2013-07-23, 18:54
Medlem
WailingJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Newtons sätt att se på gravitationen som en kraft, gör att en omloppsbana förblir den samma, så vida inte någon annan kraft påverkar. Einstein gör senare ett tillägg för gravitationens extremer, dvs svarta hål, neutronstjärnor. När exempelvis två neutronstjärnor kretsar kring varandra, kommer det bli en energiförlust för systemet som försvinner genom gravitationsvågor. Detta i sin tur gör att de två komponenterna accelererar in mot varandra.

I vårt solsystem är denna effekt helt försumbar, pga solen inte kröker rumtiden speciellt mycket.

Detta är en helt annan sak än det som händer mellan Månen och Jorden. För att kompensera energiförlusten i tidvatteneffekten, ökar avståndet och Jordens rotation saktar in.
Jäklar vad intressant. Synd att jag själv är så pass okunnig, måste verkligen börja läsa på lite om astronomi. Tack!
Citera
2013-07-23, 19:05
Medlem
b4jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Newtons sätt att se på gravitationen som en kraft, gör att en omloppsbana förblir den samma, så vida inte någon annan kraft påverkar. Einstein gör senare ett tillägg för gravitationens extremer, dvs svarta hål, neutronstjärnor. När exempelvis två neutronstjärnor kretsar kring varandra, kommer det bli en energiförlust för systemet som försvinner genom gravitationsvågor. Detta i sin tur gör att de två komponenterna accelererar in mot varandra.

I vårt solsystem är denna effekt helt försumbar, pga solen inte kröker rumtiden speciellt mycket.

Detta är en helt annan sak än det som händer mellan Månen och Jorden. För att kompensera energiförlusten i tidvatteneffekten, ökar avståndet och Jordens rotation saktar in.
Är det definitionen av Orbital decay? Kan inte kinetisk energiförlust ske genom friktion i kroppen pga tidvattenskrafter?
Citera
2013-07-23, 19:18
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Är det definitionen av Orbital decay? Kan inte kinetisk energiförlust ske genom friktion i kroppen pga tidvattenskrafter?
Nej, det är som det låter, en minskad omloppsbana. Så det kan bero på både tidvattenkrafter, drag mot atmosfären, eller gravitationsvågor.
Citera
2013-07-23, 21:32
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Vi kan aldrig se några stjärnor i andra galaxer.
Det enda vi ser är det sammanlagda ljuset från galaxernas stjärnor.
Möjligtvis ser vi exploderande supernovor i andra galaxer.
Pluto observerades redan 1930 av våra teleskop, som en avvikande ljuspunkt.

Hubble publicerade sin teori 1927 där han hade observerat cephida variabla stjärnor, i 46 närbelägna galaxer, så jo... vi kan observera stjärnor i andra galaxer.
Citera
2013-07-24, 02:34
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Det kanske jag som är dum eller tänker fel. Som alla vet så är man ju viktlös i rymden, hur kommer det sig att all mat och dryck som dom sväljer åker ned till magen? Borde det inte bara sväva i kroppen? Är det något i kroppen som "pressar" ned maten?

Visste inte riktigt var jag skulle ställa frågan.
Citera
2013-07-24, 02:50
Medlem
Slickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Det kanske jag som är dum eller tänker fel. Som alla vet så är man ju viktlös i rymden, hur kommer det sig att all mat och dryck som dom sväljer åker ned till magen? Borde det inte bara sväva i kroppen? Är det något i kroppen som "pressar" ned maten?

Visste inte riktigt var jag skulle ställa frågan.
mig veterligen har vi muskler längs strupen.
Citera
2013-07-24, 02:57
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
mig veterligen har vi muskler längs strupen.

Tack för snabbt svar, så trög man kan vara ibland. Självklart är det så, det uppenbara. Gonatt!
Citera
2013-07-24, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Ljusets hastighet

Det ante mig.
Magnetfält också då förmodar jag.
Vad mer fortplantas i samma hastighet?
Citera
2013-07-24, 12:57
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitsmer
Det ante mig.
Magnetfält också då förmodar jag.
Vad mer fortplantas i samma hastighet?
Elektromagnetisk strålning och Aliens!
Citera
2013-07-24, 16:00
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Hubble publicerade sin teori 1927 där han hade observerat cephida variabla stjärnor, i 46 närbelägna galaxer, så jo... vi kan observera stjärnor i andra galaxer.

ok. Man lär sig något nytt hela tiden här.
Vad jag förstått av den länken kan man "se" bara pulsarer och inga andra enskilda stjärnor i främmande galaxer.
Det vill säga anomalier, som kan härledas indirekt.
Man "ser" dem alltså inte direkt.
Fast antagligen är jag ute och cyklar återigen...
Det vore intressant om våra optiska teleskop kan se enskilda stjärnor i främmande galaxer på flera miljoner ljusårs avstånd.
Vilken magnitud kan de besitta med det avståndet?

Jag har Andromedagalaxen som skrivbordsbakgrund och de enda individulla stjärnor jag ser på den bilden är sådana som finns i vår egen vintergata, annars är det bara ett bara ett lysande moln man ser, förutom att det blir allt ljusare ju närmare dess centrums svarta hål man tittar.
Att se en enskild stjärna på det avståndet är väl som att se en brinnande tändsticka på 10 km håll.
Ingen behöver svara på detta, förstår att jag bara är en spekulerande, men fascinerad amatör.
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-24 kl. 16:46.
Citera
2013-07-24, 23:32
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
ok. Man lär sig något nytt hela tiden här.
Vad jag förstått av den länken kan man "se" bara pulsarer och inga andra enskilda stjärnor i främmande galaxer.
Det vill säga anomalier, som kan härledas indirekt.
Man "ser" dem alltså inte direkt.
Fast antagligen är jag ute och cyklar återigen...
Det vore intressant om våra optiska teleskop kan se enskilda stjärnor i främmande galaxer på flera miljoner ljusårs avstånd.
Vilken magnitud kan de besitta med det avståndet?

Jag har Andromedagalaxen som skrivbordsbakgrund och de enda individulla stjärnor jag ser på den bilden är sådana som finns i vår egen vintergata, annars är det bara ett bara ett lysande moln man ser, förutom att det blir allt ljusare ju närmare dess centrums svarta hål man tittar.
Att se en enskild stjärna på det avståndet är väl som att se en brinnande tändsticka på 10 km håll.
Ingen behöver svara på detta, förstår att jag bara är en spekulerande, men fascinerad amatör.
Klart man kan se stjärnor i andra galaxer. Du kan få ett exempel: http://www.space.com/9556-alien-planet-galaxy-discovered.html

Visserligen en planet i en annan galax, men det torde ju vara nog bevis.
Citera
2013-07-24, 23:37
Medlem
Jag antar att ett teleskops prestanda avgörs av storlek och precision så med med ett tillräckligt stort/ bra teleskop borde man kunna se exoplaneter?

Finns det någon realistisk chans att det kommer hända eller kräver det teleskop som är helt orimliga?

Citat:
Ursprungligen postat av gral
Det är viktigt att skilja på ljusstyrkan och spatial upplösning. Man kan se avlägsna stjärnor i andra galaxer för att de är ofantligt ljusstarka, men de är inte upplösta. De är bara punkter. Pluto däremot ligger tillräckligt nära för att man ska kunna lösa upp dess yta. Dock inte räkna sandkorn. Hubbleteleskopet har en upplösningsförmåga på ca 0,1 bågsekunder (= 1/36000 grader) så med lite trigonometri kan du räkna ut vad man kan och inte kan lösa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in