2013-07-11, 17:10
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Med andra ord så är sidan nere?

Någon som vet orsaken?
Ja, du har stavat fel.

Prova kapiton.se
Citera
2013-07-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Ja, du har stavat fel.

Prova kapiton.se

+1

Kul att det blev lite liv i tråden och tack för uppdatering med bra info i tidigare inlägg Thumb!
Citera
2013-07-11, 19:00
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Ja, du har stavat fel.

Prova kapiton.se
Hoppsan!

Tack så mycket
Citera
2013-07-12, 13:11
Medlem
Nepposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ravnat
Nja, tror du egentligen kan vara ganska lugn. Men det beror ju på, precis som du säger och hur paranoid man tillåter sig själv att vara.

Tänker mig något i stil med

SEK -> Kapiton -> BTC -> Wallet på din dator med tor på det lokala cafét -> silk road.
Sen tar du bort din lokala wallet och ser till att ha din hårddisk krypterad, då bör du bara någorlunda relativt säker.
Men i sanningens namn tror jag inte någon i Sverige har åkt dit på t.ex knarkköp för att dom har kunnat kopplas till en bitcointransaktion, men för den skull ska man nog inte börja slappa med kryptot.

Kan inte regga mig på kapiton genom tor, kvittar det om jag gör det i vanlig webbläsare?
Citera
2013-07-12, 13:28
Medlem
ravnats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neppos
Kan inte regga mig på kapiton genom tor, kvittar det om jag gör det i vanlig webbläsare?

Om du skickar pengar från ditt egna bankkonto så vet ju ändå kapiton vem du är så det spelar väl kanske ingen roll.
Men om du inte vill att kapiton ska vet exakt var du befinner sig så kan du använda någon, proxy, VPN eller ta en tripp till närmaste café eller bibliotek.
Citera
2013-07-12, 13:31
Medlem
Nepposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ravnat
Om du skickar pengar från ditt egna bankkonto så vet ju ändå kapiton vem du är så det spelar väl kanske ingen roll.
Men om du inte vill att kapiton ska vet exakt var du befinner sig så kan du använda någon, proxy, VPN eller ta en tripp till närmaste café eller bibliotek.

Tänkte sätta in pengar på banken anonymt, men om det inte spelar någon större roll om jag sätter in genom mitt bankkonto så kanske jag ska göra det istället?

edit.. happ, nu tryckte jag i så jag köpte 3 bitcoins (!?) och det står att jag har finished orders på dessa. Är det nu jag ska trycka på deposit och använda bankgiro för att sätta in på kontot? Hur slutför jag köpet sedan?

Fan alltså, dataokunniga ska inte hålla på med sånt här
Senast redigerad av Neppos 2013-07-12 kl. 13:38.
Citera
2013-07-12, 14:19
Medlem
Mario Pancieras avatar
Hur exakt fungerar handeln på Kapiton?

Jag har 500 SEK tillgängligt på Kapiton, men vet inte riktigt hur jag skall spendera dem. När jag trycker på 'HANDLA' så kan jag välja pris och mängd. Innebär mängden den mängd bitcoin jag vill köpa? Om jag lägger en order på 1 bitcoin för 500 SEK, så innebär detta att jag får min bitcoin så fort någon vill sälja en bitcoin för det priset?

Tittar man på 'orderdjup' (?) så verkar priserna variera något enormt. Högst upp under 'KÖP' står just nu följande:
Pris: 630.00000002 och Mängd: 3.31672695, direkt under står följande:
Pris: 625.00210021 och Mängd: 0.0194692, vad exakt innebär detta?
Citera
2013-07-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera

Jag har 500 SEK tillgängligt på Kapiton, men vet inte riktigt hur jag skall spendera dem. När jag trycker på 'HANDLA' så kan jag välja pris och mängd. Innebär mängden den mängd bitcoin jag vill köpa? Om jag lägger en order på 1 bitcoin för 500 SEK, så innebär detta att jag får min bitcoin så fort någon vill sälja en bitcoin för det priset?

Tittar man på 'orderdjup' (?) så verkar priserna variera något enormt. Högst upp under 'KÖP' står just nu följande:

Det är en marknad. Tänk dig köpare och säljare. Köparna vill ha bitcoinsen för så billigt som möjligt och säljarna för så dyrt som möjligt..

Därav den stora skillnaden i pris. Om du dock exempelvis skriver in en order som matchar en säljares kommer du få en bitcoin direkt annars måste du vänta tills någon är villig att betala för dem.
Citera
2013-07-12, 16:59
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigoroso
Om du dock exempelvis skriver in en order som matchar en säljares kommer du få en bitcoin direkt annars måste du vänta tills någon är villig att betala för dem.

Jag kan ha missförstått det tidigare, men när det står till exempel Pris: 625 och Mängd: 0.1, då är det alltså någon som köpt 0.1 bitcoin, och priset på 625 SEK är vad en hel bitcoin skulle ha kostat? Personen betalade alltså 62 SEK och 50 öre för 0.1 BTC?

