Citat:
Ursprungligen postat av
Mario Panciera
Hur exakt fungerar handeln på Kapiton?
Jag har 500 SEK tillgängligt på Kapiton, men vet inte riktigt hur jag skall spendera dem. När jag trycker på 'HANDLA' så kan jag välja pris och mängd. Innebär mängden den mängd bitcoin jag vill köpa? Om jag lägger en order på 1 bitcoin för 500 SEK, så innebär detta att jag får min bitcoin så fort någon vill sälja en bitcoin för det priset?
Precis. Du kan också lägga en köporder för ett högre pris och få dina bitcoins direkt om någon redan har lagt säljordrar under det pris du budar. Lägger du en köporder på 1 BTC för 1000 kr så kommer du få den för 657 kr just nu eftersom det redan finns en säljorder på över 1 BTC för den summan. De buden som är bäst för dig matchas först.
Lägger du en köporder på en BTC för 500 kr så har alltså alla som är villiga att betala mer förtur över dig. Skulle marknadspriset för bitcoin stiga så får du sannolikt aldrig dina bitcoins eftersom fler och fler skulle komma komma in och lägga ordrar för mer än 500 kr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mario Panciera
Tittar man på 'orderdjup' (?) så verkar priserna variera något enormt. Högst upp under 'KÖP' står just nu följande:
Pris: 630.00000002 och Mängd: 3.31672695, direkt under står följande:
Pris: 625.00210021 och Mängd: 0.0194692, vad exakt innebär detta?
Jag föredrar att kolla här, men det är en smaksak:
http://bitcoincharts.com/markets/kptnSEK.html
Ska du köpa bitcoin så är det säljsidan till höger som är intressant. Ska du sälja bitcoins så är det tvärtom.
Om du skulle vilja köpa 50 BTC direkt så kan du se i grafen att de första coinsen skulle kosta 657 kr och den sista ~720 kr. Dock så skulle det vara dumt att köpa 50 BTC i ett svep eftersom du skulle kunna lägga ett lägre bud som folk sannolikt skulle acceptera inom några minuter ändå. Skulle du exempelvis lägga ett bud på 700 kr så skulle du köpa alla BTC som finns till salu upp till denna nivå och sedan vänta och se om någon kommer och accepterar ditt bud för resterande summan.
Det finns folk med bottar som fyller ordrar automatiskt ifall de avviker från marknadspriset för mycket, så ett bud på 700 kr skulle sannolikt fyllas ganska snabbt i nuläget.
Vill man ha sina bitcoins snabbt så får man acceptera andras bud, om man kan vänta så kan det vara taktiskt att lägga ett bud något lägre och hoppas att marknadspriset inte stiger innan man är klar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mario Panciera
Säg att priset för senast sålda BTC ligger på 656 SEK, är det då en god idé att slänga upp en order på 'mängd' 0.5 och pris 656/2, dvs 328 SEK? Eller har jag missförstått det hela? Är priset i min order vad jag är villig att betala för en hel bitcoin, eller för den i ordern angivna mängden? Jag känner mig otroligt dum. Ursäkta min okunnighet!
Priset är baserat på en hel bitcoin.