Citat:
Ursprungligen postat av
Sautidi
Var med om en kniv incident på det glada 90- talet. Jobbade i dörren då.
En tjej kom och sa att en "galning" var inne på damernas. Vi kom dit och mycket riktigt.
Där stod en dåre (jodå såklart en kulturberikare) och bankade på en av tjejernas toadörr.
Skrikandes något osammanhängande. När vi kom in vände han sig om och vrålade "go back, go back, I have a knife".
Bra engelska men helt fel ord på fel ställe.
Jag hann säga "take it easy" innan han dragit fram en hyfsat stor kniv som han höll framför sig.
Till saken hör också att detta var min första kväll på detta ställe. Hade bytt från ett annat där det var stök typ varje kväll.
Det skulle vara lugnare här...
Min ena kollega (typ tre meter mellan ögonen), slet loss en handtorksbehållare från väggen och kastade mot dåren.
Den träffade honom stenhårt på ena knäet och han gick ner på huk, men släppte inte kniven.
Ingen av oss tre hade några flashiga teleskopbatonger (fick man inte ens ha då).
Min andre kollega sparkade dåren i sidan och vi fick ner honom på marken. Han hade fortfarande kniven i handen.
Min "tre meterskollega" stampade honom på knivarmen (den bröts mitt av fick vi reda på sedan) och fanskapet släppte kniven.
Vi bojade och drog ut honom utanför entrén och avvaktade polis.
Vad blev då resultatet? Min "tre meterskollega" som typ räddat hela situationen genom sitt agerande blev dömd för misshandel och blev av med sin
vaktbricka. Dåren blev dömd för hot mot tjänsteman och fick fängelse i 3 månader (och det endast för att han tidigare var dömd för flera våldsbrott),
annars hade det blivit villkorligt.
Och jo, det finns fler sätt att avväpna en knivdåre än att skjuta honom. Det krävs dock något som snuten inte har. Balls!
Men ska jag vara helt ärlig så hade jag gärna skjutit dåren om jag haft pistol...
Tycker att du själv visar att det som krävs är att man helt enkelt är så illa tvungen för att man inte har något val.
Jag är glad för din skull att det gick bra, men om du hade hamnat i den sitsen tio gånger, hur stor är sannolikheten att du skulle överlevt varje gång? Ska man varje gång agera på ett sätt som "ibland om man har tur" fungerar? Är det så man ska utbilda?
Jag är helt säker på att jag kan ge mig ut på youtube och hitta någon som skjuter mitt i prick genom att skjuta från höften. Ska vi då börja utbilda poliser att göra så, "för det GÅR ju, det såg vi ju på YT-klippet"?
Vad fyller det för funktion att ta upp enstaka händelser? Man måste ju se vad som händer om man gör på ett visst sätt massvis med gånger innan man kan avgöra om något är bra.
Hur hade det gått den där gången om handdukstorken inte hade lossnat? Inte hade funnits där? Killen med tre-meter-mellan-ögonen inte fanns där? Borde din, eller framtida, utbildning gått ut på att "backa inte undan en knivman utan ta en handdukstork och kasta på honom för det har funkat en gång förut"?
Och hur motiverad var egentligen din knivman? Vet du att han verkligen ville skada er när ni nu använde våld mot honom? Hade du varit en polis som berättade om händelsen här på flashback så hade du fan inte fått cred för dina (3-metersmannens) "balls" utan du hade varit den största jävla fitta som gick på den här jorden som deltog i en grov misshandel av en frustrerad mindre person med kärleksbekymmer som bara ville freda sig mot två anabolastinna våldsverkare som dök upp och var hotfulla när han och hans flickvän redde ut sina problem. Bara för att han höll i en kniv så kissade ni stora starka MINDRE UTBILDADE dörrvakter på er och var tvungen att ta hjälp av tillhygge och sedan våldsamt överfalla en liggande person och knäcka armen på honom när han låg nedslagen för att ni saknar KOMPETENS omhänderta folk som mår dåligt av fullt naturliga skäl och som bara vill få gå därifrån, bara för att ni SAKNAR SOCIAL KOMPETENS att inse att grabben bara var ledsen och kände sig hotad av dig och killen med tre meter mellan ögonen som kom in och skrek åt honom. Och bara en av er dömdes för att ni småkukade jävla as inte var rakryggade att stå för vad ni hade gjort med en oskyldig människa som mådde dåligt. Tycker du att man ska slå ner och bryta armen på människor FÖR ATT DE MÅR DÅLIGT??? Han skrek ju åt er att backa men det gjorde ni förstås inte för då hade ni gått miste om att få misshandla ytterligare en människa. Nöjd nu? varför gick ni inte ut och låste dörren och tillkallade polis? Nä det är för att ni dörrvakter bara vill ta alla chanser ni kan att spöa upp folk.
Nu förtydligar jag med att jag inte ser det på det sättet utan min poäng är att man kan vända och vrida på allt. Och vissa bestämmer sig för att det polisen gör är fel oavsett vad. Detsamma kan så klart gälla åt andra hållet men jag ser det inte lika ofta. De som beskylls för att alltid hålla polisen om ryggen gör det enligt mig inte alls lika ofta utan då handlar det snarare om att de ifrågasätter vissa saker som har etablerats som sanningar utan att vara ledda i bevis.