2013-07-09, 15:09
Medlem
mrmoonlightss avatar
Fortfarande är elpistol ett utmärkt vapen som borde vara standardvapen vid sådana här situationer.
Citera
2013-07-09, 15:10
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Nödvärn gäller för poliserna i sådana här situationer enligt mitt tycke- men situationen när GM kasar sig fram på marken med kniven mot poliserna anser jag inte vara nödvärn när man är fem stora karlar inkl en hund. Men det ansåg tydligen polisen vara nödvärn- även du. Olika det där.

Hur som haver tycker jag bara det är väldigt tragiskt då GM till största sannolikhet var påverkad av droger. Oavsett om han stoppade i sig dem självmant eller inte- gick inte tankarna i hans huvud innan intaget att han skulle gå bärsärk med kniv.

Självklart är situationen tragisk. Även för de han skadade och dödade tidigare. Om det uppfattas att han laddar för språng kan det föreligga nödvärn. Han håller fortfarande i vapnet så det är en mycket svår situation att bedöma.

Ja vi tycker olika. Om flera läkare säger samma saker ang ett sjukvårdsfall skulle du imte lyssna på deras resonemang och lita till deras gemensamma kunskap istället för att påstå nåt annat utan att ha relevant bakgrund för det?
Citera
2013-07-09, 15:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
Vet du i vilken ordning skotten träffade och när de sköts? Jag frågar inte för att vara dryg utan för att jag själv inte vet. Har jag missat någonting? Jag själv kan absolut inte se vart skotten träffar utan hör bara att det smäller några gånger och till slut trillar mannen ihop. Så vitt jag kan se skulle han lika gärna kunna ha blivit skjuten i huvudet tre gånger och överlevt och inte trillat ihop förrän han fick det dödande skottet i foten.

Självklart tror jag inte att det är så det har gått till men jag undrar var informationen kommer ifrån att han enbart var skjuten i foten, trillade, och sedan sköts i magen när han låg ner? Det jag själv minns att jag läst i medierna så har vittnen sagt att han inte föll ihop förrän efter han skjutits i magen. Varningsskott - benskott - magskott - trillade ihop. Hur vittnet kan vara så säker vet jag inte.

Kort sagt.. hur vet du att inte det sista skottet som avlossas när han ligger ner är riktat mot en axel eller arm (som kanske missar exempelvis). Var kommer det ifrån att han sköts i magen när han låg?

Nej, jag vet inte heller hur han sköts och i vilken ordning. Se även mitt tidigare inlägg i den här tråden: https://www.flashback.org/sp44237557
Citera
2013-07-09, 15:11
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadMac
Jag tycker ändå att det märkligaste är konstapeln som får feeling och går loss med fjäderbatongen, när grabben i fråga redan uppenbart gått i däck..
Det var väl i frustration över att han inte fick avlossa något skott antar jag.

Nej, han använder sig av batongen av en helt annan anledning ditt blockmongo! Knivmördaren vägrar fortfarande att släppa kniven, trots flera skjutskador och kan således fortfarande rent teoretiskt skada poliserna och sjukvårdpersonalen som rusar fram. Därför försöker han få galningen att släppa kniven med hjälp av batongen, inget annat.
Citera
2013-07-09, 15:15
Medlem
LostGenerals avatar
Jag håller med Leif GW. En knivbeväpnad galning som precis har huggit flera människor är det nog omöjligt att resonera med.

Citat:
Kriminologen och polisprofessorn Leif GW Persson anser att det var rätt att använda dödligt våld mot den 24-årige man som på söndagen högg ihjäl en kvinna och knivskar två andra personer i Varberg.

Bara någon som är självmordsbenägen skulle försöka oskadliggöra honom med pepparsprej, säger Leif GW Persson.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/leif-gw-persson-ratt-med-dodligt-vald/
Citera
2013-07-09, 15:35
Bannlyst
Citat:
På väg att ställa sig upp igen- men det är något som inte inträffar. GM är skjuten i benet och det är bara att avfärda att han skulle kunna stödja sig på det skjutna benet.

Poliserna var fem stycken(?) inkl en hund. Situationen kunde som sagt lösas på ett helt annat sätt med icke dödlig utgång för GM.

Vad du inte förstår är att det är fullt tillräckligt att killen håller i kniven, vägrar släppa den på tillsägelse och inte släpper den heller fast han blivit skjuten. Stödja sig på benet vet vi inte, det kan mkt väl vara så att han är påtänd och inte alls känner smärta.

