2013-07-10, 23:48
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Läs mitt tidigare svar på din fråga. Varför jag svarar dig igen var för att du la in ett litet fult argument här. Detta är inget ärligt argument av den enkla anledningen att man aldrig kan svara på den frågan eller veta. de kosmologisak konstanterna har alltid existerat kan inte ändras dem är en del av vad vi kallar univerusm. Tänk om det inte funnits vatten på vår planet då hade vi inte funnits tänk om tänk om. nu fanns det vatten och vi finns

Jag hoppas någon som är lite piggare än mig, kan hjälpa till att förklara varför detta argument inte fungerar.
Argumentet är helt relevant. Att däremot försöka med ett cirkelargument i stil med : "allt är som det är, därför är det som det är" är INTE ett relevant argument.
Citera
2013-07-10, 23:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Japp.
Låt höra
Citera
2013-07-10, 23:50
Medlem
Citat:
Men varför sätta in gud som ingenting? när han inte behövs.
För att de flesta mytologier/religioner säger att universum kom från ett slags ingenting, som kallas chaos:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_(cosmogony)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ginnungagap
https://en.wikipedia.org/wiki/Ein_Sof
https://en.wikipedia.org/wiki/Brahman
http://en.wikipedia.org/wiki/Kuk (roligt namn den här guden har..)

Mytologier förklarade för tusentals år sedan saker som Lawrence Krauss inte förstår än om universums början. Men de som skrev mytologierna hade också studerat världen i tusentals år längre än dagens vetenskapsmän.
Senast redigerad av elsydeon 2013-07-10 kl. 23:55.
Citera
2013-07-10, 23:52
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Argumentet är helt relevant. Att däremot försöka med ett cirkelargument i stil med : "allt är som det är, därför är det som det är" är INTE ett relevant argument.
Jag hittade inget bra sätt att förklara mig på fick hjärnstopp. Men du menar att det är ett relevant argument att säga. Om man bara ändrar lite på de kosmologisak konstanterna så skulle universum inte finnas. att använda detta som ett argument för gud är helt hopplöst och faller på på sin egna overklighet. eftersom konstanterna är som dom är ocn naturen kan lika gärna ha gjort dem så här som på något annat sätt, man kan inte säga att bara för att dom är så här så måste gud har gjort dem
Citera
2013-07-10, 23:53
Medlem
Citat:
Låt höra

Vad?
Citera
2013-07-10, 23:56
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag hittade inget bra sätt att förklara mig på fick hjärnstopp. Men du menar att det är ett relevant argument att säga. Om man bara ändrar lite på de kosmologisak konstanterna så skulle universum inte finnas. att använda detta som ett argument för gud är helt hopplöst och faller på på sin egna overklighet. eftersom konstanterna är som dom är ocn naturen kan lika gärna ha gjort dem så här som på något annat sätt, man kan inte säga att bara för att dom är så här så måste gud har gjort dem
Nej det behöver inte vara Gud som gjort dem. Men det är ett faktum att det är en finstämt maskineri. Det talar för att det finns en bakomliggande kod/matris, eller vad man ska kalla det. Det är per definition en Gud. Egentligen är allt ett. Dvs det är en enda enhet. Vi upplever den som delad, men allt hänger ihop
Citera
2013-07-10, 23:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Vad?
Vad är det vi människor förstår fullt ut?
Citera
2013-07-10, 23:58
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Nej det behöver inte vara Gud som gjort dem. Men det är ett faktum att det är en finstämt maskineri. Det talar för att det finns en bakomliggande kod/matris, eller vad man ska kalla det. Det är per definition en Gud. Egentligen är allt ett. Dvs det är en enda enhet. Vi upplever den som delad, men allt hänger ihop
Förklara exakt vad du menar med finstämt, så skall jag se om jag har en bra förklaring. jag vill inte att vi skall gå om varandra med missförstånd nämligen
Citera
2013-07-11, 00:02
Medlem
Citat:
Vad är det vi människor förstår fullt ut?

