvecklas som ett högteknologiskt klösvapen, perfekt skapad för att dra ner djuren som existerar i det kretsloppet och keka upp dom..

Ett ekosystem måste skapas samtidigt så det är en annan sak som bevisar att det jag tror på antagligen är vad som är sannt... det kommer en evolutionsvåg från mitten av galaxen nu 21 december genomgår vi evolution.. bara min syn

Ja okej , universum började med en stor smäll och miljarder år senare så bildades kemi och sen biologi och inteligenta designer.. Människor och universum kom från en smäll helt enkelt och vi har evolutioneras väldigt långsamt sen dess trots att det inte finns logiska bevis för det.. Därför behöver vi aldrig bry oss om evolution för det händer så långsamt så vi kommer aldrig uppleva nån evolution..
Jasså, sa dom som lär ut bingbangteori samtidigt som dom lär ut energikonserevveringlagar och evolutionteorier som en sanning... när allihopa går emot varandra och har fullt med luckor överallt som bara borde gjort dom teorierna till teorier man kan ta en titt på sen men inte troligt med tanke på ekosystem och cellmotorer...

hahaha ja och RNa blev DNA och javisst, sånnt som folk omöjligen kan veta, men visst jag tror på evolution, dock evolutionsvågor inte evolutionsförklaringar på livet och universum. det är idioti enligt mig..

Och det här energinätet som vi alla sitter ihop med, unified stringfield.. jag antar att det är det som evolutionsvågor, telepati och kvantumdatorer kommer arbeta genom och redan gör antar jag..

Om du ställer dig och fokuseerar på en människa och fösöker sätta dig in i nån du sers tankar, när du fokuserar på människan tänker du bara att du undrar vad den människan tänker på.. Du kommer se att människan reagerar direkt för man känner sig iaktagen..

Och det finns vetenskapliga bevis på det och jag testar faktist själv såfort ett tillfälle dyker upp och sällan misslyckas det.. Kan bli lite pinsamt ibland dock..

Det är bara ett sätt att typ bekräfta unified stringfield antar jag eller att vi sitter ihop på nått sätt..
MVH
Jag har väldigt svårt att förstå, om du är seriös eller hur du tänker.

Vad är det för energinät du snackar om? finns inga vetenskapliga belägg om detta, du får gärna förklara mer. och vad exakt det gör.

Ett ekosystem dör inte ut om en art försvinner, förstår inte vad du har fått detta ifrån? det försvinner arter från lokala ekosystem hela tiden. Balansen i ekosystem är också dynamiskt och ändras hela tiden. Ekosystem kom till med hjälp av evolution (växter djur) samt geologiska och metrologiska förhållanden. Så här har du fel, Människan har flera gångar "tagit" bort djur ur ekosystem för att vi inte vill ha dem här. Men ekosystemen lever vidare.

Kemi och Biologi är benämningar på olika processer som sker i universum och naturen. inget som skapades då och då

Ditt Tiger argument är ett typiskt creationist argument. och visar att du inte har förstått själva basen i vad Evolutionsteorin säger. Om du skall debattera i något visa då iaf så mycket respekt till den andra parten och läs på om ämnet du försöker argumentera mot.

Tigern levde i annan miljö, jagade kanske andra byten?
jag kan ju fråga dig, hur kom det sig att valar och delfiner m.m klarade att anpassa sig till vattnen igen?

du måste ju förstå att det vara ju inte så en dag att en typ art bara födde en tiger en dag och vips så var det en ny fullutvecklad art redo att jaga med sina klor.

Vi upplever evolutionen HELA tiden, Både i Naturen och i Lab. du kan se till djurlivet i i de stora afrikanska sjöarna där bara under några tio år evolutionen har givit upphov till över 118 olika arter.
du kan se på kaniner i USA. finns hur mycket som helst.

konservationsteorin? pratar du nu om Newtons lagar nu? i så fall är det en Lag och inte en Teori. En teori har mycket mer information än en lag har.

Du fortsätter att snacka om Cellmotorn (vad det nu är) och att evolutionen inte klarar av det. så snälla kan du förklara vad det är och varför det inte går? jag trodde jag hade förklarat redan vad en cell är och varför evolutionen är kapabel till att skapa celler
Senast redigerad av awestby 2012-11-14 kl. 15:41.
Citera
2012-11-14, 15:37
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
okej, jag kan hålla med om ditt slutargument.

men tänk logiskt istället, ska du försöka få en majoritet att acceptera det?

nej det kommer inte funka, så det är upp till atheister att övertyga religiösa.
Det du säger har inget med logik att göra. Dessutom missionerar inte ateister, det är ingen livsåskådning att vara ateist.

[/quote]Albert Einstein och många andra forskare tror på något, det är därför jag blandat min egna tro med vetenskap, istället för att följa böcker eller deprimerade filosofer som religiösa och athetister gör.

gå din egna väg istället, folk som är atheister eller följer böcker till punk är folk som inte kan tänka ordentligt, att fundera kring just detta och livet är ju en del av l ivet, och kanske till och med meningen med livet.[/quote]

Ytterligare en flummande hemmasnickare till limgrytorna...

Kan vi få höra vilka slutsatser du kommit fram till då, som skulle vara så nytt...
Citera
2012-11-14, 15:38
Medlem
SoZRandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Till att börja med så kan jag som tidigare skribent skrivit be dig motbevisa enhörningar. Men för att vara annorlunda kan jag be dig ta pysslingar istället.

I Sverige så är ju majoriteten, så även enligt din logik så har ju alla svenska teister bevisbörda iaf...

Orka eller kunna? Du har inte direkt imponerat ännu....om någon kommer med ett klassiskt försök att skjuta över bevisbördan, så kan man vara ganska säker på att resten inte kommer vara klanderfritt...

Science+religion=kärlek

Känner inte att jag behöver bevis eller bevisa något.
Jag tänker globalt när jag säger så.

Jag kan inte bevisa eller motbevisa enhörningar eller pysslingar, jag har en sett min morfars ande innan jag visste att han dött, sen att du kommer tro på det förväntar jag mig inte heller.

Jag har inget behov av att imponera på folk som är ateister, dom följer inget, och funderar inte så mycket själv över det dom ifrågasätter.

vilket jag själv gör hela tiden, ifrågasätter alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Det där är argumentum ad populum och är ett slutledningsfel vanligt för den som inte är smartare än att de använder det. "Miljarder flugor kan inte ha fel. Ät skit!"

Du utgår dessutom från att alla trott samma sak under 40.00 år. De har du inget som helst belägg för,snarare finns det all anledning att hävda motsatsen.

tror du inte läst ordentligt vad jag skrev, 1 miljard flugor har oftast fel, majoriteten av folk följer religoner blint utan att fundera så mycket, majoriteten av världen är också väldigt dum och blind i andra frågor.

Jag utgår inte alls från att alla har tänkt och trott på samma sak i 40000 år, jag "vet" att det finns religiösa grottmålningar som är 39'000 år gamla som funnits i Europa, kristendomen är nästan samma sak om den egyptiska mytologin, som säkert är baserat på något annat osv osv bakåt bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in