2013-07-19, 21:11
Medlem
"Man kom väl fram till att det var en mycket vanlig och billig mössa såld av någon mackkedja."

Ja och sen går man vidare genom att kolla hur många som sålts i Sverige, därefter ritar man upp en cirkel
runt Linköping med radien 10-15mil och går igenom varje försäljning mellan 1999 och 2004, därefter gnuggar man tills pucken går i mål.
Citera
2013-07-19, 21:13
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitslick
"Man kom väl fram till att det var en mycket vanlig och billig mössa såld av någon mackkedja."

Ja och sen går man vidare genom att kolla hur många som sålts i Sverige, därefter ritar man upp en cirkel
runt Linköping med radien 10-15mil och går igenom varje försäljning mellan 1999 och 2004, därefter gnuggar man tills pucken går i mål.

1-0 !
Citera
2013-07-19, 22:44
Medlem
LeonVances avatar
Om inte annat så kanske dubbelmördarens (framtida) barn kommer att avslöja honom. Alltså genom att hans barn blir kriminella och tvingas lämna DNA till polisen i samband med något löjligt brott, då kommer det visa sig att de är nära släkt med dubbelmördaren och polisen kan hitta rätt.
Citera
2013-07-20, 00:06
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Om inte annat så kanske dubbelmördarens (framtida) barn kommer att avslöja honom. Alltså genom att hans barn blir kriminella och tvingas lämna DNA till polisen i samband med något löjligt brott, då kommer det visa sig att de är nära släkt med dubbelmördaren och polisen kan hitta rätt.

Med tanke på hur det gått hittils så är nog det scenariot mest sannolikt att komma någon på spåren. BTK-tomtens fall förstärktes väl avsevärt p.ga dotterns DNA? Men det kanske inte fungerar ifall det är något skitbrott han eller barnen begår i ett annat land. Har ingen aning om ifall DNA-matchningar samkörs på internationell nivå, interpol kanske har den räckvidden?
Citera
2013-07-20, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Som jag minns från tråden har ett vittne vid korset Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan sett gm ta vägen in i Trädgårdsföreningen från Lasarettsgatan.

Ingen har sett gm utanför ICA på Djurgårdsgatan, där mössan återfanns i Metros tidningsställ.

Gm:s rörelsemönster går i en halvcirkel tillbaka i riktning mot brottsplatsen och det är konstigt om man är på flykt och befinner sig inne i Trädgårdsföreningen med alla möjliga flyktvägar bort från brottsplatsen. En slutsats är att ett fordon väntar på gm utanför ICA, en annan slutsats att gm bor alldeles i närheten av ICA och ska hem.

Det understrukna:
Nej men som du säger verkar han tagit sig i en halvcirkel(enligt vittnen?) runt tillbaka mot BP och därav är väl det sista spåret efter honom utanför ICA via mössan får vi väl anta?
Det sista han gör är att dumpa mössan,som vi vet med säkerhet?.

Det fetade:
Som du säger,märklig väg att ta om man känner till området såvida man inte ska ta sig hem och det ligger runt ICA,borde han inte vara toppsad då om han är mellan 13-30år om polisen toppsat så många som påstås i tråden?.
Min uppfattning som själv bor i staden är att inte alls så många av "ungdomarna" i Lkpg har toppsats,jag skulle kunna skriva en lista på rak arm på 300-400 pers som skulle kunna stämma in på de säkra signalamenten "ljushårig,snusar"(vad har vi mer?)en fantombild som polisen själva säger att "vi ska ta med en nypa salt",då är det nog en rätt rejäl nypa tror jag då flera har lämnat olika uppgifter men dom måste ju försöka få till en fantombild.
Överens verkar folk dock om att han är ljushårig och snusar(via hårprov,som jag förstått det?),mer verkar inte finnas.
Mössan då,som dumpas utanför ICA är ju ett brutalt mysterium,varför om han hade t ex bil?.Varför?.
Finns inget rationellt i det?,som iallafall GW vill påvisa att GM:s rörelsemönster?.

Mina enda logiska förklaringar till mössan är:
*Han skulle få på sig en mopedhjälm och hade redan satt nyckeln i låset och hade inte tid att slänga ner den under sätet.
*Han bodde i närheten och vågade/ville inte ta med sig den upp till sig om mamma eller pappa skulle se den,och en teori om det inte var hans fråga vems det var.

Jag vet inget,jag bara spekulerar!
Det jag vill är att få en logisk förklaring till att GM dumpa mössan i tidningstället.

MVH
Citera
2013-07-20, 09:30
Medlem
Readyfreddies avatar
En tanke var ju att han kunde ha haft praktik på Ica och alltså försvunnit in där. Lär ju ha funnits omedelbar tillgång till handfat och plåster.

- Stämmer tidsmässigt med när arbetsdagen börjar.
- Stämmer åldermässigt på en praktikant.
- Förklarar varför flyktvägen ser ut som den gör när han tar sig tillbaka mot brottsplatsen.
- Förklarar mössan i tidningslådan, var tvungen att bli av med den innan han gick in på arbetsplatsen.
- Förklarar att han gick upp i rök.

Det som talar mot är att man borde ha kollat upp praktikanterna, men han kan ju å andra sidan ha ansetts för ung för att vara tänkbar.

Om det inte var en skolungdom så kanske en något äldre praktikant med diagnos, så att säga.
Citera
2013-07-20, 09:49
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
En tanke var ju att han kunde ha haft praktik på Ica och alltså försvunnit in där. Lär ju ha funnits omedelbar tillgång till handfat och plåster.

