2013-07-13, 16:33
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Vem fan vill ha en bostad som fungerar som brygga åt andra båtar?

Det var exakt min tanke också. Där kommer det ju att vara folk som går hela tiden... Jag skulle aldrig gå med på det. Okej om andra båtar var förtöjda vid samma brygga, men när huset är bryggan... Big no-no. 5,5 miljoner för det nöjet också.
Citera
2013-07-13, 16:36
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Privat ö utanför Dalarö: http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-11rum-dalaro-stockholm-haninge-kommun-grotskar-5024809

Sorry för dubbelpost, men det där hade jag missat. Otroligt vackert! Det hade jag lätt kunnat tänka mig om jag hade 40 miljoner som låg och skräpade. Huset var fantastiskt, ön var fantastisk... Grymt!
Citera
2013-07-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det var exakt min tanke också. Där kommer det ju att vara folk som går hela tiden... Jag skulle aldrig gå med på det. Okej om andra båtar var förtöjda vid samma brygga, men när huset är bryggan... Big no-no. 5,5 miljoner för det nöjet också.

Precis. Vem kom på den smarta idén att använda en husbåt till förtöjning eller omvandla en pråm som fungerar som förtöjning till andra båtar till ett hus? Visst om man själv hade båtarna men det tror jag inte är fallet här.
Citera
2013-07-13, 17:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123
Hur fan lyckats man få el dit ut?
Dieselgenerator , kortsiktigt nog det billigaste alternativet men långsiktigt blir de rätt dyrt men har man 39 miljoner över så är det nog en mindre kostnad.
Ett par mindre vindkraftverk kan nog generera så det räcker en bra bit också, några solceller och en batteribank så kommer man långt.
Citera
2013-07-13, 17:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Precis. Vem kom på den smarta idén att använda en husbåt till förtöjning eller omvandla en pråm som fungerar som förtöjning till andra båtar till ett hus? Visst om man själv hade båtarna men det tror jag inte är fallet här.

Den logiska användningen för de två pråmarna vore väl att göra café/butik av dem. Det skulle kunna vara riktigt trevligt om de hade förtöjning modell gästhamn där. Men att ha folk gående så nära ens boende med panoramafönster är en annan sak... Riktigt märkligt boende. Men det blir i och för sig ofta märkligt när de ska göra om lokaler till boende, ibland häftigt men ofta mest bara konstigt.
Citera
2013-07-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Den logiska användningen för de två pråmarna vore väl att göra café/butik av dem. Det skulle kunna vara riktigt trevligt om de hade förtöjning modell gästhamn där. Men att ha folk gående så nära ens boende med panoramafönster är en annan sak... Riktigt märkligt boende. Men det blir i och för sig ofta märkligt när de ska göra om lokaler till boende, ibland häftigt men ofta mest bara konstigt.

Skulle man få för sig att använda det som vinterbostad så får man vara beredd på att springa utomhus ofta om man vill på toa också :P
Citera
2013-07-13, 17:58
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Det verkar inte vara tänkt som privathem utan företag eller verksamhet "med övernattningsmöjligheter". Bordell kanske?

Nämnen på vissa sätt är det förstås härligt med utsikten, tex från köksbänken! Men som ni säger, växthus och brygga för båtar. Tänk när solen ligger på... Och både glasgolv och repledstång känns ostabilt, så helt lämpligt för vilda partyn är det nog inte. Tänk ett gäng fulla farbröder där... En dödsfälla!
Citera
2013-07-13, 18:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Tänk ett gäng fulla farbröder där... En dödsfälla!
Perfekt om man vill döda någon och få det att se ut som en olycka
Citera
2013-07-13, 18:34
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverSong
http://www.lundin.se/bilder.aspx?guid=45IQA4P3D2SL03U7&typ=CMFritidshus
Minst sagt udda.
Men inte omöjligt.
Hade jag haft pengarna och kommit från ett ställe i närheten och skulle skaffa fritidshus hade jag absolut kunnat slå till.

Lite mer info om huset
"Klippans småbåtshamn
exklusivt fritidsboende / verksamhetspråm
Accepterat pris:
5 000 000 kr
Boarea:
ca 230 kvm
Antal rum:
5
Byggår:
1943/2005"
Citera
2013-07-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Kanske aningens för gammaldags för just mig men ändå väldigt vackert och mysigt, här har man ju en röd tråd som jag tidigare nämnde. Det här är ett hus jag gillar väldigt mycket!

du tänker klaviatur?
jag räknade till fyra.
Citera
2013-07-13, 21:00
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123
Hur fan lyckats man få el dit ut?

Man betalar så dras det kabel. Det är ju så de verkar ha gjort också, blir lite bökigt att ha ett sånt där sjuhelsikes hus och ha all el invändigt på 12V som man oftast har när man använder solpaneler etc. Dessutom är det såpass stort att man skulle få ha en rätt grym batteripark för att säkra upp el så det räcker...

Citat:
Skulle man få för sig att använda det som vinterbostad så får man vara beredd på att springa utomhus ofta om man vill på toa också :P

Vad menar du med det? Klart avloppen fungerar på vintern också eller vad trodde du?
Citera
2013-07-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Vad menar du med det? Klart avloppen fungerar på vintern också eller vad trodde du?

Kolla ritningen, det är två separata "hus" och du måste gå utomhus över en liten landgång för att komma till det bredvid och bara en av dom har en toalett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in