2013-07-03, 06:55
Medlem
Joner

En tiocyanatjon SCN- kan binda till en Ca2+ jon och även till en Hg2+ jon. Hur binder den till dessa två fallen? Vad är skillnaden?

Har det med hårdhet och mjukhet att göra? Jag tänker att SCN- är en mjuk bas. Så den binder bra till Hg2+ som är en mjuk syra. Men Ca2+ är däremot en hård syra, så då binder det inte lika bra.

Tänker jag rätt?
2013-07-03, 10:33
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemizten
Hej. Skulle behöva hjälp med hur an tänker på en fråga. Frågan lyder:

Hur många geometriska isomerer kan tänkas av det plant kvadratiska komplexet [Pt(NH3)2(Cl)2] ?
Rita och namnge de isomerer som föreslås.

Ta dessa frågor i stora skol o kunskapstråden i stället för att starta ett dussin enfrågetrådar, väl där får du hjälp(då jag innerligt hoppas ingen svarar så länge du förpestar forumet med meningslösa enfrågetrådar)
2013-07-03, 10:35
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
En tiocyanatjon SCN- kan binda till en Ca2+ jon och även till en Hg2+ jon. Hur binder den till dessa två fallen? Vad är skillnaden?

Har det med hårdhet och mjukhet att göra? Jag tänker att SCN- är en mjuk bas. Så den binder bra till Hg2+ som är en mjuk syra. Men Ca2+ är däremot en hård syra, så då binder det inte lika bra.

Tänker jag rätt?

Ta dessa frågor i stora skol o kunskapstråden i stället för att starta ett dussin enfrågetrådar, väl där får du hjälp(då jag innerligt hoppas ingen svarar så länge du förpestar forumet med meningslösa enfrågetrådar)
2013-07-03, 10:36
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Skulle behöva att någon förklarar detta för mig.

Jag vet att Cr3+ har mycket långsamma utbyten av ligander i oktaedriska komplex. För att påskynda dessa utbyten kan man reducera Cr3+ till Cr2+ och därefter oxidera igen till Cr3+.

Varför går ligandutbytet mycket snabbare för Cr2+? Hur kan an koppla det till kristallfältteorin?

2013-07-16, 15:53
Medlem
HaveFuns avatar
God dag, sitter med basbråksdiagram för att lättare få en överblick på tex ammoniak, fosforsyra osv i lösningar, vilka baspar som kommer reagera i vilken ordning.
En fråga lyder tex=
"Du vill bereda en fosforsyralösning med pH=2, sen ger dom en pKa1,2,3 för fosforsyrans protolyssteg. Vilken concentration av fosforsyra ska man ha?"
Jag undrar vilken strategi man ska ha för att lösa en sån här uppgift?

Jag gissar att man ska antaga att volymen= 1L. Man kan ju få ut [oxoniumjon] direkt igenom antilog på pH, men i vilket steg ska man börja gå baklänges för att få ut concentrationen av fosforsyran?
2013-07-16, 22:01
Medlem
Sitter med en uppgift som jag verkligen inte kan hitta ett svar på. Har försökt i flera dagar nu och måste få hjälp

För de våtkemiska kvantitativa metoderna du lärt dig något krävs

a 100% eller nära 100% reaktionsutbyte

b Slutpunkten måste kunna indikeras t.ex. genom färgomslag (titrimetri)

c Ämnena som ska analyseras måste vara syror eller baser (titrimetri)

d En torr och ren fällning måste kunna framställas om utfällning av en fast fas används i
gravimetrisk analys

e Minst en bireaktion måste ske
för att analysen ska vara tillförlitlig

f En fast lösning kan utfällas och vägas i gravimetriskt analysförfarande
2013-07-17, 13:14
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
God dag, sitter med basbråksdiagram för att lättare få en överblick på tex ammoniak, fosforsyra osv i lösningar, vilka baspar som kommer reagera i vilken ordning.
En fråga lyder tex=
"Du vill bereda en fosforsyralösning med pH=2, sen ger dom en pKa1,2,3 för fosforsyrans protolyssteg. Vilken concentration av fosforsyra ska man ha?"
Jag undrar vilken strategi man ska ha för att lösa en sån här uppgift?

Jag gissar att man ska antaga att volymen= 1L. Man kan ju få ut [oxoniumjon] direkt igenom antilog på pH, men i vilket steg ska man börja gå baklänges för att få ut concentrationen av fosforsyran?

