Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-21, 10:41
  #4129
Medlem
johan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
..// Ingen har sett gm utanför ICA på Djurgårdsgatan, där mössan återfanns i Metros tidningsställ // ..
gm kanske inte har lagt mössan där själv.

Någon kanske har hittat mössan, tänkt behålla den, cyklat vidare, märkt att den är smutsig/blodig, och slängt den ifrån sig vid första bästa tillfälle. Vilket råkade bli vid ICA.
Citera
2013-07-21, 13:11
  #4130
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan66
gm kanske inte har lagt mössan där själv.

Någon kanske har hittat mössan, tänkt behålla den, cyklat vidare, märkt att den är smutsig/blodig, och slängt den ifrån sig vid första bästa tillfälle. Vilket råkade bli vid ICA.

Det tanken finns tidigare formulerad på tråden så du är tvåa! Men till bilden hör att gm tycks gått upp i rök. Två idéer kan förklara att gm går upp i rök efter att ha tagit flyktvägen in i Trädgåden.
  1. Gm bor i närområdet och har tagit sig hem.
  2. Ett fordon fanns utanför ICA, moped eller bil på en av 4-5 parkeringar som vid den tidpunkten står helt tomma.
Citera
2013-07-21, 15:37
  #4131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Din förklaringar kring mössan är tänkbara.

Gm kan vara väldigt ung enligt brottsutredarna, t o m så ung som 13-14 år. Kan man var helt säker på att en ungdom har kunskap om att DNA spår kan finnas i mössan. Den här gm kanske inte har varit klassens ljus så att säga och kunskaper om DNA kan ta sin tid att sjunka in hos ungdomen.

edit: Min föreställning har varit att en bil väntat honom utanför ICA och den mycket unga gm ville inte bloda ner i bilen. Och att han inte blödde så mycket som några på tråden tror.

Om man tar teorin om att GM är 13-14år så tror jag man kan utesluta bil som färdmedel därifrån,visst kan GM ha haft äldre kompisar som kan tänkas ha kört honom,men att dessa kompisar sen ska bevara hemligheten än idag och inte vara sugen på 1.4 miljoner kronor känns orealistiskt för mig.
Hur många vänner har man själv kvar sen man var 13-14år.kanske ett par men inte många.

Är vi alla överens om att GM har nordiskt ursprung?.
Isåfall om GM är så ung som 13-14år,var fan har han fått kniven ifrån?.
Har bott i Lkpg i hela mitt liv och känner till oehört många födda mellan 92-88,och jag kan säga att det ännu idag är oehört sällsynt att du ser/hör att en kille med nordiskt ursprung äger en butterfly eller vapen överhuvudtaget.
Visst är det inte osannolikt att GM har en butterflykniv men känns så märkligt bara.
I en av mina teorier där GM är som yngst och han själv ägt kniven är han MINST 15-17år,det finns inga(knappt) svenska ungdomar som springer omkring med kniv,så är det bara.

Har Muhammed fått kniven av någon äldre storebror för att han är lite orolig för att han ska gå själv till skolan?.

Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Känt är att familjen A köpte upp dataaffärer i Värmland men misskötte dessa och tvingades till rekonstruktion varvid personal sägs upp (förlorar arbetet). Vid återanställning tog familjen A in den egna släkten A.

Känt är att en person i Linköping (kroppsbyggare) uppsökt pappan i hans databutik och gått till handgemäng. Det blev rättegång och orsaken till överfallet sägs ha varit att mannen fått tillbaka en raderad hårddisk. Historien som dras i rättegången om en kraschad hårddisk köper inte jag rätt av.

Min teori: Orsaken till överfallet i butiken kan ha varit en annan. Men överfallet i butiken gav inte mycket. I Värmland hade familjen A:s misskötta affärer förorsakat arbetslöshet och vad det kan föra med sig i glesbygden för de som sitter i hus med lån kan man föreställa sig. Att familjen A sedan efter rekonstruktionen av affärerna inte tar tillbaka tidigare anställda utan anställer den egna släkten kan ha skapat en vrede hos de som hade jobben. Jag har inte alla papper på mitt bord i detta utan går bara på vad som finns i tråden. Men här tror jag att någon med vänskapskopplingar till kriminella mc-klubbar i Värmland tagit saken i egna händer. En ung adept till ett mc-gäng - vad jag tror äldre än 15 år - får uppdraget att skrämma familjen A en andra gång och nu ger man sig på barnet som ska till skolan. Det gick fel och slutade med ett dubbelmord.

