2013-07-10, 23:06
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ett multiversum kan egentligen inte finnas, eftersom ordet universum betyder allt som finns, vilket skulle inkludera även detta 'multiversum'. Det kan inte finnas fler än ett "allt som finns".

Ett multiversum förklarar ingenting heller, för att den förflyttar bara problemet längre bort, och den adderar mer komplexitet istället för att försöka förklara universum från enkelhet.
Precis, lite på samma sätt som mörkmateria och mörkenergi som bara är namn på något vi idag inte kan förklara eller har någon aning om vad det är, det enda vi vet är att det existerar. men man får göra så, Einstiens gjorde samma sak med den kosmologiska konstanten till exempel. Det är också viktigt att poängtera att vetenskapen inte accepterar dem som en teori än och säger inte att detta är rätt.
Citera
2013-07-10, 23:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
VA? Nu sitter du ju och bara hittar på saker, att kalla människans kunskapsluckor för något övernaturligt är ju bara trams!
Menar du att vi förstår det ena men inte det andra?
Förklara gärna vad vi förstår nu.
Citera
2013-07-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Menar du att vi förstår det ena men inte det andra?
Förklara gärna vad vi förstår nu.

Jag menar exakt det jag skriver, det finns mycket vi inte förstår. Jag förstår tex inte hur jag skall kunna formulera mig på ett tydligare sätt.
Citera
2013-07-10, 23:27
Medlem
526s avatar
Multiversum är som ni säger en tes för att försöka finta bort det (för scientister) så obehagliga faktumet med finetuning. För att försöka kontra den så skapar de en ad-hoc tes som går ut på att försöka applicera evolutionsprincipen på hela kosmos. På så sätt hoppas man slippa förklara varför det är som det egentligen är.
Scientismen har nämligen fått för sig att evolutionsprincipen (med slumpade missbildningar och ett otroligt skarpt urval) inte behöver någon bakomliggande kraft eller annan faktor för att fungera. Genom att skala bort själva början på skapelser (både biologiska och kosmiska), och dessutom har den intellektuella oärligheten att inte ransaka sig själva med att evolutionsprincipen är en ofalcifierbar modell. Den kan appliceras på i princip allt.
Senast redigerad av 526 2013-07-10 kl. 23:46.
Citera
2013-07-10, 23:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag menar exakt det jag skriver, det finns mycket vi inte förstår. Jag förstår tex inte hur jag skall kunna formulera mig på ett tydligare sätt.
Men du menar att det finns saker vi kan förstå fullt ut?
Citera
2013-07-10, 23:32
Medlem
Det finns fysiker (Lawrence Krauss) som menar att universum uppstod ur ingenting. Så därför ligger det nära till hands att säga att Gud är ingenting - en definition som de flesta ateister borde kunna hålla med om. Ärligt talat så spelar det inte mig någon roll hur universum uppstod. Existensen är lika fantastisk oavsett.

Det finns väldigt många olika definitioner av gud; och om du finner tröst och glädje i någon av dessa definitioner så kan jag bara gratulera
Citera
2013-07-10, 23:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tror du på teorin om multiversum eller ett evig universum? Tror du på en första orsak?
Citat:
Vet ej.
Frågar inte vad du VET, för jag VET heller inte. Frågar bara vad du TROR. Ställer frågan igen: TROR du på multiversum? Om du inte gör det, hur kan du förklara att universum är så enormt finjusterat att en minsta ändring av de kosmologiska konstanterna skulle upphäva vårt universum? Många teoretiskt fysiker accepterar idén om multiversum bland annat Ulf Danielsson som är professor i teoretisk fysik.
Senast redigerad av kunskap1 2013-07-10 kl. 23:35.
Citera
2013-07-10, 23:42
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Frågar inte vad du VET, för jag VET heller inte. Frågar bara vad du TROR. Ställer frågan igen: TROR du på multiversum? Om du inte gör det, hur kan du förklara att universum är så enormt finjusterat att en minsta ändring av de kosmologiska konstanterna skulle upphäva vårt universum? Många teoretiskt fysiker accepterar idén om multiversum bland annat Ulf Danielsson som är professor i teoretisk fysik.
Läs mitt tidigare svar på din fråga. Varför jag svarar dig igen var för att du la in ett litet fult argument här. Detta är inget ärligt argument av den enkla anledningen att man aldrig kan svara på den frågan eller veta. de kosmologisak konstanterna har alltid existerat kan inte ändras dem är en del av vad vi kallar univerusm. Tänk om det inte funnits vatten på vår planet då hade vi inte funnits tänk om tänk om. nu fanns det vatten och vi finns

Jag hoppas någon som är lite piggare än mig, kan hjälpa till att förklara varför detta argument inte fungerar.
Citera
2013-07-10, 23:44
Medlem
526s avatar
Citat:
Även om det finns så är det inte en förklaring. Ett hus upphör inte bara för att det är indelat i rum. Det är bara att sparka bollen framför sig och desperat försöka skjuta upp det oundvikliga
Citera
2013-07-10, 23:45
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Det finns fysiker (Lawrence Krauss) som menar att universum uppstod ur ingenting. Så därför ligger det nära till hands att säga att Gud är ingenting - en definition som de flesta ateister borde kunna hålla med om. Ärligt talat så spelar det inte mig någon roll hur universum uppstod. Existensen är lika fantastisk oavsett.

Det finns väldigt många olika definitioner av gud; och om du finner tröst och glädje i någon av dessa definitioner så kan jag bara gratulera
Sant, jag tror också att universum skapades från ingenting och har inga problem med det. Men varför sätta in gud som ingenting? när han inte behövs.

Jag håller med dig här, existensen är fantastisk!!! speciellt när man ser hur mycket som kunde gått fel på vägen under de 13.7 miljarder år som gått.
Citera
2013-07-10, 23:46
Medlem
Citat:

Jag anser mig vara för dåligt påläst om multiversum för att ha en åsikt i frågan. Och sedan så förstår jag inte sambandet mellan multiversum och ditt fine tuning-argument.
Senast redigerad av Handfast 2013-07-10 kl. 23:49.
Citera
2013-07-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men du menar att det finns saker vi kan förstå fullt ut?

Japp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in