Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Fast i så fall så skulle alla himlakroppar vara samlande eftersom vi från början kom från samma plats, eller hur? Hur skulle de kunna vara utspridda om de inte följde med universums expansion? Anledning till expansionen beror på mörk energi, som universum till 73 % består av. Hur det fungerar exakt är det nog ingen som vet ännu.
Det är en intressant fråga. Det tar 8 minuter och 20 sekunder för ljuset från solen att nå jorden, så efter den tiden så skulle vi inte få mer än artificiellt ljus. Med tanke på att vår kärna är varm och att vi har vår atmosfär så skulle vi inte dö direkt. Med rätt förberedning så skulle vi nog klara oss ett bra tag genom att använda t.ex. geotermisk energi från kraftverk. Men med tanke på att allt växtliv skulle dö ut (stora träd skulle överleva några decennier p.g.a. långsam metabolism och glukosförråd om det inte vore för kylan) och vår atmosfär skulle bli kallare och kallare så skulle vi till slut dö ut. Hur lång tid det skulle ta beror på så många olika saker, men som sagt, med rätt förutsättningar och förberedelser så skulle vi allt kunna klara oss i några år. Vår yttemperatur skulle sjunka till kanske -70 °C efter något år (vårt uppmätta köldrekord är -89.2 °C), så att bosätta sig närmare kärnan är ett krav.
Det är en intressant fråga. Det tar 8 minuter och 20 sekunder för ljuset från solen att nå jorden, så efter den tiden så skulle vi inte få mer än artificiellt ljus. Med tanke på att vår kärna är varm och att vi har vår atmosfär så skulle vi inte dö direkt. Med rätt förberedning så skulle vi nog klara oss ett bra tag genom att använda t.ex. geotermisk energi från kraftverk. Men med tanke på att allt växtliv skulle dö ut (stora träd skulle överleva några decennier p.g.a. långsam metabolism och glukosförråd om det inte vore för kylan) och vår atmosfär skulle bli kallare och kallare så skulle vi till slut dö ut. Hur lång tid det skulle ta beror på så många olika saker, men som sagt, med rätt förutsättningar och förberedelser så skulle vi allt kunna klara oss i några år. Vår yttemperatur skulle sjunka till kanske -70 °C efter något år (vårt uppmätta köldrekord är -89.2 °C), så att bosätta sig närmare kärnan är ett krav.
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Jorden skulle fortsätta "rakt fram" i samma hastighet som vi har nu istället för att dras runt solen, som när man släpper en slägga efter att ha snurrat runt. Det skulle bli kallt efter hand, jag är osäker på hur lång tid det skulle ta att frysa ihjäl, men vi klarar av att ha natt halva dygnet så jag skulle säga att det tar dagar till veckor innan jorden blir en obeboelig isklump, men i alla fall: vi är rätt körda. 

Häftigt. Hur länge kan Jorden åka runt i rymden så där då? Den borde väl förmultna till slut eller? Vad händer om den till slut når en stjärnas gravitationsfält, skulle den hamna i omlopp av den stjärnan då?
Btw awesome tråd Giorgi. Dyker ofta upp konstiga undringar för mig som jag inte hittar någon tråd att ställa dem i så då har jag struntat i det ibland.