Citat:
Ursprungligen postat av
WailingJohn
Vet inte riktigt vad jag syftade på. Jag vet bara att jag nån gång hört att jorden succesivt närmar sig solen, men centrifugalkraften gör alltså att det inte blir så, utan tvärt om?
Men vad innebär i så fall "Orbital decay" (som jag för övrigt aldrig hört talas om) och att anståndet till masscentrum minskar?
//en inte så påläst människa

Newtons sätt att se på gravitationen som en kraft, gör att en omloppsbana förblir den samma, så vida inte någon annan kraft påverkar. Einstein gör senare ett tillägg för gravitationens extremer, dvs svarta hål, neutronstjärnor. När exempelvis två neutronstjärnor kretsar kring varandra, kommer det bli en energiförlust för systemet som försvinner genom gravitationsvågor. Detta i sin tur gör att de två komponenterna accelererar in mot varandra.
I vårt solsystem är denna effekt helt försumbar, pga solen inte kröker rumtiden speciellt mycket.
Detta är en helt annan sak än det som händer mellan Månen och Jorden. För att kompensera energiförlusten i tidvatteneffekten, ökar avståndet och Jordens rotation saktar in.