Har löst frågan nu har jag en ny; Beräkna pH i en H2CO3 lösning med a) 5mM H2CO3 b) 5mM HCO3- och c) 5mM CO3- lösning.
Hur ska man göra för att lösa den här? vi har fått givna pKa värden för pKa1 och2.
2013-07-25, 17:01
Medlem
lighten-ups avatar
Har en kemifråga;

"Kan man oxidera koppar(ll)joner med en 0,5 mol/dm^3 lösning av järn(lll)sulfat, dvs. Fe2(SO4)3)? Motivera svaret och skriv formeln för en ev. reaktion."

Är lite lost på hur man ska tänka och vad man kan utgå ifrån med hjälp av informationen i frågan. Vet att man ska använda en tabell för normalpotentialer, men vet inte själv (utan att först se i facit) vad man ska använda för siffror. Vet inte heller varför man ska använda just dessa.

Hjälp och lite förklaring uppskattas enormt mycket

2013-07-25, 22:27
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Har en kemifråga;

"Kan man oxidera koppar(ll)joner med en 0,5 mol/dm^3 lösning av järn(lll)sulfat, dvs. Fe2(SO4)3)? Motivera svaret och skriv formeln för en ev. reaktion."

Är lite lost på hur man ska tänka och vad man kan utgå ifrån med hjälp av informationen i frågan. Vet att man ska använda en tabell för normalpotentialer, men vet inte själv (utan att först se i facit) vad man ska använda för siffror. Vet inte heller varför man ska använda just dessa.

Hjälp och lite förklaring uppskattas enormt mycket

Kolla in följande sida: http://www.naturvetenskap.org/gymnasiekemi/redoxreaktioner/elektrokemiska-spanningsserien

Texten ovanför spänningsserien är det intressanta. Varför är vissa ämnen mer elektronegativa(sugna på elektroner) än andra. Det får man en förklaring på litet senare(?) och har att göra med orbitaler om jag inte minns fel. I grund och botten handlar det om stabilitet.

Kanske kan du titta i periodiska systemet och se om spänningsserien verkar uppvisa någon trend i förhållande till detta?
2013-07-27, 10:28
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Kolla in följande sida: http://www.naturvetenskap.org/gymnasiekemi/redoxreaktioner/elektrokemiska-spanningsserien

Texten ovanför spänningsserien är det intressanta. Varför är vissa ämnen mer elektronegativa(sugna på elektroner) än andra. Det får man en förklaring på litet senare(?) och har att göra med orbitaler om jag inte minns fel. I grund och botten handlar det om stabilitet.

Kanske kan du titta i periodiska systemet och se om spänningsserien verkar uppvisa någon trend i förhållande till detta?

Tack för svaret. Jag läste lite extra i min lärobok, på sidan som du länkade i ditt inlägg och även på denna sida och förstår det här mycket bättre nu Dock är jag inte helt säker på hur man ska tänka på följande (som kommer från facit):

I 0,5 mol/dm^3 Fe2(SO4)3 är [Fe^3+]=1,0 mol/dm3.

Ska bara tänka att det är 0,5 mol av Fe2, vilket gör det totalt 1,0 mol av Fe-joner, vilket i sin tur gör koncentrationen av Fe^3+ = 1,0 mol?
2013-07-28, 19:42
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Tack för svaret. Jag läste lite extra i min lärobok, på sidan som du länkade i ditt inlägg och även på denna sida och förstår det här mycket bättre nu Dock är jag inte helt säker på hur man ska tänka på följande (som kommer från facit):

I 0,5 mol/dm^3 Fe2(SO4)3 är [Fe^3+]=1,0 mol/dm3.

Ska bara tänka att det är 0,5 mol av Fe2, vilket gör det totalt 1,0 mol av Fe-joner, vilket i sin tur gör koncentrationen av Fe^3+ = 1,0 mol?

Japp du har rätt! Vet du vad koncentrationen av SO4 joner blir? Ifall du fattar det fattar du alla sådana uppgifter! Vill dock varna litet för att du slarvar litet i sista stycket, det är mol/dm3 hela vägen. du vet inte om det är en skopa på en dm3 eller en vattendam med några miljoner kubikmeter, slarva inte!
2013-07-29, 01:54
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Japp du har rätt! Vet du vad koncentrationen av SO4 joner blir? Ifall du fattar det fattar du alla sådana uppgifter! Vill dock varna litet för att du slarvar litet i sista stycket, det är mol/dm3 hela vägen. du vet inte om det är en skopa på en dm3 eller en vattendam med några miljoner kubikmeter, slarva inte!

Alright Hmm, är det så att koncentrationen av SO4-joner är 1,5 mol/dm^3? Detta då det är 0,5 mol/dm^3 av (SO4)3, vilket gör att det är totalt 1,5 mol/dm^3 av SO4-joner (enligt min bedömning).

Jamen precis, missade lite där Ska tänka på det händanefter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in