2013-07-07, 11:36
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Mitt första bidrag till den här tråden:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-kulturkvadranten-lunds-kommun-magle-lilla-kyrkogata-20-4784077

Kanske inte så väldigt udda, men gårdshuset såg lite roligt ut. Det hade jag helt klart velat bo i... Synd att det upplåts separat.

För några månader sedan tänkte jag bidra till den här tråden med ett av de då dyraste objekten på Hemnet, så det har säkert dykt upp. Det var ett hus på 666 kvadratmeter med illuminatipyramid i trädgården Kanske iofs passat bättre i konspirationsforumet...

Edit: Gårdshuset verkar också ha en sån plakett som Lunds kommun sätter upp på byggnader där nån kändis bott. Nån som vet något om det här huset?
Hej, och välkommen till den här hemtrevliga (hö hö ) tråden!

Gårdshuset ser gulligt ut! Synd att det är lite bilder....

Om man var lite rik kunde man köpa ett par stora lägenheter/hus med många smårum och skapa studentboende. Det vore en god gärning också. Man kunde hyra ut endast till nyantagna, första året eller så. Under den tiden hinner de stå i kö och skaffa kontakter.
Citera
2013-07-07, 12:11
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Efter att jag hade skrivit inlägget så kom jag ihåg att jag sett toaletter som varit "icke-runda" men inga som varit sådär fyrkantiga. Såg mer ut som ett handfat för en dvärg... Iofs kan det ju fungera som det också om man vill.

I Sverige är det ju inte vanligt med toaletter som är inbyggda i väggen. En annan tanke är att det finns ett tågintresse... Kan det ha inspirerat? Tänker inte på den fyrkantiga formen, mer "känslan". Att toaletten är minimalistisk, inbyggd i väggen och så knapp på väggen... Fast det borde kanske varit pedal på golvet.

Krumelursmidet och den antik/allmogeinspirerade sovrumsmöbeln ( ) ger också en osvensk känsla...
Citera
2013-07-07, 13:38
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Master bedroom har väl i och för sig inget bra uttryck på svenska? En walk in closet är ju bara ett finare uttryck för klädkammare, så där borde man väl kunna använda den etablerade termen
Master bedroom=Stora sovrummet. Hur enkelt som helst. Avsett för föräldrarna och deras dubbelsäng i ett normalt familjehus. Är beredd att köpa Antevantes Sängkammaren, även om ordet känns gammaldags.
Citera
2013-07-07, 14:02
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Master bedroom=Stora sovrummet. Hur enkelt som helst. Avsett för föräldrarna och deras dubbelsäng i ett normalt familjehus. Är beredd att köpa Antevantes Sängkammaren, även om ordet känns gammaldags.

Jag anser att det skall finnas egen toalett till "Master bedroom". Alltså något utöver ett vanligt sovrum som är lite större.
Citera
2013-07-07, 14:38
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jag anser att det skall finnas egen toalett till "Master bedroom". Alltså något utöver ett vanligt sovrum som är lite större.

Det är väl själva definitionen på master bedroom, att det finns extra faciliteter i eller i anslutning till rummet. Samt att det är ägarnas rum..
Citera
2013-07-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det är väl själva definitionen på master bedroom, att det finns extra faciliteter i eller i anslutning till rummet. Samt att det är ägarnas rum..

I praktiken har det väl bara blivit en term för "största sovrummet i huset". Dock har jag faktiskt sett "föräldrasovrum" i planlösningar då och då, men det ser faktiskt rätt löjligt ut. I den här planlösningen, vars hus varit uppe i den här tråden några gånger förr, står det lustigt nog både "master bedroom" och "jungfrukammare" (och "dressingroom" som är ännu ett fult engelskt ord för klädkammare). Annars brukar ju nygjorda planlösningar för äldre hus byta ut jungfrukammare mot "sovrum n".

Nu ser ju dock inte planlösningen alldeles purfärsk ut, men jag har svårt att tänka mig att de använde de engelska termerna när huset var nytt.

Edit: Kanske inte ska utgå ifrån att alla direkt förstår vilket hus det är, även om det inte är relevant för inlägget: http://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-falsterbo-vellinge-kommun-kung-olofs-vag-1-4218278
Citera
2013-07-07, 17:01
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
En walk in closet är ju bara ett finare uttryck för klädkammare, så där borde man väl kunna använda den etablerade termen

Njae...en walk in closet är större än en vanlig klädkammare vill jag påstå, en walk in closet ska man inte enbart kunna gå in i utan även byta om i (utan problem). Klädkammare är mer att man öppnar en dörr, kliver in och därifrån når de olika plaggen/skorna.

Citat:

Kommer kanske ursprungligen från båtvärlden? Där har man alltid betecknat den stora ägarhytten i en båt som "Master Cabin"... Bara en spekulation.
Citera
2013-07-07, 17:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Så är i och för sig inte alltid fallet. Jag som har sett väldigt mycket på engelska househunting-program av någon anledning (en kombination av att de går när jag äter middag och brist på annat att se förmodligen) har sett att det brukar växla en del. En suite är inte ovanligt, men det är långt ifrån alltid det finns. Många gånger verkar det helt enkelt bara beteckna det största sovrummet.
Citera
2013-07-07, 20:53
Medlem
bigglezs avatar
Jag klickade på den här och trodde det skulle vara ett oinrett objekt att själv göra om till bostad, men tji fick jag
Citera
2013-07-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigglez
Jag klickade på den här och trodde det skulle vara ett oinrett objekt att själv göra om till bostad, men tji fick jag
Huhhh nu blev jag deprimerad, det var så trist överallt så jag ser knappt potentialen i denna byggnad.
Citera
2013-07-07, 22:07
Medlem
Aimberts avatar
Privat ö utanför Dalarö: http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-11rum-dalaro-stockholm-haninge-kommun-grotskar-5024809
Citera
2013-07-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Privat ö utanför Dalarö: http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-11rum-dalaro-stockholm-haninge-kommun-grotskar-5024809

Tomt och innehållslöst, helt utan personliga detaljer, känns som ett hotell, men ändå så fint.
Har någon ens bott i detta hus? Byggt 2009. Gillade huset men inte möblerna.
I bildlistan står att det finns fyra sovrum, i beskrivningen står att det finns 11 rum, antar att de räknar alla utrymmen och även bastuhuset då. Hotellkänsla över det hela som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in