En gärningsman som är motiverad kan mycket väl göra utfall i både desperation och raseri. I ett sånt utfall så kan man ta sig iaf 4-5 m på en sekund. Väntar man med att agera i ett sånt läge så kan det bli det sista man gör. Det är som sagt av en anledning vi lär oss, på övningar, att alltid ligga kvar i verkanskontroll länge efter det att man vet att man träffat målet och målet ser ut att vara nere för räkning.

Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Fortfarande är elpistol ett utmärkt vapen som borde vara standardvapen vid sådana här situationer.

Taser är ingen garanti för att få stopp på personer som gör utfall med kniv på det här sättet.
Citera
2013-07-09, 15:42
Medlem
Omgiven av flera poliser med knivvästar, kravallstavar och sköldar samt attackerad med två polishundar hade den förmodligen knarkpåverkade gm:en gått att ta ned, med minimal/ingen risk för poliserna och med pistolerna i hölstren.

Men vad ser man på filmen?

-- EN polisman med pistol, bredbent som en jävla FBI-clown, dubbelfattad pistol, tror att en drogad man, sedan länge inne i någon typ av psykotiskt tillstånd, skall gå att "varna".

Annars skulle han skjutas, och sköts gjorde han, med ca ett halvt magasin... Av människorättsförbjudna kulor.

Inte att undra på att polisfacket skäms, upprepar begäran om elpistoler samt utbildning riktad mot omhändertagande av denna typ av gm...

(It's a bloody disgrace... )

I USA avrättar man understundom utvecklingsstörda. I Sverige skjuts ibland människor inne i psykotiska tillstånd. Direkt. PANG DU ÄR DÖD. Utan rättegång...

Få se nu? Kallar vi oss en rättsstat?

Kommentarer av mer eller mindre intressanta och mer eller mindre alkoholiserade/avdankade "polisprofessorer" kan bortses ifrån.

Polisen vet själv bäst vad den behöver här.
Citera
2013-07-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sautidi
Var med om en kniv incident på det glada 90- talet. Jobbade i dörren då.
En tjej kom och sa att en "galning" var inne på damernas. Vi kom dit och mycket riktigt.
Där stod en dåre (jodå såklart en kulturberikare) och bankade på en av tjejernas toadörr.
Skrikandes något osammanhängande. När vi kom in vände han sig om och vrålade "go back, go back, I have a knife".

Bra engelska men helt fel ord på fel ställe.

Jag hann säga "take it easy" innan han dragit fram en hyfsat stor kniv som han höll framför sig.
Till saken hör också att detta var min första kväll på detta ställe. Hade bytt från ett annat där det var stök typ varje kväll.
Det skulle vara lugnare här...

Min ena kollega (typ tre meter mellan ögonen), slet loss en handtorksbehållare från väggen och kastade mot dåren.
Den träffade honom stenhårt på ena knäet och han gick ner på huk, men släppte inte kniven.
Ingen av oss tre hade några flashiga teleskopbatonger (fick man inte ens ha då).
Min andre kollega sparkade dåren i sidan och vi fick ner honom på marken. Han hade fortfarande kniven i handen.
Min "tre meterskollega" stampade honom på knivarmen (den bröts mitt av fick vi reda på sedan) och fanskapet släppte kniven.

Vi bojade och drog ut honom utanför entrén och avvaktade polis.

Vad blev då resultatet? Min "tre meterskollega" som typ räddat hela situationen genom sitt agerande blev dömd för misshandel och blev av med sin
vaktbricka. Dåren blev dömd för hot mot tjänsteman och fick fängelse i 3 månader (och det endast för att han tidigare var dömd för flera våldsbrott),
annars hade det blivit villkorligt.

Och jo, det finns fler sätt att avväpna en knivdåre än att skjuta honom. Det krävs dock något som snuten inte har. Balls!

Men ska jag vara helt ärlig så hade jag gärna skjutit dåren om jag haft pistol...

Tycker att du själv visar att det som krävs är att man helt enkelt är så illa tvungen för att man inte har något val.

Jag är glad för din skull att det gick bra, men om du hade hamnat i den sitsen tio gånger, hur stor är sannolikheten att du skulle överlevt varje gång? Ska man varje gång agera på ett sätt som "ibland om man har tur" fungerar? Är det så man ska utbilda?

Jag är helt säker på att jag kan ge mig ut på youtube och hitta någon som skjuter mitt i prick genom att skjuta från höften. Ska vi då börja utbilda poliser att göra så, "för det GÅR ju, det såg vi ju på YT-klippet"?

