2013-06-20, 18:10
Medlem
Hej!
Skulle behöva hjälp med en sommarkemi kurs jag läser på distans!
Om någon är intresserad av att hjälpa mig skriv meddelande!
Vore mycket tacksam!
2013-06-20, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fannyo
Hej!
Skulle behöva hjälp med en sommarkemi kurs jag läser på distans!
Om någon är intresserad av att hjälpa mig skriv meddelande!
Vore mycket tacksam!
Vad behöver du hjälp med då?
2013-06-23, 22:31
Medlem
Hej!
Har fastnat på dessa frågor på ett delprov i kemikursen jag läser, finns det någon som kan hjälpa mig?
Är osäker på om jag tänkt rätt och vill inte chansa, så vore superskönt att få någon annans tankar/svar!

En lösning av natriumdikromat blandas med 2-propanol varvid Cr3+ och aceton (dvs. propanon) bildas. I reaktionen (Observera att fler alternativ kan vara rätt!)

-agerar dikromatjonen som reduktant
-agerar dikromatjonen som oxidant
-oxideras 2-propanol
-oxideras dikromatjonen
-reduceras dikromatjonen
-reduceras 2-propanolen

Några/någon som har något som kan hjälpa mig på traven eller kan svara på frågorna? Vore grymt tacksam!

__________________________________________________ ____________________________

Aluminiumpulver reducerar nitratjoner i alkalisk lösning till ammoniakgas, varvid tetrahydroxoaluminat(III)joner bildas. Vilken är den balanserade reaktionsformeln för redoxförloppet?

8Al(s) + 5OH- + 3NO3 -(aq) + 18H2O -> 8Al(OH)4 -(aq) + 3NH3(g)

4Al(s) + 16OH- + 3NO3 -(aq) + 18H2O -> 4Al(OH)4(s) + 3NH3(g)

Al(s) + 4OH- + NO3 -(aq) -> Al(OH)4 -(aq) + NH3(g)

__________________________________________________ _____________________________

Syrareaktionen för karboxylsyran bensoesyra i vatten kan skrivas (markera riktig(a) alternativ) (flera kan vara rätt):

C6H5COOH(aq)=C6H5COO−+H+

C6H5COOH(aq)+H+=C6H5COOH+2

C6H5COO−(aq)+H2O=C6H5COOH+OH−

C6H5COOH(aq)+H2O=C6H5COO−+H3O+

C6H5COO−(aq)+H+=C6H5COOH(aq)
2013-06-24, 17:35
Medlem
Citat:
Hej!
Har fastnat på dessa frågor på ett delprov i kemikursen jag läser, finns det någon som kan hjälpa mig?
Är osäker på om jag tänkt rätt och vill inte chansa, så vore superskönt att få någon annans tankar/svar!

En lösning av natriumdikromat blandas med 2-propanol varvid Cr3+ och aceton (dvs. propanon) bildas. I reaktionen (Observera att fler alternativ kan vara rätt!)

-agerar dikromatjonen som reduktant
-agerar dikromatjonen som oxidant
-oxideras 2-propanol
-oxideras dikromatjonen
-reduceras dikromatjonen
-reduceras 2-propanolen

Några/någon som har något som kan hjälpa mig på traven eller kan svara på frågorna? Vore grymt tacksam!

__________________________________________________ ____________________________

Aluminiumpulver reducerar nitratjoner i alkalisk lösning till ammoniakgas, varvid tetrahydroxoaluminat(III)joner bildas. Vilken är den balanserade reaktionsformeln för redoxförloppet?

8Al(s) + 5OH- + 3NO3 -(aq) + 18H2O -> 8Al(OH)4 -(aq) + 3NH3(g)

4Al(s) + 16OH- + 3NO3 -(aq) + 18H2O -> 4Al(OH)4(s) + 3NH3(g)

Al(s) + 4OH- + NO3 -(aq) -> Al(OH)4 -(aq) + NH3(g)

__________________________________________________ _____________________________

Syrareaktionen för karboxylsyran bensoesyra i vatten kan skrivas (markera riktig(a) alternativ) (flera kan vara rätt):

C6H5COOH(aq)=C6H5COO−+H+

Ingen som kan hjälpa mig?
2013-06-24, 19:19
Medlem
Varför får jag två av dessa att fungera när endast en av dessa är rätt? Vilken är den rätta? Blir så frustrerad!