Det är en hel del tack och lov. Sedan misstänker jag att du kommer ägna dig åt någon form av semantiskt trams baserat på ditt lilla tillägg "fullt ut", det orkar jag dock inte bemöda mig med!
Citera
2013-07-11, 00:04
Medlem
Citat:

Det är varken finstämt eller fulstämt, det bara är!
Citera
2013-07-11, 00:09
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Det är varken finstämt eller fulstämt, det bara är!
Precis!!! Vore intressant att höra vad dom använder som referensram till detta argumentet
Citera
2013-07-11, 00:15
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
För att de flesta mytologier/religioner säger att universum kom från ett slags ingenting, som kallas chaos:

(roligt namn den här guden har..)

Mytologier förklarade för tusentals år sedan saker som Lawrence Krauss inte förstår än om universums början. Men de som skrev mytologierna hade också studerat världen i tusentals år längre än dagens vetenskapsmän.
Studerat utmed sin tids normsättning och underlag ja.. vilket betyder solipstiskt förhållningssätt, att de inte hade medel att utforska, kan man ej klandra dem för.. men det blir inte mer rätt för att någonting har patos och patina på ytan.

Det handlar trots allt om hävdandet av En Existens, en existens som ännu... inte låter sig infångas ens genom atomurverkets precision, lite väl lustigt, när Existensen skulle vara så briljant att ha den allskapande egenheten, så.. för att kunna prata om egenskaper och superlativer, tycker man det skulle behövas åtminstonde ett fragment av substantiell essens, men nej..

Hör du ett surrande så kan du ju ge dig på att det är någon slags insekt på infart.. känner du doften av bröd, så bör det finnas både kvarn och ugn i nbärheten, hör du smattrande ljud mot fönstret så är det substans och vad gäller Gud behövs ett subjekt... men var... ? ...ännu icke-härledd efter så många tusentals år, det är ju ett för jävla dåligt jobb får jag säga.

då ska du ta med i beräkningen vilken styrka svett och tårar som spillts i byggandet av mega-massiva katedraler genom tiderna, att ära.. den som ännu ingen ens sett - nä hör du ngt så kan du ge dig på att det är något MÄNSKLIGT, som du själv, eller en manet i havet som kluckar till mot strandkanten, den visar sig iaf när den möter en kant.. "vad gör gud för dig" ? ska besvara det åt dig : du behöver bli schizoid för att säga dig höra gud, i meningen höra, eller... använd inte mänskligt språkbruk när gud omtalas, håll dig isf till egna/subjektiva känslor.. det tycks som, liksom att byxorna över stolen under natten ser ut som en stor drake.. känn det, men kom inte och påstå attbönesvaret kommer ur sådnt som människan identifierat och redan definierat med råge.

Erfarenheterna av gudsnarkosen är så fatala, att jag inte tror det finns mkt mer utrymme än att du får klyva ett sandkorn några gånger och kanske där i, finna något som skulle kunna vara explicit gud.. människan har ju själv jobbat fram sin perception, även om inte hela hjärnan ännu är utforskad.. men finns gud någonstans, så är det i buffrandet där uppe i knoppen. Inte i de lanserade modenyckernas myterier, de 'r redan utforskade som myter. Myt är inte = sann existens. Varpå man lätt skulle kunna lägga ner all bskattning där kyrkor har anspråk.. och inte 'r en begravning direkt billig, inte ens en vanlig krans håller normalpris! Det är den kapitaliserade gud, variabeln som alltid är gångbar... så länge det får hjulen att rulla.

Ett bönesvar kommer alltid i den form som aldrig låter sig fotas, låter sig kännas på med de fem sinnena. Hmmm

Kontenta : doftfri osynlig icke-materiell ohörbar, det är vad man i klarspråk brukar benämna som icke närvarande.

Du säger inte om någonting annat att det existerar utan att kunna få det verifierat, beställer du mat på restaurangen vill du inte sitta vid tomt bord och höra kyparen säga att du bara behöver anstränga dig och din sublima känsla, för att upplev den mat som lyser med sin frånvro på tallriken, inte ens doften från anrättningen kan skönjas.. du sitter där vid bordet och får höra att maten visst det är vid din närvaro, du behöver bara öppna upp "sensitiviteten och mottagligheten"

in my ass!
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-11 kl. 00:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in