2013-02-28, 21:52
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Fast i så fall så skulle alla himlakroppar vara samlande eftersom vi från början kom från samma plats, eller hur? Hur skulle de kunna vara utspridda om de inte följde med universums expansion? Anledning till expansionen beror på mörk energi, som universum till 73 % består av. Hur det fungerar exakt är det nog ingen som vet ännu.

Det är en intressant fråga. Det tar 8 minuter och 20 sekunder för ljuset från solen att nå jorden, så efter den tiden så skulle vi inte få mer än artificiellt ljus. Med tanke på att vår kärna är varm och att vi har vår atmosfär så skulle vi inte dö direkt. Med rätt förberedning så skulle vi nog klara oss ett bra tag genom att använda t.ex. geotermisk energi från kraftverk. Men med tanke på att allt växtliv skulle dö ut (stora träd skulle överleva några decennier p.g.a. långsam metabolism och glukosförråd om det inte vore för kylan) och vår atmosfär skulle bli kallare och kallare så skulle vi till slut dö ut. Hur lång tid det skulle ta beror på så många olika saker, men som sagt, med rätt förutsättningar och förberedelser så skulle vi allt kunna klara oss i några år. Vår yttemperatur skulle sjunka till kanske -70 °C efter något år (vårt uppmätta köldrekord är -89.2 °C), så att bosätta sig närmare kärnan är ett krav.

Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Jorden skulle fortsätta "rakt fram" i samma hastighet som vi har nu istället för att dras runt solen, som när man släpper en slägga efter att ha snurrat runt. Det skulle bli kallt efter hand, jag är osäker på hur lång tid det skulle ta att frysa ihjäl, men vi klarar av att ha natt halva dygnet så jag skulle säga att det tar dagar till veckor innan jorden blir en obeboelig isklump, men i alla fall: vi är rätt körda.

Häftigt. Hur länge kan Jorden åka runt i rymden så där då? Den borde väl förmultna till slut eller? Vad händer om den till slut når en stjärnas gravitationsfält, skulle den hamna i omlopp av den stjärnan då?

Btw awesome tråd Giorgi. Dyker ofta upp konstiga undringar för mig som jag inte hittar någon tråd att ställa dem i så då har jag struntat i det ibland.
Citera
2013-03-01, 07:25
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Jag hänger på med en fråga: Vad har materian som "sugs" in i ett svart hål
för hastighet just när den passerar händelsehorisonten (Schwarzschildradien)?
Kan materian då rentav ha kommit upp i ljusets hastighet?

Fick inget svar och upprepar därför min fråga.
Citera
2013-03-01, 08:24
Medlem
Formidees avatar
Citat:
Fick inget svar och upprepar därför min fråga.
Enligt fysiker kan inte materia accelereras upp till ljusets hastighet.

E = mc²ɣ = mc²1∕√(1-v²/c²)

Om v = c så blir funktionen odefinierbar, du kan inte dela någonting med noll.
Citera
2013-03-01, 08:26
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
det finns massa negativ energi i rymden kommer den negativa energin skapa ett vakuum som drar ihop universum igen när universum har slutat expandera?

har aldrig studerat astronomi och har inget större intresse men fick den ideen för många år sedan och behöver få svar så jag kan radera den.

har burit på denna tanken sedan barnsben och inte riktigt lyckats släppa den, negativ energi har jag dock lagt till efterhand.

Ibland så får man ta och svara med en wiki-länk, kan verka som ett lat svar, men läs http://en.wikipedia.org/wiki/Big_crunch först och återkom om du har några följdfrågor.
Citera
2013-03-01, 10:25
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Ibland så får man ta och svara med en wiki-länk, kan verka som ett lat svar, men läs http://en.wikipedia.org/wiki/Big_crunch först och återkom om du har några följdfrågor.
Du gjorde en "Puff".
Man får göra så!
Citera
2013-03-01, 12:12
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:

kul att se att det finns en liknande teori

jag kanske återkommer med frågor när jag har begrundat texten ett tag, illustrationen påminner om modellen jag byggde i mitt huvud som liten för så många år sedan.