I sådant fall hänger jag med, jag tyckte bara att det verkade underligt att någon stackare köpt 0.1 BTC för 625 SEK, medan en annan köpt 10 BTC till samma pris.

Ber om ursäkt om frågor gällande specifika marknader inte hör hemma här i denna tråd, men säg att jag är ute efter en halv bitcoin, hur går jag då tillväga?

Säg att priset för senast sålda BTC ligger på 656 SEK, är det då en god idé att slänga upp en order på 'mängd' 0.5 och pris 656/2, dvs 328 SEK? Eller har jag missförstått det hela? Är priset i min order vad jag är villig att betala för en hel bitcoin, eller för den i ordern angivna mängden? Jag känner mig otroligt dum. Ursäkta min okunnighet!
Senast redigerad av Mario Panciera 2013-07-12 kl. 17:07.
Citera
2013-07-12, 17:22
Medlem
Citat:
Jag kan ha missförstått det tidigare, men när det står till exempel Pris: 625 och Mängd: 0.1, då är det alltså någon som köpt 0.1 bitcoin, och priset på 625 SEK är vad en hel bitcoin skulle ha kostat? Personen betalade alltså 62 SEK och 50 öre för 0.1 BTC?

I sådant fall hänger jag med, jag tyckte bara att det verkade underligt att någon stackare köpt 0.1 BTC för 625 SEK, medan en annan köpt 10 BTC till samma pris.

Ber om ursäkt om frågor gällande specifika marknader inte hör hemma här i denna tråd, men säg att jag är ute efter en halv bitcoin, hur går jag då tillväga?

Säg att priset för senast sålda BTC ligger på 656 SEK, är det då en god idé att slänga upp en order på 'mängd' 0.5 och pris 656/2, dvs 328 SEK? Eller har jag missförstått det hela? Är priset i min order vad jag är villig att betala för en hel bitcoin, eller för den i ordern angivna mängden? Jag känner mig otroligt dum. Ursäkta min okunnighet!

Nej, det är oavslutade köp- och säljordrar. Priset är som du säger vad du är villig att betala för en hel bitcoin. Oftast brukar jag lägga mig runt priset som mtgox ligger på för tillfället när jag köper, vilket brukar vara ungefär 10% under kapitonpriset. För det mesta får man coins men man får vänta ngt längre. Nu är kursen raskt på väg upp igen så nu kan det nog vara svårt att pruta.
Citera
2013-07-12, 17:28
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:

Precis. Du kan också lägga en köporder för ett högre pris och få dina bitcoins direkt om någon redan har lagt säljordrar under det pris du budar. Lägger du en köporder på 1 BTC för 1000 kr så kommer du få den för 657 kr just nu eftersom det redan finns en säljorder på över 1 BTC för den summan. De buden som är bäst för dig matchas först.

Lägger du en köporder på en BTC för 500 kr så har alltså alla som är villiga att betala mer förtur över dig. Skulle marknadspriset för bitcoin stiga så får du sannolikt aldrig dina bitcoins eftersom fler och fler skulle komma komma in och lägga ordrar för mer än 500 kr.

Citat:
Jag föredrar att kolla här, men det är en smaksak:
http://bitcoincharts.com/markets/kptnSEK.html

Ska du köpa bitcoin så är det säljsidan till höger som är intressant. Ska du sälja bitcoins så är det tvärtom.

Om du skulle vilja köpa 50 BTC direkt så kan du se i grafen att de första coinsen skulle kosta 657 kr och den sista ~720 kr. Dock så skulle det vara dumt att köpa 50 BTC i ett svep eftersom du skulle kunna lägga ett lägre bud som folk sannolikt skulle acceptera inom några minuter ändå. Skulle du exempelvis lägga ett bud på 700 kr så skulle du köpa alla BTC som finns till salu upp till denna nivå och sedan vänta och se om någon kommer och accepterar ditt bud för resterande summan.

Det finns folk med bottar som fyller ordrar automatiskt ifall de avviker från marknadspriset för mycket, så ett bud på 700 kr skulle sannolikt fyllas ganska snabbt i nuläget.

Vill man ha sina bitcoins snabbt så får man acceptera andras bud, om man kan vänta så kan det vara taktiskt att lägga ett bud något lägre och hoppas att marknadspriset inte stiger innan man är klar.

Citat:
Priset är baserat på en hel bitcoin.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-07-12 kl. 17:31.
Citera
2013-07-12, 17:31
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Priset är som du säger vad du är villig att betala för en hel bitcoin.
Då förstår jag! Följdfråga: Finns det någon möjlighet att lägga en order på ett, uhm, obestämt antal bitcoins? Säg att jag har x antal kronor, och vill 'konvertera' alla dessa kronor till bitcoin. Går det att lägga en sådan order, eller måste jag sitta och räkna ut exakt hur många bitcoin jag kan få för mina kronor vid ett visst pris?
Senast redigerad av Mario Panciera 2013-07-12 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in