2013-07-25, 11:26
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Bolaget har mkt på gång med produktlansering i höst. Börsvärdet är orimligt lågt varpå jag tror vi får en snar korrigering.

Så vad anser du att ett företag som omsätte hela 6000kr under första kvartalet och besitter 12000kr i likvida medel borde vara värderade till?
Citera
2013-07-25, 12:05
Medlem
Valfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antabus12
Så vad anser du att ett företag som omsätte hela 6000kr under första kvartalet och besitter 12000kr i likvida medel borde vara värderade till?

Bolaget har precis tagigt in ca 4 miljoner i kapital.

Sedan vet nog dom flesta att förhoppningsbolag i utvecklingsfas inte tjänar några pengar, tämligen enkel mattematik. Bolag av denna typ värderas på framtida förhoppningar bland annat.

I detta fallet har man kommit förhållandevis långt och har en produkt som har starkt stöd bland forskningen. Dessutom är marknadslanseringen runt hörnet.

Nej jag anser att den låga värderingen på 15 miljoner är allt för låg och att detta inom kort kommer rättas till. I nuläget tycker jag att ett börsvärde mellan 30-40 miljoner är berättigat och i höst när lanseringen i gång så kan den bli betydligt högre beroende på utfall.

Marknaden för bolagets produkt är enorm !
Citera
2013-07-25, 13:51
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Bolaget har precis tagigt in ca 4 miljoner i kapital.

Sedan vet nog dom flesta att förhoppningsbolag i utvecklingsfas inte tjänar några pengar, tämligen enkel mattematik. Bolag av denna typ värderas på framtida förhoppningar bland annat.

I detta fallet har man kommit förhållandevis långt och har en produkt som har starkt stöd bland forskningen. Dessutom är marknadslanseringen runt hörnet.

Nej jag anser att den låga värderingen på 15 miljoner är allt för låg och att detta inom kort kommer rättas till. I nuläget tycker jag att ett börsvärde mellan 30-40 miljoner är berättigat och i höst när lanseringen i gång så kan den bli betydligt högre beroende på utfall.

Marknaden för bolagets produkt är enorm !

Du kan inte spekulera i börsvärde utan att kunna presentera ex vilken omsättning företaget satsar på att ha detta år, vilken målsättning osv. Annars kan jag skapa ett AB som ska tillverka bilar och säga, Marknaden för min produkt är enorm, vi borde ha ett börsvärde på minst 1 miljard inom ett år.
Men tyvärr funkar det inte så.

Enorm marknad för en produkt som troligtvis är svindyr och ska förhindra folk från att ta självmord? Vilka ska köpa den? De på psyket vet alla redan om att de är självmordsbenägna så där finns inte marknaden.
Sedan, hur går det för Jays som du tokhyllade vid årskiftet? Är det ca 50% back?
Citera
2013-07-25, 14:45
Medlem
Valfrids avatar
Nu drar den vidare
Citera
2013-07-25, 14:48
Medlem
Valfrids avatar
. I dagsläget förväntar jag mig i första hand en uppgång mot ett börsvärde på 30-50 MKR vilket innebär kurser på 16-30 kr. Värderingen är på tok för låg för den här typen av bolag i nuvarande fas. Jag har jämfört med branschkollegor och då framstår Emotra som mycket undervärderad. Anledningen är troligen att bolaget noterades mitt i semestertid.

Under hösten lär värderingen stiga mot mer rimliga 15-20 kr och kanske tom uppåt 30 kr. Det ska bli spännande det här!

Lycka till!

Swb köper stort idag
Citera
2013-07-25, 16:14
Medlem
Citat:
. I dagsläget förväntar jag mig i första hand en uppgång mot ett börsvärde på 30-50 MKR vilket innebär kurser på 16-30 kr. Värderingen är på tok för låg för den här typen av bolag i nuvarande fas. Jag har jämfört med branschkollegor och då framstår Emotra som mycket undervärderad. Anledningen är troligen att bolaget noterades mitt i semestertid.

Under hösten lär värderingen stiga mot mer rimliga 15-20 kr och kanske tom uppåt 30 kr. Det ska bli spännande det här!

Lycka till!

Swb köper stort idag

Ha ha ha ! Tror du på det själv din yuppie-tomte?

Ett företag som inte ens omsätter 5-siffrigt skulle på ett par år visa vinst på ca 2,3 miljoner kr vilket vid en kurs på 16kr (market cap 30 miljoner kronor) skulle ge ett P/E på ca 13?? För en oprövad och ny produkt på en väldigt diffus marknad?

Jag hoppas att du kör P&D, annars förstår jag inte varför du köper aktier överhuvudtaget.

En Swedbank-kund köpt för 160 000 idag. Tungt
Citera
2013-07-25, 22:33
Medlem
Det är hype om det där Emotra på Börssnack och Placera också. Brukar betyda....Sälj
Tycker hela grejen känns som ett skämt.
Citera
2013-07-25, 23:20
Medlem
Med tanke på att bolaget bara har 1 anställd person så är det mycket stora risker. Klarar verkligen en person att ansvara för ekonomi, marknadsföring med mera och samtidigt produktutveckling. Skulle tro att det inte blir så mycket produkt att utveckla.

Även om man tar fram en superbra produkt så gäller det att någon vill köpa. Tror tyvärr att marknaden är mycket begränsad, landsting är svåra gällande upphandling av nya produkter.

Om jag tolkar bokslutet för 2012 rätt så är lönekostnaden bara 14 000 kr vilket i så fall skulle betyda att man i princip inte haft någon anställd överhuvud taget. Totala utgifter på 960 000 vilket är lågt om man pratar om produktutveckling.

Glöm företaget de närmaste 5 åren...

http://www.aktietorget.se/pressdocs/emotra/documents/%C3%A5rsredovisning_2012.pdf
Citera
2013-07-26, 01:11
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:

Lycka till!

Swb köper stort idag

Vill köpreka MQ. De har ett ett börsvärde på 530msek, medans HM har ett börsvärde på 395231 msek. MQ gör också bra kläder ju...Så förväntar mig ett börsvärde på 1000msek till hösten. Jag har jämfört med branschkollegor och då framstår MQ som mycket undervärderad.

Satan så enkelt det plötsligt blev att hitta köpvärda aktier. Dina fundamentala analyser håller förskoleklass.
Citera
2013-07-26, 10:40
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Tycker du kan göra det som är så inkompetent.

Hej.
Du har gjort stora förluster på värdepapper tidigare (Ja, jag har kollat dina tidigare inlägg), och jag önskar att du ska fortsätta med samma taktik framöver. All in i Jays, Emotra och Horn Petrolum.

Önskar dig en trevlig sommar och håller tummarna för dina värdepapper.
Citera
2013-07-26, 10:46
Medlem
Valfrids avatar
Jays har ju gått som tåget
Citera
2013-07-26, 16:21
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Jays har ju gått som tåget