2013-07-25, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheEliza
Många tjejer kan nog inte ta komplimnager helt enkelt för att de är så oava vid att få såna, helt klart...Och man behöver inte komma långt från Sverige för att männen ska vara bättre både på att flirta och ge komplimanger - räcker med Finland eller Danmark.

Men det är kanske inte så konstigt? Danska och finska (antar jag, har svårt att se Pekka köpa det där med genusdagis och inverterade könsroller) män får vara män. Svenska män får höra att allt som är manligt är fult. Då kan man väl inte bli förvånad om de inte uppför sig manligt?

Flirtar själv ibland. Absolut inte för att det ska leda till något (är gift och nöjd med det) men som... socialt samspel. Känns dock mindre välkommet ju längre norrut man kommer, särskilt i lite större städer. Vet inte om det beror på galet höga tankar om sig själv, ovana eller foliehattsteorier om patriarkat och grejer, men det finns lite för många svenska tjejer som är... socialt okalibrerade. Något som är trevligt i Kbh kan man bli fnyst åt i Göteborg.
Citera
2013-07-25, 16:15
Medlem
Jag tror det har att göra med att Sverige har en extremt introvert kultur vilket leder till vissa fenomen tex
1.du pratar inte med främlingar
2. Småprat är förbjudet. Man pratar bara om man har något viktigt att säga.
3. Framför budskap diskret. Tex "vad har du gjort idag då?" innebär "jävla latmask GÖR NÅGOT".
flörtiga kommentarer leder då till att folk tror man är helt dum i huvudet. Det ses som att man "tränger sig på" och att folk i allmänhet tolkar att ett "du är vacker" som "vill du ha analsex".

I extroverta kulturer där småprat inte är tabu så flörtas det mera tex Italien spanien usa mexiko etc.
Citera
2013-07-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yubed
Jag tror det har att göra med att Sverige har en extremt introvert kultur vilket leder till vissa fenomen tex
3. Framför budskap diskret. Tex "vad har du gjort idag då?" innebär "jävla latmask GÖR NÅGOT".
flörtiga kommentarer leder då till att folk tror man är helt dum i huvudet. Det ses som att man "tränger sig på" och att folk i allmänhet tolkar att ett "du är vacker" som "vill du ha analsex".

I extroverta kulturer där småprat inte är tabu så flörtas det mera tex Italien spanien usa mexiko etc.

Ligger nog mycket i det du säger tyvärr!
Är nog själv ovanligt extrovert för att vara svensk, och jag får ofta menande blickar på mig när jag skrattar eller pratar för högt.
Man kanske ska ta och flytta söderut
Någon här som har ett tips på ett trevligt land med sociala människor?
Citera
2013-07-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yubed

Citat:
Ursprungligen postat av Sockret1
Ligger nog mycket i det du säger tyvärr!
Är nog själv ovanligt extrovert för att vara svensk, och jag får ofta menande blickar på mig när jag skrattar eller pratar för högt.
Man kanske ska ta och flytta söderut
Någon här som har ett tips på ett trevligt land med sociala människor?
Spot on! Jag har varit i södra europa ett tag och när man kommer hem blir man chockad hur introvert Sverige är. Jag flirtade mycket där. Oftast är det bara lek och inget riktigt allvarligt man skämtar lite med varandra. Här i Sverige vågar jag dock inte flirta offentligt lika mycket då det blir så oskönt liksom hela världen stannar upp för att se vem som flirtade och sedan hör man massa viskningar.
Citera
2013-07-25, 16:47
Medlem
Tjejer är knappast fula och många får dagligen komplimanger, blir rätt nyfiken på vad det kan vara för fel på TS.
Citera
2013-07-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Tjejer är knappast fula och många får dagligen komplimanger, blir rätt nyfiken på vad det kan vara för fel på TS.

Vad menar du med det??
Det är inget fel på mig. Det är bara du som tror att killar flirtar hej vilt med tjejer i Sverige. Det stämmer inte alls! Sverige är väldigt introvert jämfört med andra länder. Läs t,ex inlägget precis bredvid ditt om en kille som precis har kommit hem i från ett sydland.
Det är inte bara jag som upplever detta utan även vänner till mig. Och det är inget fel på dom heller!!
Citera
2013-07-25, 17:09
Medlem
IGrundOchBottens avatar
Citat:
Jag har en liten fundering som jag har gått och tänkt på under några års tid.
Varför flirtar ni killar här i Sverige aldrig med oss tjejer?
Det har typ aldrig hänt här att en kille har flirtat med mig eller gett en komplimang?
Några bekantar till mig säger precis samma sak. De säger också att när de har varit utomlands i USA och Sydamerika så har det t.o.m hänt att killar bara har gått fram till dom på gatan och gett dem en komplimang! Jag vet att det låter helt osannolikt men så har de sagt i alla fall. Detta har fått mig att fundera en del.
Beror detta på att vi i Sverige lever insnöade i 6 månaders vinter varje år, eller beror det på att ni killar tycker att vi tjejer är så fula? :-D
Detta gäller givetvis inte bara svenska killar utan ALLA killar i Sverige- invandrare såsom svenskar.

