2012-08-13, 03:00
Medlem
https://www.avanza.se/aza/press/forum/forum.jsp?forumId=153
Citera
2012-08-15, 02:50
Medlem
Shamaran Petroleum.
PM väntas om Atrushblocket när som helst.
Stigit 11% i Kanada. Kan vara insider eller bara spekulation.

Gå in billigt nu eller vänta på rapport och gå in säkert.
Citera
2012-08-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Securitas bör vara mycket köpvärt nu. Jag köpte första gången på 60kr och tyckte det var billigt men fick idag dubbla upp på 49,70kr. Jag tror inte folk inser hur billigt det är för det bolaget. Man kommer växa enormt närmsta åren och tar hela tiden nya marknadsandelar.

Securitas är det vi förknippar med säkerhetsbranschen idag... man kallar till och med andra väktare för Securitas... det spelar ingen roll om det är G4S, Vaktservice eller något annat... hela bunten är "Securitas" i folkets ögon och det visar på hur starkt varumärke Securitas har. Vill någon skrämma bort inbrottstjuvar t,ex, så sätter man upp klistermärken från Securitas oavsett om man har larm eller inte.

Man har ALLA flygplatser i Sverige och dom flesta i Norge (utom Gardemoen) och när säkerheten på flygplatser i USA snart släpps på privata aktörer har Securitas med sin stora erfarenhet mycket stor chans att få flera nya objekt, om inte alla.

Höjda löner i Frankrike, höjda arbetsgivaravgifter i Spanien... visst, men det är en piss i mississippi jämfört med vad det här bolaget har att ge.

Glömde det bästa... en direktavkastning på över 5%, eller som nu kanske snarare är 6%?

Securitas är ett företag jag inte rekomenderar någon att investera i för tillfället. Jag syftar då mestadels på Avdelningen i Storbritannien där man för ett och ett halvt år sedan valde att köpa upp både Reliance och Chubb. Man tog över en massa dåliga kontrakt och dem har tappat många av dessa. Dem tappade för några månader sedan ett kontrakt med Sky som är ett av deras största. Konkuransen inom säkerhetsbranchen är stenhård. I storbritannien kostar det för företagen 9-12 pund i timmen att anställa en väktare. minimilönen ligger kring 6.70 men standard är ca 7.50. Därtill skall man lägga till avdelningskostnader, sociala avgifter, pension, uniform, semester, sjukdom etc. I storbritannien skall dem därefter höja pensionskraven på företagen.

Ett till problem är att företaget styrs extremt mycket av inre politik där avdelningschefen i Skottland endast har Ex Reliance anställda i hennes avdelning i Livingston.

Det är också ett otroligt kortsiktstänkande i skottland (förmodligen fler länder/avdelningar också) Man väljer också att ta bort en vakt från ett långtgående kontrakt så det är obemannat och placerar denna på ett korttids kontrakt för att dem kan man ta bättre betalt för. Detta gör på sikt att Securitas får färre kontrakt och framförallt färre lönsamma kvalitetskontrakt då man inte kan lita på dem.

Detta är min personliga erfarenhet av min tid hos Securitas i Skottland, Jag har genom en svensk eftergymnasial utbildning gjort min praktik i både Livingston och Glasgow och kortare turer runt om i Storbritannien.

Fiaskot under OS och insläppandet av aktivister i ett kärnkraftverk i USA har ju heller inte förbättrat synen på G4S som ett kvalitetsbolag inom Säkerhetsbranschen.

Securitas mobile går dock väldigt bra med en vinstmarginal på 30% som snitt i Storbritannien.

Hoppas Jag inte har outat mig för mycket nu
Citera
2012-08-16, 08:40
Medlem
Har 200k att göra mina första aktieköp med. Siktar långsiktigt. Vilka är intressanta just nu? började följa SEB när den låg på 39, men köpte aldrig. Jävligt dumt. Är det värt att köpa den längre?
Citera
2012-08-20, 11:23
Medlem
el henkos avatar
Är det någon som har något mer på Shamaran?

Hälsningar El Henko
Citera
2012-08-20, 14:06
Medlem
felpost
Citera
2012-08-24, 13:59
Medlem
1979s avatar
Hewlett-Packard gjorde liksom MSFT en stor goodwillnedskrivning nu. Handlas till P/E 4. Värt en närmare titt.
Citera
2012-08-24, 15:01
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Hewlett-Packard gjorde liksom MSFT en stor goodwillnedskrivning nu. Handlas till P/E 4. Värt en närmare titt.
Till det priset har du ju kanske rätt men om inte annat finns det ju en anledning till utvecklingen.