Hm,läste igår om detta med konkursen i Värmland också,fick direkt upp ett scenario som liknar ditt.Tåls att se över vilka som jobbade där när det kursade osv.
Återkommer!

MVH

Edit:
Vet du,eller någon annan,vem denna "kroppsbyggaren" är,får någon gärna skriva det i ett pm till mig om ni inte vill lämna ut uppgifter i tråden.
Har kollat lite på M:s bröder i helgen,och vad jag fått fram ska ingen av dem ha något direkt samröre med någon kriminell organisation eller andra gäng.Kanske har framkommit tidigare men ska fortsätta snoka runt lite bland dom.
Någon som har sett deras belastningregister?.
__________________
Senast redigerad av Spritzer11 2013-07-21 kl. 15:42.
Citera
2013-07-21, 23:27
  #4132
Medlem
1. Om jag ser tillbaks på mig själv och funderar på om jag varit GM, runt 14-17 år. Jag körde moppe och MC på den tiden. Det var sällan man åkte själv och man kände alltid någon som hade moppe eller MC. Hade jag klarat mig undan i 9 år, hur hade jag gjort?
Jag tror inte jag hade klarat mig, jag hade åkt dit så det visslat om det, varför?

2. Är det någon i tråden som tror att han skulle klarat sig från att åka fast under rådande omständigheter när han var 14-17 år, hur hade ni gjort i alla dessa 9 år, berätta?

3. Vid vilken ålder tror jag att jag skulle kunnat hålla mig undan alla dessa 9 år, runt 22 och uppåt med bil-körkort, hur hade jag klarat mig?
1. Hur skulle ni i tråden ha klarat er från dådet?
2. Från vilken ålder tror ni att ni skulle klarat er?
3. Vilket motiv skulle ni haft?
Citera
2013-07-22, 00:09
  #4133
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
1. Om jag ser tillbaks på mig själv och funderar på om jag varit GM, runt 14-17 år. Jag körde moppe och MC på den tiden. Det var sällan man åkte själv och man kände alltid någon som hade moppe eller MC. Hade jag klarat mig undan i 9 år, hur hade jag gjort?
Jag tror inte jag hade klarat mig, jag hade åkt dit så det visslat om det, varför?

2. Är det någon i tråden som tror att han skulle klarat sig från att åka fast under rådande omständigheter när han var 14-17 år, hur hade ni gjort i alla dessa 9 år, berätta?

3. Vid vilken ålder tror jag att jag skulle kunnat hålla mig undan alla dessa 9 år, runt 22 och uppåt med bil-körkort, hur hade jag klarat mig?
1. Hur skulle ni i tråden ha klarat er från dådet?
2. Från vilken ålder tror ni att ni skulle klarat er?
3. Vilket motiv skulle ni haft?
Det är nog hur lätt som helst att klara sig undan, jag är otroligt tänkbar som GM ( jag har funderat på om jag faktiskt är det) men har trots det inte blivit kontaktad av snuten även fast jag för en utomstående betraktare är löjligt tänkbar som mördaren.

Motiv? Ja, vi kan väl älta den frågan i evigheter men för min del kan jag säga följande: Jag skulle inte ha haft något "normalt" motiv.
Citera
2013-07-22, 02:33
  #4134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Det är nog hur lätt som helst att klara sig undan, jag är otroligt tänkbar som GM ( jag har funderat på om jag faktiskt är det) men har trots det inte blivit kontaktad av snuten även fast jag för en utomstående betraktare är löjligt tänkbar som mördaren.

Motiv? Ja, vi kan väl älta den frågan i evigheter men för min del kan jag säga följande: Jag skulle inte ha haft något "normalt" motiv.
Välkommen in i tråden Pulver-Henke.
Hur hade du klarat det som 14-17 år med allt det underlag som finns.
Plus 1,4 miljoner i tipspengar, någon måste undrat vart mössan och den ”slitna butterflykniven” tog vägen efter dubbelmordet.
Jag tror att lösningen till det lilla hålet kan vara lösning till Dubbelmordet, om det nu är ett hål, avgör själva.
http://imageshack.us/scaled/large/208/kniven.png förstora upp bilden med "Ctrl och +" tangenterna, Firefox, avgör själva?
Men det kan också betyda att den ser ny ut efter att den blivit tvättad..
1. Förstorar man upp bilden ser det ut som att det är ett hål i kniven, cirka 45 grader uppåt, mot bladet från den nedre niten är det ett hål rakt igenom kniven, ser jag fel eller? Borrat, ärgat ut. Varför är det hål där?
2. Den ser använd ut, slitna nitar, ”jordig”!
3. Det ser inte ut som den har legat i byrålådan, utan använts i x*100 timmar.
4. Mässingsfärgen på nitarna kan man skönja, så så farligt smutsig är den inte, men inget krom ser man, men det kan ju ligga en hinna över hela kniven efter massakern.