Järnhalten i järnmalm kan bestämmas genom titrering med kaliumpermanganat-lösning.
Innan titreringen löses järnmalmen upp i en vattenlösning av saltsyra (HCl) varvid allt järn, Fe(s), omvandlas till järn(II)-joner enligt:

Fe(s) + 2H+(aq) -> Fe2+(aq) + H2(g)

Denna sura lösning titreras sedan med kaliumpermanganat under bildande av Fe3+ och Mn2+-joner. Vilken är den balanserade reaktionsformeln för redoxförloppet vid titreringen?

Fe2+(aq) + MnO42- (aq) -> Fe3+(aq) + Mn2+(aq) + H2O(l)

4 Fe2+(aq) + MnO2(aq) + 4H+ -> 4 Fe3+(aq) + Mn2+(aq) + 2H2O(l)

4 Fe2+(aq) + MnO4 2-(aq) + 8H+ -> 4 Fe3+(aq) + Mn2+(aq) + 4H2O(l)
2013-06-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ingen som kan hjälpa mig?

Löst 2 av uppgifterna, men nu återstår denna där flera alternativ kan vara rätt! Hjälp?! Någon som kan hjälpa mig?

Syrareaktionen för karboxylsyran bensoesyra i vatten kan skrivas (markera riktig(a) alternativ):

C6H5COOH(aq)=C6H5COO−+H+

2013-06-25, 12:44
Medlem
Hjälp med några kemifrågor, någon som kan hjälpa med någon av dessa?

Hej! Har fastnat på dessa kemifrågor som jag verkligen behöver ha svar på. Har vänt och vridit på dessa men blir inte klokare! Är nybörjare på kemi (inte läst kemi sedan 9:an) så det tar lite tid för mig att förstå!

Jod i lösning (I2 (aq)) kan, med stärkelse som indikator, titreras med tiosulfatlösning varvid tiosulfatjonerna, S2O32-, övergår i tetrationatjoner, S4O62-, och den fria joden till jodidjoner. I reaktionen (fler alternativ kan vara rätt!) Mitt svar är att tiosulfaterna är oxidationsmedlet och att tiosulfaterna då reduceras. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?

-agerar tiosulfatjonerna som oxidant
-reduceras tiosulfatjonerna
-oxideras tiosulfatjonerna
-agerar jod som oxidant

Järn(II)joner oxideras i sur lösning till järn(III)joner av dikromatjoner, som därvid reduceras till krom(III)-joner. Vilken är den balanserade reaktionsformeln för redoxförloppet?
Jag får två av dessa att fungera när endast en är rätt...Hmm..

Fe2+(aq) + 2 CrO3 2-(aq) + 10 H+ -> Fe3+(aq) + 2 Cr3+(aq) + 5 H2O(l)

6 Fe2+(aq) + Cr2O7 2-(aq) + 14 H+ -> 6 Fe3+(aq) + 2 Cr 3+(aq) + 7H2O(l)

Fe2+(aq) + Cr2O7 2-(aq) + 10 H+ -> Fe3+(aq) + 2 Cr 3+(aq) + 5 H2O(l)

Syrareaktionen för karboxylsyran bensoesyra i vatten kan skrivas (markera rätt alternativ):
Jag vet att den översta fungerar men är det några fler som fungerar?

C6H5COOH(aq)+H2O=C6H5COO−+H3O+ (denna vet jag fungerar!)

C6H5COOH(aq)=C6H5COO−+H+

Vore så tacksam om någon kan hjälpa mig, säga om jag är på rätt spår!
2013-06-25, 14:57
Medlem
Citat:
Hej! Har fastnat på dessa kemifrågor som jag verkligen behöver ha svar på. Har vänt och vridit på dessa men blir inte klokare! Är nybörjare på kemi (inte läst kemi sedan 9:an) så det tar lite tid för mig att förstå!