Vad fyller det för funktion att ta upp enstaka händelser? Man måste ju se vad som händer om man gör på ett visst sätt massvis med gånger innan man kan avgöra om något är bra.

Hur hade det gått den där gången om handdukstorken inte hade lossnat? Inte hade funnits där? Killen med tre-meter-mellan-ögonen inte fanns där? Borde din, eller framtida, utbildning gått ut på att "backa inte undan en knivman utan ta en handdukstork och kasta på honom för det har funkat en gång förut"?

Och hur motiverad var egentligen din knivman? Vet du att han verkligen ville skada er när ni nu använde våld mot honom? Hade du varit en polis som berättade om händelsen här på flashback så hade du fan inte fått cred för dina (3-metersmannens) "balls" utan du hade varit den största jävla fitta som gick på den här jorden som deltog i en grov misshandel av en frustrerad mindre person med kärleksbekymmer som bara ville freda sig mot två anabolastinna våldsverkare som dök upp och var hotfulla när han och hans flickvän redde ut sina problem. Bara för att han höll i en kniv så kissade ni stora starka MINDRE UTBILDADE dörrvakter på er och var tvungen att ta hjälp av tillhygge och sedan våldsamt överfalla en liggande person och knäcka armen på honom när han låg nedslagen för att ni saknar KOMPETENS omhänderta folk som mår dåligt av fullt naturliga skäl och som bara vill få gå därifrån, bara för att ni SAKNAR SOCIAL KOMPETENS att inse att grabben bara var ledsen och kände sig hotad av dig och killen med tre meter mellan ögonen som kom in och skrek åt honom. Och bara en av er dömdes för att ni småkukade jävla as inte var rakryggade att stå för vad ni hade gjort med en oskyldig människa som mådde dåligt. Tycker du att man ska slå ner och bryta armen på människor FÖR ATT DE MÅR DÅLIGT??? Han skrek ju åt er att backa men det gjorde ni förstås inte för då hade ni gått miste om att få misshandla ytterligare en människa. Nöjd nu? varför gick ni inte ut och låste dörren och tillkallade polis? Nä det är för att ni dörrvakter bara vill ta alla chanser ni kan att spöa upp folk.

Nu förtydligar jag med att jag inte ser det på det sättet utan min poäng är att man kan vända och vrida på allt. Och vissa bestämmer sig för att det polisen gör är fel oavsett vad. Detsamma kan så klart gälla åt andra hållet men jag ser det inte lika ofta. De som beskylls för att alltid hålla polisen om ryggen gör det enligt mig inte alls lika ofta utan då handlar det snarare om att de ifrågasätter vissa saker som har etablerats som sanningar utan att vara ledda i bevis.
Citera
2013-07-09, 15:56
Medlem
Sverige2025s avatar
Visst är Ak47 är ett farligare vapen.. Men tänk nu, varför skall inte polisen kunna få nedkämpa kriminella på ett betryggade sätt utan de skall behöva går i närstrid med knäppskallarna.

Polisen har skjutit varningskott och de lilla jag kan så räcker det. Det lilla jag kan sträcker sej till VaktB i Lumpen. Är det så farligt att de blev död utfall? Behöver samhället den här människa som blev mördad? Antaligen inte..

Det media gnäller om, är att polisen använder en kula som expandera i kroppen.. Återingen, är det GM som man skall ta hänsyn till eller eventuella brottsoffert? GM har i Varberg fallet gjort ett aktivt val att han skall bli kriminell. Men vad hade hänt om GM hade tagit gisslan? Skulle polisen använda vanliga kulor, så riskera man att döda oskyldiga.

Citat:
Jämför händelsen i Varberg med guldrånet i Södertälje där en rånare använder sig av en AK-47 som strider eld mot polis- givetvis är jag för att polisen skjuter tillbaka och tom. dödar.

Det här är en helt annan situation än guldrånet. Du har en yngre man som är grovt påverkad av tyngre droger samt eventuellt i kombination med psykisk ohälsa- vilket är ett jävligt farligt hot med en kniv i handen som rör sig mot polis. Jag säger igen att jag inte stödjer polisens lösning, för att det återigen fanns andra lösningar än dödligt utfall.

"Anfaller nån dig och du har vapen skjuter man tills hotet är nere."
Ja men exakt- fast istället för att skjuta till hotet är nere som jag hade föredragit- ex ytterligare ett benskott så väljer polisen att skjuta i bålen vilket troligtvis är det skottet som gjorde att GM avled senare.

