2014-05-04, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, folk har pratat om Gud under en lång tid. Vad beror det på? Alla vill ju veta om Gud existerar men ingen vill veta om t.ex. tomten existerar. Hur kommer det sig? Dessutom har man skrivit böcker och talat illa om Gud, varför det? Han finns ju inte.
Det finns inte så många böcker som talar illa om Gud. Däremot finns det många böcker som tar upp vad en Gudstro kan ställa till med. Alltså konsekvenserna av att tro på Gud.
Citera
2014-05-04, 01:03
Medlem
Citat:
Ja, folk har pratat om Gud under en lång tid. Vad beror det på? Alla vill ju veta om Gud existerar men ingen vill veta om t.ex. tomten existerar. Hur kommer det sig? Dessutom har man skrivit böcker och talat illa om Gud, varför det? Han finns ju inte.

Man har skrivit böcker och påpekat hur religion förgiftar och förstör, inte Gud. Om du hittar en bok som talar illa om en viss Gud så är den garanterat författad av en troende ämnad att smutskasta någon annans Gud.
Citera
2014-05-04, 09:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master-yi
det finns oändligt många tecken på att Allah finns och har skapat oss, allt vi känner till och allt som är dolt för människan. se dig bara omkring; jorden, universum, stjärnorna etc etc.

Ja, det var så postulatet (sannoliken en version av "Intelligent Design"). Nu fattas det att du fyllar i dom mellanliggande resonemangssteg.

Citat:
det finns ingen chans att universum kom till av en "slump".

Falsk dikotomi.

Och vilken typ av "slump" refererar du till, och vem påstår det?

Citat:
lyssna inte på de förvirrade och vilsna människorna som i sin egna frustration skriker ut att "Gud inte finns", de är desperata, frustrerade och vilsna människor och de kommer inte kunna skydda dig på domens dag.

Men lyssna däremot på månniskor som vet vad bevisbörda är och hur denna appliceras.

Citat:
du kommer ensam att stå svars för dina handlingar i det här livet inför din skaparen Allah.

Och detta tomma hot är ett "bevis"; hur är det ett bevis?

Citat:
så börja läsa vad skaparen Allah vill att vi människor gör i det här livet för att ha en chans att ta oss till paradiset i nästa liv - det eviga livet. http://www.koranensbudskap.se/

Men nu är koranen ju rationellt motbevisat, så det finns inget "bevis" att hämta där.

Citat:
helvetet är ingen enkel plats att spendera tid på, Allah är den bästa straffaren och den bästa hämnaren.

Du har tydligen inte mycket att komme med, sen du återfallar till hot-kortet igen.

Citat:
Allah är den förlåtande och den barmhärtige. Om du har begått många misstag och synder så ska du inte ge upp hoppet, be din skapare Allah att förlåta, vägleda och hjälpa dig.

Och till allmänt predikande.

Citat:
som sagt om du lyssnar på förnekarna så gör du ingen annan skada än dig själv, de förnekarna som du lyssnar på kommer inte kunna hjälpa dig på domens dag, du kommer vara helt ensam inför din skapare Allah.

Och till hot igen.

Citat:
det är dit liv och din själ det handlar om, hur kan du lyssna på fördomar och lögner som förnekarna hittar på för att dra dig bort från sanningen innan du ens själv har läst med dina egna ögon och tagit reda på sanningen? http://www.koranensbudskap.se/

Koranen är som sagt rationellt motbevisat.

Citat:
vår tid i det här livet är begränsad, det kan ta slut när som helst. börja läsa och söka kunskap http://www.koranensbudskap.se/

Koranen är rationellt motbevisat.

Citat:
be din skapare Allah att vägleda dig och hjälpa dig.

Till dess jag ser bevis för att Allah är min skapare betraktar jag postulatet som värdelöst.

Kliv ner från såpboxen och kom med bevis istället.
Citera
2014-05-04, 09:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Och på vilket sätt är det ett bevis för att vi pratar om det?

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Frågan har funnits så länge människan har funnits.
Själva frågan är beviset och tankarna. Nej han finns inte, jo han finns.
En ständigt pågående frågespiral inom oss alla.

På vilket sätt är en fråga ett bevis? Det finns ju oändligt många dumfrågor; "bevisar" dessa något?

Citat:
OCH varenda människa på jorden vet vem man pratar om då man säger GUD
Ständigt närvarande.