tack för svar
Citera
2013-03-01, 16:30
Medlem
HeyBePositives avatar
Skulle det vara möjligt att flytta månens position närmare Jorden? Om tex ett rymdfärja åker till månen med en tjock och stark kedja efter sig som går ända tillbaka till Jorden. Vid månen så lindar dem runt kedjan ett varv runt månen och sen använder man kraftfulla maskiner på Jorden för att veva in kedjan?
Citera
2013-03-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analogic
Hm vill gärna tänka mig gravitationen som ett fält och tycker det borde expandera och dras ut likt Em-fältet även mellan galaxerna. Men har iofs inte riktigt koll på tankebanorna här så jag drar mig tillbaka och läser på lite mer

Tack för svaret Giorgi.

Det är väl knappast nån som vet vad gravitation EGENTLIGEN är. Man har letat efter Gravitoner tror jag men inte hittat en enda vad jag förstår, eller..
Citera
2013-03-01, 17:26
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Nu är jag inte Giorg men jag hoppas att mina svar kan fungera som antingen substitut eller komplement.

Astrologi är en pseudovetenskap som kan jämföras med spådomar och vidskepelse, den handlar om hur himlakropparna påverkar våra liv på jorden. T.ex. att när Jupiter står i fas med Mars så kommer alla som heter Erik ha otur. Det är alltså inte baserat på någon vetenskap och kan inte styrkas med bevis.

Astronomi är vetenskapen om rymden och universum, baserat på fakta och bevis. Så skillnaderna är rätt stora, en är hitte-på medan den andra är en vetenskap.

Det står faktiskt bra om ämnet på wikipedia: Astrology and astronomy, Astrology och Astronomy.
Du duger utmärkt som svarare.

Angående astronomi & astrologi: Så den ena är falskt och den andra sann? Jo, det är svaret man alltid får när man frågar. Trådens masterstudent i astrofysik menar dock att astrologi är grunden till astronomi.

Ett teori såsom
Citat:
när Jupiter står i fas med Mars så kommer alla som heter Erik ha otur
kan ju även astronomin behandla. Gör det astronomin falsk? Vari ligger väsenskildheten dem emellan? Att astronomi bara kan dra slutsatser medelst modernt vetenskapliga metoder? Ja, det är väl det skillnaden bör bestå i.

Om man tar en astrologisk pryl, såsom att de österländska stjärntydarna som beskrivs i nya testamentet i samband med Jesus födelse visste att en kung skulle födas, och överför den grejen till astronomin och behandlar den med dess metoder, då har väl astronomin inte vips blivit till astrologi? Det är väl en fråga om metod, inte innehåll. Stjärnor, planeter och händelser i rymden är väl med alla mått mätt frågor för astrofysiken? Om man angående stjärnor, planeter och rymden gör vissa hävdanden ,som i visas tyckande skulle kunna höra till astrologisk tradition, då kan väl astronomin bereda klargöranden i sannfärdighetsfrågan angående dessa hävdanden utan att för den skull skifta skepnad till pseudovetenskap? Det är alltså inte innehåll utan metod som distingerar.

Citat:
den handlar om hur himlakropparna påverkar våra liv på jorden

Pudelns kärna är alltså inte vad det handlar om som är frågan utan vilka metoder som brukas.

Citat:
Astrologi är en pseudovetenskap

Ja, det är väl detta det handlar om. Den är pseudo, vid sidan om - vid sidan om vetenskapen då i det här fallet. Jag tycker ändock att distinktionen dem emellan är luddig, för att inte säga lite smått icke existerande. Det som skiljer dem, förutom då detta redan nämnda med det vetenskapliga, är ju bara vaga, subjektiva ting såsom tradition och acceptans. Dock ej innehåll, eller? Kan man bestämma och definiera ting som hör till astronomi men inte till astrologi? Att
Citat:
himlakropparna påverkar våra liv på jorden
är väl ändå inget esoteriskt? Månen och solen påverkar ju massor hela tiden.