Fortsätt du med din knivutbildning sen kan du utbilda dig i beteendevetenskap, taktik och ytterligare några ting.
Senast redigerad av Sverige2025 2013-07-09 kl. 16:08.
Citera
2013-07-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Omgiven av flera poliser med knivvästar, kravallstavar och sköldar samt attackerad med två polishundar hade den förmodligen knarkpåverkade gm:en gått att ta ned, med minimal/ingen risk för poliserna och med pistolerna i hölstren.

Men vad ser man på filmen?

-- EN polisman med pistol, bredbent som en jävla FBI-clown, dubbelfattad pistol, tror att en drogad man, sedan länge inne i någon typ av psykotiskt tillstånd, skall gå att "varna".

Nu är den ställningen en vedertagen skjutställning eftersom det ökar träffsäkerheten. Men eftersom du tydligen tycker att man ser ut som en clown då, hur ska man stå i en ballare skjutställning enligt ditt expertutlåtande?

Citat:
Annars skulle han skjutas, och sköts gjorde han, med ca ett halvt magasin... Av människorättsförbjudna kulor.

Inte att undra på att polisfacket skäms, upprepar begäran om elpistoler samt utbildning riktad mot omhändertagande av denna typ av gm...".

Om du inte jobbade så hårt för att racka ner på poliserna och var det minsta intresserad av fakta skulle du kunnat ta reda på att dom är förbjudna i KRIG . Du vet att Sverige inte är i krig, va? I fredstid är det poliskårer i flera länder som använder dom just för att det blir säkrare för andra personer i omgivningen.

Sen sköts han väl med 2 kulor? Resten var väl varningsskott? Jag vet inte hur din matte är men en SigSauer har antingen 12 eller 15 kulor i magasinet. Men det låter väl ballare att dra till med ett halvt magasin istället för att hålla sig till fakta. http://sv.wikipedia.org/wiki/SIG_P226

Citat:
(It's a bloody disgrace... )

I USA avrättar man understundom utvecklingsstörda. I Sverige skjuts ibland människor inne i psykotiska tillstånd. Direkt. PANG DU ÄR DÖD. Utan rättegång...

Få se nu? Kallar vi oss en rättsstat?.

Ja, eftersom det finns väldigt strikta regler för när poliser får skydda sig själva, eller andra, genom att ge verkanseld så tycker jag verkligen det.

Citat:
Kommentarer av mer eller mindre intressanta och mer eller mindre alkoholiserade/avdankade "polisprofessorer" kan bortses ifrån.

Polisen vet själv bäst vad den behöver här.

Du menar väl, Folk som faktist kan något om det här men har en annan åsikt än jag kommer jag fullkomligt att ignorera?
Citera
2013-07-09, 17:07
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Mitt i bröstet är väl osannolikt för där bör en knivväst ha suttit...?

"Rätt beslut" när gm dog? FEL beslut eftersom situationen kunde lösts med mer batong och hundanvändning.

Alltså mer kompetens = mindre död...

Jaså borde det? Vet inte om polisen går runt med såna västar på sig jämnt men han hade ju lika gärna kunnat kniva polisen i halsen.

Tycker inte han tog fel beslut alls, han sköt ju först varningsskott men detta hörsammade inte GM, sen vad jag förstått det som blev han skjuten i bäckenet och senare dog GM.

Tror du på fulaste allvar att en batong skulle löst situationen? FEL enligt mig då riskerna att polisen skulle skadats vore mycket stor i ett sånt läge. Hund kanske hade varit en lösning men risken att hunden skulle li knivskuren finns ju den med.

En alternativ lösning vore ju isf om polisen hade haft en elpistol istället. Det är något som den svenska poliskåren kanske istället skulle införa.
Citera
2013-07-09, 17:20
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Med GM:s tillstånd är det förmodligen relativt svårt att ta in vad en polisman säger eller befaller.
Visst, det är absolut lätt i efterhand att sitta hemma och grunda på vilken lösning som hade varit den absolut bästa. Samtidigt får man inte glömma att polisen har utbildning i hur de ska hantera farliga situationer, och jag tycker inte att de polismän som stod vid GM skötte det väl. Oavsett om det gäller i efterhand eller inte.

Om polismannen som sköt hade ersatts med en vanlig svensson, hade den personen förmodligen skjutit också men det ska finnas en skillnad mellan en svensson och en polisman- vilken är att polismannen ska kunna lösa sådana här situationer utan dödlig utgång vilket de misslyckades med. Hänvisa till brottsbalken men jag tycker den är intetsägande i det här fallet- att handla i nödvärn.
Poliserna agerad precis så som de är utbildade att agera när en person med kniv springer mot dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in