Citat:
Så klart det ger frågetecken om din trosbas, att diskriminering t.ex är betingat av predestination, dvs om barnet utsätts för våld, så är det våldet predestinerat.. dina matte-excesser gör anspråk på att människan är t.ex predestinerad att skada.. bara en sådan sak.. men jag tänker ibland i flera led, ibland inte.
Ursprungligen postat av BlackJewel
Så klart det ger frågetecken om din trosbas, att diskriminering t.ex är betingat av predestination, dvs om barnet utsätts för våld, så är det våldet predestinerat.. dina matte-excesser gör anspråk på att människan är t.ex predestinerad att skada.. bara en sådan sak.. men jag tänker ibland i flera led, ibland inte.
Hur kan du komma fram till att saker är predestinerade? Är det bara för att det skulle finnas en Gud utanför tid och rum som vet allt om framtiden? Vi har väl fortfarande en fri vilja? Varför skulle människan vara predestinerad att skada? Jag blir nyfiken.
Citat:
Men den om predestinerade händelser, den oroar mig, tack vare att du säger dig kunna ha gud i handen via siffro.. mkt oroande...
Nu blir jag också nyfiken på varför du säger så?
Citat:
För det säger att barn vilka har dåliga villkor, att det är guds förtjänst, jag blir helt förvirrad - så du behöver utveckla hur du öht fick bibeln som "sanningssägande underlaget, att bygga gud i matematisk form på"
Men så var det inte. Jag är uppväxt i profant hem utan religion. Gud har visat sig för mig. Han har själv uppenbarat om för mig att jag rört vid honom. Jag har varit på väg mot evig undergång genom mina synder som var många. Gud har dragit mig till Jesus som är Gud själv och som har berett en väg till syndernas förlåtelse för mig.
Citat:
Framförallt, eftersom du INTE har tillgång till de sanna skeendena under den tid du har som första referens.
Hur vet du ?
Framförallt, eftersom du INTE har tillgång till de sanna skeendena under den tid du har som första referens.
Hur vet du ?
Hmm? Förstår inte?
Citat:
Du vet att matematik är det ämne man utnyttjade tidigt va.. jag tror du är den sjuttioelfte miljonen som menar att "min uträkning är ett guds tecken" nej min vän, bara för att du med din logaritm kan bygga katedral, är det inte ekvivalent med gud, men man har LÄRT UT, det så, att ha det VÄRDET, det är fortfarande ett värde, inte en sanning, det är nämligen inte analogt att all tortyr via historien, var guds vilja, ingen... absolut ingen, kan hävda det, lika lite som det är av siffran givet att man måste läsa bibel för att bli klok.
Det är vad det är.
Citat:
Så du har en mkt snävt underlag - om igen, ta inte illa upp.. men bibel är inte godtagbar första referens eftersom du helt saknar insikt i vad som egentligen skedde, varför trilskas du med att säga dig lita blint på att bibelberättarna ens återgav korrekt, förstår du inte hur korrekt matematik måste vara för att en uppnå generell sanning omskriven till logik?
Det är också logiskt med materia, min käre vän.. det skulle inte existera matematiska immateriella uttryck utan materia, så du underskaattar vad matematik och logik består av i sin essentialitet, dvs vilka komponenter som ens frammanat matte... du har en alltför, enligt mig.. , isolerad syn på liv och död och är jag rädd, också på männniskor eftersom du har bibeln som en sanningsägande bok, det får mig i lätt rysning... nästan oro över att du inte förstår livets komplexa sammansättning.
Det är också logiskt med materia, min käre vän.. det skulle inte existera matematiska immateriella uttryck utan materia, så du underskaattar vad matematik och logik består av i sin essentialitet, dvs vilka komponenter som ens frammanat matte... du har en alltför, enligt mig.. , isolerad syn på liv och död och är jag rädd, också på männniskor eftersom du har bibeln som en sanningsägande bok, det får mig i lätt rysning... nästan oro över att du inte förstår livets komplexa sammansättning.
Jag säger inte att allt i bibeln är sant, det tror jag inte. Evangeliet om Jesus är tror jag på. -jag tror på Jesus, men jag är inte bokstavstroende.
Men bilden bibeln målar upp om Guds väsen bekräftar den som jag visar på i matematiken och den är även logisk i sig självt bortsett från matematiken anser jag.
Matematiken kan förklara på förhand det vi ännu inte upptäckt i den materiella världen. Så varför kan den inte förklara det som ligger utanför?
Citat:
Det vet jag att du förstår och jag är inte heller ens road av att störa de fantastiska insikter som matte öppnar, jag tycker själv det är oerhört vackert - men du värderar.. och drar in gud och bibel, därmed människor i detta, det är då jag faktiskt oroas eftersom bibeln pratar om predestination/ÖDE ... bibeln har många charlataner invävda där.. och deet ska till blind tro att ge sig hän i att "lita på en skola" som hr sin agenda, om den är judisk kabbalistisk eller av annan dignitet, är inte viktigast, däremot att man ens vågar sig på så starka fördömanden att påstå (som jag inte kan godkänna) att folk gjorde och gör nu si och så, för att gud beordrade det...
Som sagt jag vill att du förklarar lite om hur bibeln (som jag inte vill bekräfta till punkt och pricka) talar om predestination och vad som oroar dig?
Citat:
( det är inte så.. det är inte rätt att döma så hårt, människor gör ännu allvarliga fel, ur lutsatser som kan vara mkt fanatiska, men på ytan vara helt legala - men ge utkomst som vittnar om t.ex krig, att det är stridslystet mer än "gudomligt") Säger inte att det är så med dig! Som jag också tydligt skrev igår.. vi diskuterar
Så är det inte med mig.
Citat:
Trevligt att du svarade ändå... och bemödade dig och att du inte ser mina kommentarer med dig som att jag vill få dig att inte tro, jag har enbart frågetecken om dina första referensbas,som ter sig.... vag.. diffus..
Men matematiken är vacker, det vidstår jag och jag har inte särskilt mycket emot att du ser likheter ur bibeln, mer än om du börjar fördöma och överskatta och spela apa om andra som inte tror - din tro är din.
Men matematiken är vacker, det vidstår jag och jag har inte särskilt mycket emot att du ser likheter ur bibeln, mer än om du börjar fördöma och överskatta och spela apa om andra som inte tror - din tro är din.
Det är ju också så att om jag nu är så säker på det som jag säger att jag är säker på finns väl ingen anledning att skrämmas av eller strida mot de som tror på annat sätt? Jag är väldigt ödmjuk inför Gud för jag (vet) att Gud finns och allvaret av det. Därför bör jag vara rädd om de som ännu inte har mött honom och noga akta mig för att inte skrämma bort. Jag (vet) att Gud är god och kärleksfull och vill det bästa för alla människor. Jag skulle fela mot Gud om jag var hård och fördömande mot andra.
Jag har också säkert något att lära mig från dig.