Jod i lösning (I2 (aq)) kan, med stärkelse som indikator, titreras med tiosulfatlösning varvid tiosulfatjonerna, S2O32-, övergår i tetrationatjoner, S4O62-, och den fria joden till jodidjoner. I reaktionen (fler alternativ kan vara rätt!) Mitt svar är att tiosulfaterna är oxidationsmedlet och att tiosulfaterna då reduceras. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?

-agerar tiosulfatjonerna som oxidant
-reduceras tiosulfatjonerna
-oxideras tiosulfatjonerna
-agerar jod som oxidant

Järn(II)joner oxideras i sur lösning till järn(III)joner av dikromatjoner, som därvid reduceras till krom(III)-joner. Vilken är den balanserade reaktionsformeln för redoxförloppet?
Jag får två av dessa att fungera när endast en är rätt...Hmm..

Fe2+(aq) + 2 CrO3 2-(aq) + 10 H+ -> Fe3+(aq) + 2 Cr3+(aq) + 5 H2O(l)

6 Fe2+(aq) + Cr2O7 2-(aq) + 14 H+ -> 6 Fe3+(aq) + 2 Cr 3+(aq) + 7H2O(l)

Fe2+(aq) + Cr2O7 2-(aq) + 10 H+ -> Fe3+(aq) + 2 Cr 3+(aq) + 5 H2O(l)

Syrareaktionen för karboxylsyran bensoesyra i vatten kan skrivas (markera rätt alternativ):
Jag vet att den översta fungerar men är det några fler som fungerar?

C6H5COOH(aq)+H2O=C6H5COO−+H3O+ (denna vet jag fungerar!)

C6H5COOH(aq)=C6H5COO−+H+

Vore så tacksam om någon kan hjälpa mig, säga om jag är på rätt spår!

1. Stämmer, svavlet går från att ha oxidationstal fyra till ett lägre tal. En reducering har alltså skett.
2. Om du lägger ihop plus och minus noggrant ser du att bara en är balanserad. Den som inte har ett ojämt antal Fe 3+.
3. Reaktion två pågår ständigt och är samma sak som reaktion ett och fyra. H+ och H3O+ är samma sak och vilken som används är godtyckligt. Reaktion tre och fem sker inte i en lösning med bara benseosyra och vatten.
Senast redigerad av Omarstrollin 2013-06-25 kl. 15:02.
2013-06-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
1. Stämmer, svavlet går från att ha oxidationstal fyra till ett lägre tal. En reducering har alltså skett.
2. Om du lägger ihop plus och minus noggrant ser du att bara en är balanserad. Den som inte har ett ojämt antal Fe 3+.
3. Reaktion två pågår ständigt och är samma sak som reaktion ett och fyra. H+ och H3O+ är samma sak och vilken som används är godtyckligt. Reaktion tre och fem sker inte i en lösning med bara benseosyra och vatten.

Tack för hjälpen!:-)

På fråga 2 så blir mitt svar denna reaktionen: 6Fe2+Cr207 2- +14H---> 6Fe3+(aq)+2Cr3+(aq)+7H2O (l)
(reaktionen i mitten)

Vad sägs?
2013-06-30, 13:59
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen!:-)

På fråga 2 så blir mitt svar denna reaktionen: 6Fe2+Cr207 2- +14H---> 6Fe3+(aq)+2Cr3+(aq)+7H2O (l)
(reaktionen i mitten)

Vad sägs?

Det stämmer bra
2013-07-03, 06:39
Medlem
Isomeri

Hej. Skulle behöva hjälp med hur an tänker på en fråga. Frågan lyder:

Hur många geometriska isomerer kan tänkas av det plant kvadratiska komplexet [Pt(NH3)2(Cl)2] ?
Rita och namnge de isomerer som föreslås.
2013-07-03, 06:45
Medlem
Ligander

Skulle behöva att någon förklarar detta för mig.

Jag vet att Cr3+ har mycket långsamma utbyten av ligander i oktaedriska komplex. För att påskynda dessa utbyten kan man reducera Cr3+ till Cr2+ och därefter oxidera igen till Cr3+.

Varför går ligandutbytet mycket snabbare för Cr2+? Hur kan an koppla det till kristallfältteorin?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in