- Stämmer tidsmässigt med när arbetsdagen börjar.
- Stämmer åldermässigt på en praktikant.
- Förklarar varför flyktvägen ser ut som den gör när han tar sig tillbaka mot brottsplatsen.
- Förklarar mössan i tidningslådan, var tvungen att bli av med den innan han gick in på arbetsplatsen.
- Förklarar att han gick upp i rök.

Det som talar mot är att man borde ha kollat upp praktikanterna, men han kan ju å andra sidan ha ansetts för ung för att vara tänkbar.

Om det inte var en skolungdom så kanske en något äldre praktikant med diagnos, så att säga.

ICA på Djurgårdsgatan är en mindre butik. Öppnar kl 10.00. Polisen bör ha förhört personalen om vilken tidpunkt de kom till butiken och vad de sett.

edit: Har ett minne från att de öppnade 10.00. Det kan variera förstås från år till år.
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-20 kl. 09:53.
Citera
2013-07-20, 10:01
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
ICA på Djurgårdsgatan är en mindre butik. Öppnar kl 10.00. Polisen bör ha förhört personalen om vilken tidpunkt de kom till butiken och vad de sett.

edit: Har ett minne från att de öppnade 10.00. Det kan variera förstås från år till år.

Jaså ja, då så. Fast personalen är ju där tidigare förstås, fast i såna fall borde han ju gått in via personalingången och kunnat dumpa mössan på ett bättre ställe.
Citera
2013-07-20, 10:03
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzer11
----
Mina enda logiska förklaringar till mössan är:
*Han skulle få på sig en mopedhjälm och hade redan satt nyckeln i låset och hade inte tid att slänga ner den under sätet.
*Han bodde i närheten och vågade/ville inte ta med sig den upp till sig om mamma eller pappa skulle se den,och en teori om det inte var hans fråga vems det var.

Jag vet inget,jag bara spekulerar!
Det jag vill är att få en logisk förklaring till att GM dumpa mössan i tidningstället.

MVH

Din förklaringar kring mössan är tänkbara.

Gm kan vara väldigt ung enligt brottsutredarna, t o m så ung som 13-14 år. Kan man var helt säker på att en ungdom har kunskap om att DNA spår kan finnas i mössan. Den här gm kanske inte har varit klassens ljus så att säga och kunskaper om DNA kan ta sin tid att sjunka in hos ungdomen.

edit: Min föreställning har varit att en bil väntat honom utanför ICA och den mycket unga gm ville inte bloda ner i bilen. Och att han inte blödde så mycket som några på tråden tror.
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-20 kl. 10:08.
Citera
2013-07-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jaså ja, då så. Fast personalen är ju där tidigare förstås, fast i såna fall borde han ju gått in via personalingången och kunnat dumpa mössan på ett bättre ställe.

De är givetvis där tidigare, men knappast två timmar innan affären öppnar. Och allra minst en praktikant, som jag tvivlar på skulle ha egen nyckel/portkod, och således behöver släppas in av någon. Ändå måste ju allt kollas, så om ICA vid tillfället haft anställda/praktikanter med liknande signalement som GM så hoppas jag att de är kollade.
Citera
2013-07-20, 10:46
Medlem
Citat:
Din förklaringar kring mössan är tänkbara.

Gm kan vara väldigt ung enligt brottsutredarna, t o m så ung som 13-14 år. Kan man var helt säker på att en ungdom har kunskap om att DNA spår kan finnas i mössan. Den här gm kanske inte har varit klassens ljus så att säga och kunskaper om DNA kan ta sin tid att sjunka in hos ungdomen.

edit: Min föreställning har varit att en bil väntat honom utanför ICA och den mycket unga gm ville inte bloda ner i bilen. Och att han inte blödde så mycket som några på tråden tror.

Håller med dig om att så unga personer inte behöver ha koll på DNA. Däremot känner jag mig tveksam till om en 13-14 åring ska ha varit på väg till en bil. Ska han alltså gjort dådet i samråd med någon vuxen medbrottsling?
Citera
2013-07-20, 11:09
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Håller med dig om att så unga personer inte behöver ha koll på DNA. Däremot känner jag mig tveksam till om en 13-14 åring ska ha varit på väg till en bil. Ska han alltså gjort dådet i samråd med någon vuxen medbrottsling?

Känt är att familjen A köpte upp dataaffärer i Värmland men misskötte dessa och tvingades till rekonstruktion varvid personal sägs upp (förlorar arbetet). Vid återanställning tog familjen A in den egna släkten A.

Känt är att en person i Linköping (kroppsbyggare) uppsökt pappan i hans databutik och gått till handgemäng. Det blev rättegång och orsaken till överfallet sägs ha varit att mannen fått tillbaka en raderad hårddisk. Historien som dras i rättegången om en kraschad hårddisk köper inte jag rätt av.

Min teori: Orsaken till överfallet i butiken kan ha varit en annan. Men överfallet i butiken gav inte mycket. I Värmland hade familjen A:s misskötta affärer förorsakat arbetslöshet och vad det kan föra med sig i glesbygden för de som sitter i hus med lån kan man föreställa sig. Att familjen A sedan efter rekonstruktionen av affärerna inte tar tillbaka tidigare anställda utan anställer den egna släkten kan ha skapat en vrede hos de som hade jobben. Jag har inte alla papper på mitt bord i detta utan går bara på vad som finns i tråden. Men här tror jag att någon med vänskapskopplingar till kriminella mc-klubbar i Värmland tagit saken i egna händer. En ung adept till ett mc-gäng - vad jag tror äldre än 15 år - får uppdraget att skrämma familjen A en andra gång och nu ger man sig på barnet som ska till skolan. Det gick fel och slutade med ett dubbelmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in