Det som då sammanfattningsvis skiljer dom åt torde väl då vara detta att astronomin med nödvändighet , i egenskap av sin vetenskaplighet, måste producera just ett vetenskapligt svar till skillnad mot astrologin som i egenskap av sin icke reglerade, icke akademisk-vetenskapliga och ej institutionaliserade karaktär skulle kunna utmynna i ...ja, precis lite vad som helst. Det beror liksom på.

Stil och form skiljer dom åt, även samhälelig acceptans. Men inte innehåll och inte nödvändigtvis riktighet, ty hur kan vi veta riktigheten om den inte har prövats? Om om riktigheten nu i vissa påståenden har prövas inom astronomin så har de ju också i samma stund implementeras i astronomin.

Kan man pröva astrologin som sådan? Nej, det låter sig inte göras - bara enskilda delar. För detta måste den bestämmas. Hur ska den prövas som helhet? Vilka upprepade experiment ska den uppvisas fallera i? Presentera frågeställningen och den tänkta kontrollerade studien och så får vi se vad utfallet blir.

Vi kan ju inte vara synska och på förhand veta svaret, eller? Om det nu har prövats enligt empirins alla regler så har vi väl bara torrt att konstatera att det har visats sig stämma eller icke stämma. Moraliseringar såsom invektiv över astrologin hör väl inte till saken?

Kvantfysiken lär oss att vi visst kan vara vad vi kallar synska (rätta mig om jag har fel). Kan man supa in all den moderna världens vetskap och samtidigt avfärda vissa fenomen som humbug? Går det inte en liten gnutta tvivel på sin egen förmåga på var tionde bok man tuggar i sig?

Personligen så tror jag visst att de österländska stjärntydarna som beskrivs i evangeliet såg en stjärna och helt riktigt drog slutsatsen att en kung hade fötts. Det är inte dugg humbugg om man frågar mig.

Frågor/kommentarer på detta?

Med vänlig hälsning,

wilmington
Senast redigerad av wilmington 2013-03-01 kl. 17:50.
Citera
2013-03-01, 17:43
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Jag är masterstudent i Astronomi/Astrofysik (samma sak egentligen), gör mitt projekt i sammarbete med ESA (Eurpean Space Agency)

Astrologi är den primitiva grunden till astronomi. Innan man systematiskt kunde studera stjärnornas rörelse så såg man mönster i stjärnorna och trodde att dessa var övernaturliga och gav dem således egenskaper och sätt att påverka oss människor. Ren humbug, och folk idag tror fortfarande på det av någon anledning.

Simpelt svar, den var jätteliten.
Tack för svar. Skrev lite till Bitsocker om distinktionen astronomi och astrologi emellan så jag behöver väl inte upprepa mig här en gång till.

För liten säger du (angående stenbumlingen). Vart går gränsen för att om möjligt upptäcka då? 25 m i diameter? 30? Uppenbarligen över 17 i alla fall.
Citera
2013-03-01, 20:09
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gallium
Det är väl knappast nån som vet vad gravitation EGENTLIGEN är. Man har letat efter Gravitoner tror jag men inte hittat en enda vad jag förstår, eller..
Gravitation är ett rätt knepigt fenomen, roligt att tänka på det ur olika vinklar. Vi vet ju hur gravitation beter/yttrar sig iaf. Jag är långt ifrån kunnig i dessa frågor, mycket nyfiken bara

Lärorikt med dessa trådar, Puff, Giorgi och många andra har helt klart livat upp denna forumdel!
Citera
2013-03-01, 20:12
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Jag hänger på med en fråga: Vad har materian som "sugs" in i ett svart hål
för hastighet just när den passerar händelsehorisonten (Schwarzschildradien)?
Kan materian då rentav ha kommit upp i ljusets hastighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
Enligt fysiker kan inte materia accelereras upp till ljusets hastighet.

Då undrar jag vidare: Vet verkligen fysiker vilka lagar som råder
i ett svart hål (innanför Schwarzschildradien)?
Jag "känner till" Hawkingsstrålningen, även om det var länge sen jag
läste om den (i populärvetenskapligt sammanhang).
Senast redigerad av FruGondol 2013-03-01 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in