Jag tycker kniven ser använd ut, ser sliten ut, nitarna ser slitna ut några hundra timmar i en verktygslåda, som han har använt till att göra något med.
Om han hade kniven i fickan i sina byxor och använt den som en pryl för att ”flasha” omkring med bland polarna hade den inte varit så risig med ett eventuellt extra hål,

Ingen verkar känna igen kniven men ändå är den mycke använd, det kan tyda på att han använt den på landet där ingen sett den eller att kniven kommer ifrån ett annat land.

Det ser ut som att kniven har varit med om ett krig, Mohammeds familj kommer ifrån Libanon, därav hålet i kniven, kanske.

Om det är ett hål har han inte använt en könare för att få hålet i mitten.
Utan åkt omkring med borrmaskinen och hålet hamnade där borren greppade.
Är det någon slag märkning av kniven, så att han vet att det är hans personliga?

Om kniven hade varit GM's, märkt med ett hål, och använt den mycket, hade han slängt den på mordplatsen då?

Som jag ser det talar det för att det var Mohammeds butterflykniv, som han kanske fick av sina bröder, som i sin tur har fått kniven ifrån Libanon.
Hålet i kniven kan vara lösningen på mordet!
Kom med förslag varför det är ett hål rakt igenom knivbladet.
__________________
Senast redigerad av sovvandring 2013-07-22 kl. 03:20.
Citera
2013-07-22, 12:32
  #4135
Medlem
Helt klart ser mössan och framförallt kniven inte direkt nya ut. Vart syns hålet du pratar om Sovvandring? Väldigt intresserad att se det och hur sliten kniven faktiskt är. Mössan och kniven borde absolut någon kunna koppla till en person då bägge ägodelarna var ute i media, ändå är det ingen som känner ingen någon utav dom, väldigt märkligt? Vad tyder det på?

Jag kan bara se att det är någon ensam GM som bor kanske en bit ut på landet , alternativt inte bor i Linköping utan långt ifrån, ändå verkar han ha haft lokalkännedom, han borde vart på platsen tidigare helt klart. Kan det vara någon som bor löjligt nära Åsgatan/ Barnhemsgatan, kanske tillochmed på Barnhemsgatan eller någon närliggande gata. GM bor så nära och är en vanlig kille så han kommer inte på frågan att toppas eller tipsas. Det måste finnas ett skäl till att han går runt i en cirkel och återvänder nästan till brottsplatsen, han bor ruggigt nära offret? Varför skulle han annars i princip gå tillbaks, det är farligt med många poliser och hundar i området.

Som jag ser det yrar han omkring och omedvetet går tillbaka mot mordplatsen, eller så har han ett fordon , alternativt bor väldigt nära platsen, vad tror ni? Varför går han tillbaka mot ICA, mordplatsen?
Citera
2013-07-22, 14:50
  #4136
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Välkommen in i tråden Pulver-Henke.
Hur hade du klarat det som 14-17 år med allt det underlag som finns.
Plus 1,4 miljoner i tipspengar, någon måste undrat vart mössan och den ”slitna butterflykniven” tog vägen efter dubbelmordet.
Jag tror att lösningen till det lilla hålet kan vara lösning till Dubbelmordet, om det nu är ett hål, avgör själva.
http://imageshack.us/scaled/large/208/kniven.png förstora upp bilden med "Ctrl och +" tangenterna, Firefox, avgör själva?
Men det kan också betyda att den ser ny ut efter att den blivit tvättad..
1. Förstorar man upp bilden ser det ut som att det är ett hål i kniven, cirka 45 grader uppåt, mot bladet från den nedre niten är det ett hål rakt igenom kniven, ser jag fel eller? Borrat, ärgat ut. Varför är det hål där?
2. Den ser använd ut, slitna nitar, ”jordig”!
3. Det ser inte ut som den har legat i byrålådan, utan använts i x*100 timmar.
4. Mässingsfärgen på nitarna kan man skönja, så så farligt smutsig är den inte, men inget krom ser man, men det kan ju ligga en hinna över hela kniven efter massakern.

