2012-11-08, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Det är inte en tro att meditera, det är att utforska kroppen och sinnet. Du borde begripa att det är en milsvid skillnad.

Om det "bråkas" om något så är det gudsbegreppet (du vet varför). En ateist, definitionsmässigt, sätter inte likhetstecken mellan transcendental gudsupplevelse och meditation.
Det verkar som att alla tror på nåt i vilket fall.
Citera
2012-11-08, 15:49
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Japp! Jag tex, tror att du tror fel!
Citera
2012-11-08, 15:59
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Du får nog definiera "nåt" lite närmare om du skall komma någonstans med det påståendet.
Citera
2012-11-08, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Japp! Jag tex, tror att du tror fel!
Så du tror inte på nånting förrutom det du kan se, eller?
Citera
2012-11-08, 20:08
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Så du tror inte på nånting förrutom det du kan se, eller?
Men att tro brukar väl förknippas med någon slags makt eller entitet som har styrande påverkan, att om man tillber denna styrande slags makt eller ganska konkret riktar tankarna på "detta särskilda , ibland oförklarliga".

Det brukar ju betyda att ngot utanför en kan manipulera och att tro betyder ofta att man behöver blidka denna entitet/kraft/vad man nu vill kalla det.. gud är ju populärast.
Man önskar få hjälp, tröst och styrka eller kanske förändring.

Dessutom brukar tro också förknippas med visst mått av underkastelse.
Många som tror, identifierar sig dessutom med det dom tillber/tror på.

Därför peckahuve, kan man inte rakt av säga att dom flesta tror på någontin - inte utefter de gängse kännetecken på vad tro då innefattar..

Men detta var bara förslag, på hur jag förstår/uppfattar själva tron och religionstillhörighet, men även dom som säger att dom inte tillhör eller ingår i ngt sällskap eller gemenskap eller har något namn på sin tro.. brukar, enligt mig ha det jag räknade upp.

Jag t.ex saknar gudstro. Jag styrs inte av okänd makt.
Senast redigerad av BlackJewel 2012-11-08 kl. 20:24.
Citera
2012-11-08, 20:44
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Om du älskar dina medmänniskor enbart för att du har en gudsdyrkan så tycker jag riktig synd om dig.
Varför?
Citera
2012-11-08, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Men att tro brukar väl förknippas med någon slags makt eller entitet som har styrande påverkan, att om man tillber denna styrande slags makt eller ganska konkret riktar tankarna på "detta särskilda , ibland oförklarliga".

Det brukar ju betyda att ngot utanför en kan manipulera och att tro betyder ofta att man behöver blidka denna entitet/kraft/vad man nu vill kalla det.. gud är ju populärast.
Man önskar få hjälp, tröst och styrka eller kanske förändring.

Dessutom brukar tro också förknippas med visst mått av underkastelse.
Många som tror, identifierar sig dessutom med det dom tillber/tror på.

Därför peckahuve, kan man inte rakt av säga att dom flesta tror på någontin - inte utefter de gängse kännetecken på vad tro då innefattar..

Men detta var bara förslag, på hur jag förstår/uppfattar själva tron och religionstillhörighet, men även dom som säger att dom inte tillhör eller ingår i ngt sällskap eller gemenskap eller har något namn på sin tro.. brukar, enligt mig ha det jag räknade upp.

Jag t.ex saknar gudstro. Jag styrs inte av okänd makt.
Jag tror väldigt många tror på något som inte är styrande och som inte kräver underkastelse. Det låter på dig som du likställer tro med nån slags bokstavstro, nån gemensam tro på något allsmäktigt väsen, men det tror jag inte är så vanligt i dagens Sverige.
Citera
2012-11-08, 20:45
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Varför?
Älskar du inte skapelsen kan du inte älska Gud. Först måste man älska skapelsen eftersom det är där vi är, sen kan man nå Gud och hela dennes prakt. Därför.
Citera
2012-11-08, 20:52
Medlem
Kommendantens avatar
Av det jag läst här har du lika dålig koll på grundläggande biologi och astronomi som i grundläggande fysik.
Citera
2012-11-08, 21:15
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Varför?

Därför att det inte ska behöva finnas en gudsdyrkan för att du ska vilja dina medmänniskor väl i livet.
Det du egentligen menar är att du utan din tro/religion är en föraktfull, avskyvärt, empati och sympatilös varelse (tänker inte ens skriva ordet människa).
Citera
2012-11-08, 21:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag tror väldigt många tror på något som inte är styrande och som inte kräver underkastelse. Det låter på dig som du likställer tro med nån slags bokstavstro, nån gemensam tro på något allsmäktigt väsen, men det tror jag inte är så vanligt i dagens Sverige.
Nejdå jag likställer inte tro med bokstavstro - däremot ser jag faktiskt inte att det du uppfattar som nutida tro, skiljer sig från kyrkotro.. det märks att tron emanerar direkt ur gamla tiders kyrkomission, det är mer regel än undantag, kanske nutida tidsandan att även tron ska liksom vara personlig (men så funkr inte gudstro) betona att "jag tror minsann inte som de kristna och de ena efter de andra.. man vill säga att man särskiljer sig ellr uppfunnit något nytt i tron.. .. (den är dock på pricken som t.ex i katolska, det är bara inte alla som känner till dt katolskas innerst trosväsen och säkert också med lutheranska..) man vill inte associera sig, medan redan de äldre hade den s.k andligheten hur gärna man än vill tro att det saknas andlighet i de gamla kyrkodoktrinerna - jag fattar att folk förknippar det med stränghet för det var det, men inte bara.
Men ju mer man lyssnar och hör på hur troende beskriver sin tro, medan de sågar den etablerade religionen, så märks at det är direkt eller indirekt adaptering av den helt klassiska tron, tro det eller ej.

Det sitter liksom otroligt djupt, alla de där projektionerna som religion hr ägnat sig åt, deras vilja ar ju faktiskt att tillskriva folk en själ och sedan angripa den - det har lyckats - utefter din uppfattning, det är bara ytliga små ovidkommande förändringar - jag känner skitmånga som är djupt kristna och jag har själv vuxit upp bland nunnor, nog fan känner jag igen det när jag hör det...
Citera
2012-11-08, 21:21
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Älskar du inte skapelsen kan du inte älska Gud. Först måste man älska skapelsen eftersom det är där vi är, sen kan man nå Gud och hela dennes prakt. Därför.
Nu vet jag inte om du har läst konversationen men skrev samma i förra inlägg att älska sina medmänniskor är ett fundament för Guds-dyrkan. Jag regera mest på att hon skall behöva tycka synd om man delar det åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in