Tablets säljer mer än PCs. Vad som är en ok bärbar kostar mindre än hälften så mycket nu som för ca 5 år sedan. Folk lägger mer och mer pengar på andra slags datamater än den traditionella PCn.

I HPs fall är väl huvudkunderna företag dock, och mycket är ju skrivarverksamhet. Imho är bläckstråleskrivare helt efterblivet och onödigt och att läsa på papper är ju trevligt men att ha papper som ligger och skräpar suger ju egentligen.. Så jag har ett lite schizofren relation till skrivare. Brukade nog gilla dem men nuförtiden när e-ink finns (men även vanliga tablets) så kan man ju lägga PDFer på dem och läsa där istället och skippa skrivaren kanske.

Personligen är jag lite sugen på att scanna in alla papper man får även om det är papper man skall behålla och slänga skiten.

Edit: Bra pris men att PC-tillverkarna kanske backar är ju förståeligt. Jag minns inte vad det var Dell skulle satsa på men jag undrar om det är rätt ..
Citera
2012-08-24, 15:25
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Till det priset har du ju kanske rätt men om inte annat finns det ju en anledning till utvecklingen.

Tablets säljer mer än PCs. Vad som är en ok bärbar kostar mindre än hälften så mycket nu som för ca 5 år sedan. Folk lägger mer och mer pengar på andra slags datamater än den traditionella PCn.

I HPs fall är väl huvudkunderna företag dock, och mycket är ju skrivarverksamhet. Imho är bläckstråleskrivare helt efterblivet och onödigt och att läsa på papper är ju trevligt men att ha papper som ligger och skräpar suger ju egentligen.. Så jag har ett lite schizofren relation till skrivare. Brukade nog gilla dem men nuförtiden när e-ink finns (men även vanliga tablets) så kan man ju lägga PDFer på dem och läsa där istället och skippa skrivaren kanske.

Personligen är jag lite sugen på att scanna in alla papper man får även om det är papper man skall behålla och slänga skiten.

Edit: Bra pris men att PC-tillverkarna kanske backar är ju förståeligt. Jag minns inte vad det var Dell skulle satsa på men jag undrar om det är rätt ..

Visst är det billigt av en anledning. Framtiden får visa om det är för billigt.

Personal Systems Group svarar för 29 % av intäkterna och Imaging and Printing Group för 20 %.

Jag köpte nyligen en bärbar HP för 3000 kr som jag är mycket nöjd med. Jobbar på ett kontor som hade ambitionen att röra sig mot papperslöshet. Det skrivs ut som aldrig förr nu. Vi byter kasetter i HP-skrivaren var och varannan dag.
Citera
2012-08-24, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klas.malmgren
Har 200k att göra mina första aktieköp med. Siktar långsiktigt. Vilka är intressanta just nu? började följa SEB när den låg på 39, men köpte aldrig. Jävligt dumt. Är det värt att köpa den längre?

Nokia är förbannat billigt, även efter senaste uppgångarna.

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=183888

http://seekingalpha.com/article/826231-why-nokia-is-rallying-now?source=email_rt_article_readmore&ifp=0
Senast redigerad av Attributt 2012-08-24 kl. 15:31.
Citera
2012-08-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el henko
Är det någon som har något mer på Shamaran?

Hälsningar El Henko

Shamaran har nu sålt sitt Taza block för $48milj. Ett smart drag som täcker alla kostnader för start och produktion av Atrush blocket. Vi lär få veta mer om fyndigheterna nån gång i mitten på september.
Citera
2012-08-24, 19:38
Medlem
D3adMau5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar91
AllTele kommer med en stark rapport om en månad. Kursen är pressad efter två svaga rapporter och det är ypperligt läge att köpa. Dom svaga rapporterna berodde på förra årets stora affär där man köpte Ventelo. Detta är nu färdigstädat och mycket av synergierna syns i nästa rapport. Behåll AllTele minst till Q3 rapporten som blir ännu bättre.

Lycka till!
Rapporten blev inte så stark.

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1924547&fromPage=newsModul e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in