Jag ska ge dig min teori, och det är för att tjejer utomlands fortfarande lever ut sin feminina sida offentligt utan en massa försvarsmekanism som arrogans och andra äckliga vibbar ni skickar ut ibland här i sverige, ni ser ner på killarna i sverige och det har sin moteffekt.

Ska förklara tydligare, när en tjej börjar bete sig som att hon just fått sig en dos testosteron, så är det ganska så jävla avtändande på direkten.
Citera
2013-07-25, 17:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Nu är det ju dessvärre så att vi har vädret emot oss här i landet ofta också. Jag älskar t.ex att klä mig "sexigt" men många gånger tillåter ju inte vädret det.
Om jag ska va ärlig så är det bara ca 1 månad ( om man har tur) om året som man kan få ha på sig det man vill. Hatar vinterkläder!

Och som sagt var under den korta månaden är ju risken ganska låg i Sverige att man skulle träffa på en visslande kille

Du får väl börjar spatsera förbi en byggarbetsplats så skall du se att det där ordnar sig

Det verkar inte vara flirtande du är ute efter utan öppna tecken på uppskattning
Citera
2013-07-25, 17:44
Medlem
Ints avatar
Gör det mest hela tiden, utomlands så är ni svenska tjejer kända som slampor o därför är de mer på er än andra tjejer där, speciellt ifall ni e blonda.

Inget ni ska känna er smickrade av, de har ingen respekt för er utan vill bara ha en spermahink.
Citera
2013-07-25, 17:58
Medlem
TheElizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Men det är kanske inte så konstigt? Danska och finska (antar jag, har svårt att se Pekka köpa det där med genusdagis och inverterade könsroller) män får vara män. Svenska män får höra att allt som är manligt är fult. Då kan man väl inte bli förvånad om de inte uppför sig manligt?

Flirtar själv ibland. Absolut inte för att det ska leda till något (är gift och nöjd med det) men som... socialt samspel. Känns dock mindre välkommet ju längre norrut man kommer, särskilt i lite större städer. Vet inte om det beror på galet höga tankar om sig själv, ovana eller foliehattsteorier om patriarkat och grejer, men det finns lite för många svenska tjejer som är... socialt okalibrerade. Något som är trevligt i Kbh kan man bli fnyst åt i Göteborg.

Tror inte att det har ett skvatt med genusmedvetenhet att göra, faktiskt. Känner en mycket genusmedveten professor som givit mig flera komplimanger - helt utan sexuella baktankar utan för att h*n tyckte jag hade nått snyggt på mig. Jag tror det är nåt kulturellt nedärvt bonnigt och tafatt svenkkynne sedan århundraden tillbaka. Danskar är ju litet mer kontinentala än vad vi är Och finnar är ju finnar; mer chevalereska än svenskar, vanligen. Håller upp dörrar och sånt, t.ex....
Citera
2013-07-25, 18:37
Bannlyst
Kan ts. besvara varför det för sliddjur skulle vara en rättighet att bli flirtad med? Varför är det en rättighet för kvinnor medans svenska män t.ex inte får besöka horor?
Citera
2013-07-25, 18:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
På tal om kassörskor, eftersom att jag brukar flörta med damerna ibland när jag handlar på livsmedelsbutikerna i mitt närområde så kan jag säga att jag blivit väldigt populär när jag handlar Och det är förövrigt rätt kul när man träffar dessa tjejer på stan.

Jag har en kompis som är halvspansk och han är minsann duktig på att flörta. Han brukar alltid få gratis kaffe på vägen till jobbet av damerna. I bland händer det att han hittar på något med dem privat också

Han är förövrigt ingen modell och anspelar inte på sin latinobakgrund, däremot är han mån om att skapa en god stämning och få alla på gott humör primärt. Efter det kan man ju välja att gå till nästa nivå. Men det förutsätter att man bygg upp en bra grund först.

Exakt - det handlar ju om att ge varandra energi att flirta. Det blir ju lite "jag ser dig - du ser mig"

Jag själv är en notorious flirter exakt som du. Folk lyser upp när jag kommer, i affärer, mina grannar, på jobbet osv.

Och jag tycker nog att det flirtas en hel del på detta vis, det handlar om vilken utstrålning man har.
Ser man varm och öppen ut törs folk ta kontakt.

Jag är en annan än när jag var yngre, då vågade folk inte ta kontakt, för att jag var för allvarlig. Nu är det mer Hakuna Matata på mig och då vill folk vara en del av den energin, för det är energier vi pratar om.

I Sverige är det svårt att veta för män hur de skall bete sig mot kvinnor. Det blir lite damned if you do - damned if you don't.
Uppfostran och kulturen har gjort det svårt för båda könen att vara bekväma i sina roller.

När TS hittar sin roll, så får andra det lättare att hitta sin runt henne.

När hon är bekväm i sin roll så kommer hon få en annan utstrålning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in