Det finns ung. 3.500 'guds'-kandidater. Vilken är det du generaliserar om?

Citat:
Som en slags viskning genom universum: Glöm aldrig bort mig

Visst, viskeleken.
Senast redigerad av Bogomil 2014-05-04 kl. 09:36.
Citera
2014-05-04, 09:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag personligen tror inte på odjuret i Loch ness och bryr mig inte så mycket om det finns eller inte.

Och sen finns det dom som inte TROR på din 'gud' och/eller vill se "bevis" för honom. Och ...?
Citera
2014-05-04, 09:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att hemskheterna i Bibeln inte är från Gud. Metoden som jag använder för att avgöra vad som är Guds ord ifrån vad som inte är det, är genom att säga "vad skulle Jesus ha gjort" när jag läser verserna i fråga.

Men du kommer ju precis från slaveri-exemplet, så du är inte ens konsekvent.

Citat:
En annan metod som jag brukar använda är att "allt gott är från Gud och allt ont är från människan". Om du läser en vers som innehåller ett ont budskap så har det sannolikt kommit från människan och alla verser som innehåller ett gott budskap har sannolikt kommit från Gud.

Cirkelargument.
Citera
2014-05-04, 09:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Absolut, Jesus skulle uppfylla lagen och inte upphäva den. Frågan är vilken lag han skulle uppfylla? Alla lögner skulle han givetvis upphäva och den sanna läran skulle han uppfylla. Ett exempel var att han inte tillämpade lagen om stening, eftersom den inte var sann lära.

Cirkelargument ..... IGEN.

Citat:
Är det kanske bättre att jag byter ut ordet slav mot tjänare?

Det gör ingen större skillnad. Det blir ändå teo-fascism du kommer att marknadsföra.

När kommer dina BEVIS?
Citera
2014-05-04, 09:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan inte veta om denna metod är korrekt, men man får helt enkelt göra ett antagande. Om man antar att Gud är god, så alstrar Gud endast godhet.
Alla verser som har ett gott budskap har sannolikt kommit från Gud och alla verser som har ett ont budskap kommer sannolikt inte från Gud. Sen kan man givetvis inte veta med 100% säkerhet vilka verser som är Guds ord resp. vilka som inte är det.

Man bör vara öppen till att det existerar en god Gud och att Gud har förmedlat sitt goda budskap till människan. Om man lyckas bekräfta att Bibeln innehåller Guds ord, ja då finns det sannolikt en Gud. Det är upp till var och en att börja läsa och forska.

Visst, det är ditt vanliga ad hoc premiss-skapande trams; med påföljande cirkelargumentation. Sånt kan pseudo-bevisa i stort sett allting.
Citera
2014-05-04, 09:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför måste man tro på allt som står i Bibeln? Jag anser att Bibeln innehåller Guds ord och därmed har jag inte förkastat hela Bibeln som lögn vilket du förmodligen gör. Är det vetenskaplig korrekt att förkasta hela Bibeln som lögn, tycker du?

Alltså cherrypicking ....

Citat:
Jag avgör vilka som är Guds ord och inte med de metoder jag nämnde ovan. Du har även några metoder där du avgör att Bibeln inte är Guds ord. Vilka metoder skulle det vara och hur vet du att dom är korrekta, om jag får ställa samma fråga till dig?

.... från ad hoc premisser.
Citera
2014-05-04, 09:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Att granska/kritisera ett koncept är INTE synonymt med att konceptet som granska finns. Du måste väl ha hört talas om källgranskning och källkritik.

Din "argumentation" är otroligt enfaldig.
Citera
2014-05-04, 10:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Jag tror att hemskheterna i Bibeln inte är från Gud. Metoden som jag använder för att avgöra vad som är Guds ord ifrån vad som inte är det, är genom att säga "vad skulle Jesus ha gjort" när jag läser verserna i fråga.

Då har vi en liknande läsmetodik. Skillnaden är att jag brukar fråga mig vad Göran Persson skulle ha gjort.
Citera
2014-05-04, 11:25
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att granska/kritisera ett koncept är INTE synonymt med att konceptet som granska finns. Du måste väl ha hört talas om källgranskning och källkritik.

Din "argumentation" är otroligt enfaldig.
Så om man anser att Bibeln är bara en myt så varför granska det eller kritisera det öht? Är det inte lite onödigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in