Jag tycker kniven ser använd ut, ser sliten ut, nitarna ser slitna ut några hundra timmar i en verktygslåda, som han har använt till att göra något med.
Om han hade kniven i fickan i sina byxor och använt den som en pryl för att ”flasha” omkring med bland polarna hade den inte varit så risig med ett eventuellt extra hål,

Ingen verkar känna igen kniven men ändå är den mycke använd, det kan tyda på att han använt den på landet där ingen sett den eller att kniven kommer ifrån ett annat land.

Det ser ut som att kniven har varit med om ett krig, Mohammeds familj kommer ifrån Libanon, därav hålet i kniven, kanske.

Om det är ett hål har han inte använt en könare för att få hålet i mitten.
Utan åkt omkring med borrmaskinen och hålet hamnade där borren greppade.
Är det någon slag märkning av kniven, så att han vet att det är hans personliga?

Om kniven hade varit GM's, märkt med ett hål, och använt den mycket, hade han slängt den på mordplatsen då?

Som jag ser det talar det för att det var Mohammeds butterflykniv, som han kanske fick av sina bröder, som i sin tur har fått kniven ifrån Libanon.
Hålet i kniven kan vara lösningen på mordet!
Kom med förslag varför det är ett hål rakt igenom knivbladet.
Men fastna inte för att GM var just 14-17. Jag var strax över den åldern, gjorde en resa till Linköping i samband med mordet, ägde exakt en sådan kniv (med samma slitenhetsgrad), jag gömde denna kniven inne på en psykavdelning då jag var tvångsvårdad där, jag berättade för en av vårdarna att jag hade en butterflykniv på avdelningen varpå han hotade att polisanmäla mig (de faller under olaga vapeninnehav de där knivarna), då sa jag att jag bara hade skämtat om kniven och eftersom han var så lat så tog han det för intäkt att inte fråga mer. Jag visade även upp den för andra intagna patienter för att skryta, jag tror nog att de kände visst obehag. En tjej jag visade den för frågade just om varför den såg så använd ut.

Jag kan inte berätta allt som stämmer in på mig för då skulle jag outa mig men detta ovan var bara en liten grej. Det finns andra saker som gör att det nästan är tjänstefel av snuten att inte ha kollat upp mig. Min poäng är att om det är så i mitt fall så är det ju så i den riktiga mördarens fall också, eller hur?
Citera
2013-07-22, 15:56
  #4137
Medlem
PH, har du skärsår på fingrarna?
Citera
2013-07-22, 16:07
  #4138
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Men fastna inte för att GM var just 14-17. Jag var strax över den åldern, gjorde en resa till Linköping i samband med mordet, ägde exakt en sådan kniv (med samma slitenhetsgrad), jag gömde denna kniven inne på en psykavdelning då jag var tvångsvårdad där, jag berättade för en av vårdarna att jag hade en butterflykniv på avdelningen varpå han hotade att polisanmäla mig (de faller under olaga vapeninnehav de där knivarna), då sa jag att jag bara hade skämtat om kniven och eftersom han var så lat så tog han det för intäkt att inte fråga mer. Jag visade även upp den för andra intagna patienter för att skryta, jag tror nog att de kände visst obehag. En tjej jag visade den för frågade just om varför den såg så använd ut.

Jag kan inte berätta allt som stämmer in på mig för då skulle jag outa mig men detta ovan var bara en liten grej. Det finns andra saker som gör att det nästan är tjänstefel av snuten att inte ha kollat upp mig. Min poäng är att om det är så i mitt fall så är det ju så i den riktiga mördarens fall också, eller hur?

Vad hade du för ärende till Linköping i samband med morden? Hur länge stannade du kvar där? Var du i närheten av mordplatsen vid tiden för morden?
Citera
2013-07-22, 19:23
  #4139
Medlem
Ok ph befann sig alltså i lpkg, hade en likadan kniv och var tvångsbehandlad på psyket OCH har inte blivit kollad av polisen. Detta låter som en bra polisutredning.
Citera
2013-07-22, 19:58
  #4140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isildur112
Ok ph befann sig alltså i lpkg, hade en likadan kniv och var tvångsbehandlad på psyket OCH har inte blivit kollad av polisen. Detta låter som en bra polisutredning.

Är möjligt att han ej talar sanning också, det vet vi inte men ha det i åtanke.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback