2013-07-21, 23:44
Medlem
PuffTheDragons avatar
Felpost. Trött.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-07-22 kl. 00:11.
Citera
2013-07-21, 23:54
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
@Luktenavbajs:
1) Ja, fler galaxer kommer bli synliga i framtiden, eftersom ljuset ännu inte haft tid att nå oss sedan BB.

Njae, jag vet inte om jag kan hålla med dig om det. På grund av expansionen så försvinner ju saker bakom ljushorisonten snabbare än ljushorisonten rör sig bakåt. Så vi kommer med tiden bara se mindre och mindre av Universum även fast volymen vi ser blir större.
Citera
2013-07-22, 00:10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Njae, jag vet inte om jag kan hålla med dig om det. På grund av expansionen så försvinner ju saker bakom ljushorisonten snabbare än ljushorisonten rör sig bakåt. Så vi kommer med tiden bara se mindre och mindre av Universum även fast volymen vi ser blir större.
Du har rätt, jag var nog trött.

I ett platt eller öppet universum utan den mörka energin växer horisonten snabbare än skalfaktorn, vilket gör att fler galaxer kommer kunna observeras. Eller ett universum vars expansion domineras av materia.

Men om expansionen accelererar kommer skalfaktorn växa snabbare än horisonten.

Edit. Hittade denna.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-07-22 kl. 00:25.
Citera
2013-07-22, 12:29
Medlem
WailingJohns avatar
Rolig tråd! Passar på att kasta in en fråga jag med.

För länge sedan hörde jag att alla planeter i solsystemet (eller om det var de mindre innersta) sakta men säkert dras närmare solen, pga solens väldiga gravitation. I och med det skulle planeterna förr eller senare "sugas in" i solen. Vilket skulle orsaka bland annat jordens undergång. Stämmer detta?
Citera
2013-07-22, 13:35
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WailingJohn
Rolig tråd! Passar på att kasta in en fråga jag med.

För länge sedan hörde jag att alla planeter i solsystemet (eller om det var de mindre innersta) sakta men säkert dras närmare solen, pga solens väldiga gravitation. I och med det skulle planeterna förr eller senare "sugas in" i solen. Vilket skulle orsaka bland annat jordens undergång. Stämmer detta?

Det är väl snarare att vi kommer sakta slungas ut pga hastigheten? Likt månen med oss...
Citera
2013-07-22, 15:52
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Det är väl snarare att vi kommer sakta slungas ut pga hastigheten? Likt månen med oss...
Så är det sannolikt. Tror också på slungeffekten.
Jorden befinner sig i "fritt fall" med 30 000 km/s runt solen. Eller 107 000 km/h.
Vi ska vara glada att planeten är kvar i omloppsbana och inte slungas ut, med den hastigheten.
Liksom månen ökar sitt avstånd från jorden, ökar jorden avståndet från solen.
Det lär kanske behövas lite marginal när solen om ca en miljard år sväller upp till en röd jätte.
Vet inte var jordens omloppsbana kommer att befinna sig om någon miljard år, förhoppningsvis vid Mars nuvarande omloppsbana, om ens det räcker från stekningen.
Fast detta kan nog en av våra experter här kanske förklara bättre än jag.
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-22 kl. 16:33.
Citera
2013-07-22, 18:26
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Så är det sannolikt. Tror också på slungeffekten.
Jorden befinner sig i "fritt fall" med 30 000 km/s runt solen. Eller 107 000 km/h.
Vi ska vara glada att planeten är kvar i omloppsbana och inte slungas ut, med den hastigheten.
Liksom månen ökar sitt avstånd från jorden, ökar jorden avståndet från solen.
Det lär kanske behövas lite marginal när solen om ca en miljard år sväller upp till en röd jätte.
Vet inte var jordens omloppsbana kommer att befinna sig om någon miljard år, förhoppningsvis vid Mars nuvarande omloppsbana, om ens det räcker från stekningen.
Fast detta kan nog en av våra experter här kanske förklara bättre än jag.
Jag tror att du menade 30 000 m/s, som är medelhastigheten för Jorden kring solen. Annars blev det fel med en faktor av 1000.

Sen tror jag att John syftade på "Orbital decay", som är en relativistisk effekt i form av att avståndet till masscentrum minskar med tiden. Effekten är så pass liten att inte ens merkurius skulle falla in i solen på många många miljarder år. Däremot så händer det att binära neutronstjärnor och svarta hål kolliderar när gravitationsvågorna får omloppsbanorna att minska.
Citera
2013-07-22, 23:53
Medlem
Hur fort fortplantar sig gravitationen.
Citera
2013-07-22, 23:57
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitsmer
Hur fort fortplantar sig gravitationen.

Ljusets hastighet
Citera
2013-07-23, 00:06
Medlem
crillecrilles avatar
Ikväll har jag spenderat ca tre timmar till att glo på månen. Den är fantastiskt fin just nu.

Fick en tanke som jag inte klarar att reda ut själv. Hur hade det sett ut om månen hade en mycket högre hastighet kring Jorden? Fick tanken när jag cyklade förbi en radiomast och tittade på månen som bara svischade förbi den.
Citera
2013-07-23, 00:37
Medlem
b4jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Ikväll har jag spenderat ca tre timmar till att glo på månen. Den är fantastiskt fin just nu.

Fick en tanke som jag inte klarar att reda ut själv. Hur hade det sett ut om månen hade en mycket högre hastighet kring Jorden? Fick tanken när jag cyklade förbi en radiomast och tittade på månen som bara svischade förbi den.

Om månen skall åka mycket snabbare så måste den även vara mycket närmare, och även månens rotationshastighet måste höjas om man skall se en sida konstant. Den hade sett större ut helt enkelt, och hastigheten över skyn skulle såklart gå mycket snabbare.
Citera
2013-07-23, 00:42
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille

Ja, det är mycket magnifik ikväll
Hmm, för att den skall kunna ha en högre hastighet så måste den ju även vara närmare. Det är ju bara att backa klockan några miljoner, någon miljard kanske, och så har du det scenariot på riktigt!
Kortare månader, större tidvatten.. Ja, det blir ju en massa roliga ändringar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in