2013-07-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Jag ställer mig frågande med till det absolut sista skottet som avfyras, men med tanke på kvalite på video och de uppgifter som kommit fram så går det inte att veta om det var dödande. Det är än så länge ren spekulation.

Antagandet är att han sköts i buken i den situationen, och att media när de pratar om ett skott i magen syftar på den situationen. Att ett skott i buken med den ammunitionen typiskt är dödande bör vara etablerat av experter på området. Men om antagandet angående situationen visar sig vara fel så får man omvärdera slutsatsen, det håller jag med om.
Citera
2013-07-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Och du som varken har erfarenhet eller utbildning av vapen och stressade situationer har tyckt till, okej tack för din medverkan. Jag har en del utbildning i att hantera knivbeväpnade personer. Den lyder i princip: undvik i allra högsta grad för du kommer alltid vara 2a. Anfaller nån dig och du har vapen skjuter man tills hotet är nere.

Och vadå ska polisen inte få handla i nödvärn, är du helt bränd eller?

Förlåt om jag låter jävligt dryg men jag är så jävla trött på alla cod-muppar som uttalar sig och aldrig ens hållt i ett vapen.
Jämför händelsen i Varberg med guldrånet i Södertälje där en rånare använder sig av en AK-47 som strider eld mot polis- givetvis är jag för att polisen skjuter tillbaka och tom. dödar.

Det här är en helt annan situation än guldrånet. Du har en yngre man som är grovt påverkad av tyngre droger samt eventuellt i kombination med psykisk ohälsa- vilket är ett jävligt farligt hot med en kniv i handen som rör sig mot polis. Jag säger igen att jag inte stödjer polisens lösning, för att det återigen fanns andra lösningar än dödligt utfall.

"Anfaller nån dig och du har vapen skjuter man tills hotet är nere."
Ja men exakt- fast istället för att skjuta till hotet är nere som jag hade föredragit- ex ytterligare ett benskott så väljer polisen att skjuta i bålen vilket troligtvis är det skottet som gjorde att GM avled senare.

Fortsätt du med din knivutbildning sen kan du utbilda dig i beteendevetenskap, taktik och ytterligare några ting.
Citera
2013-07-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aninfidel
Det var bara nyanseringen jag ifrågasatte. Som sagt var det absolut rimligt att oskadliggöra personen genom att skjuta honom i benet oavsett om han tog ett "språng" eller joggade mot polisen med kniv.

Det som problematiseras är att skjuta ett dödande skott på nära håll mot skottskadad person som kryper på marken framför en, istället för att ta några steg bakåt och överväga alternativ.
. håller helt med dej. Tycks som om polisen verkligen vill se honom död efter vad han hade ställt till med.
Citera
2013-07-09, 14:30
Medlem
waikikiis avatar
Polisen får ta emot enormt mycket skit i vårt samhälle, ibland förtjänt men långt ifrån alla gånger. Men i det här fallet ska man fan inte ens ifrågasätta de inblandade tjänstemännen snarare hylla dem.
Citera
2013-07-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinripper
Japp.. Men istället för att backa tbx när han ligger o hasar tas han av daga med ett skott i bålen

Var har det framkommit att det skottet sköts mot bålen?
Citera
2013-07-09, 14:42
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Jämför händelsen i Varberg med guldrånet i Södertälje där en rånare använder sig av en AK-47 som strider eld mot polis- givetvis är jag för att polisen skjuter tillbaka och tom. dödar.

Det här är en helt annan situation än guldrånet. Du har en yngre man som är grovt påverkad av tyngre droger samt eventuellt i kombination med psykisk ohälsa- vilket är ett jävligt farligt hot med en kniv i handen som rör sig mot polis. Jag säger igen att jag inte stödjer polisens lösning, för att det återigen fanns andra lösningar än dödligt utfall.

"Anfaller nån dig och du har vapen skjuter man tills hotet är nere."
Ja men exakt- fast istället för att skjuta till hotet är nere som jag hade föredragit- ex ytterligare ett benskott så väljer polisen att skjuta i bålen vilket troligtvis är det skottet som gjorde att GM avled senare.

Fortsätt du med din knivutbildning sen kan du utbilda dig i beteendevetenskap, taktik och ytterligare några ting.

Ja varje situation är unik. I det fallet putativt nödvärn. Och jag säger att ja det fanns andra lösningar, alla med någon form av andra förhöjda risker. De agerade rätt enligt lag, sen att du uttalar dig om att nödvärn inte bör gälla för poliser i en sån här situation är din åsikt, de som är någorlunda insatta skulle aldrig hålla med dig.
Hur vet du att han inte siktade mot benet när han träffade buken? Det är svårare än vad man tror att skjuta pistol i stressade situationer. Det var polismannens enskilda bedömning att han utgjorde ett hot i den situationen.

Knivutbildningen är färdig sen länge. De du rabblade upp samma sak.
Citera
2013-07-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Ja varje situation är unik. I det fallet putativt nödvärn. Och jag säger att ja det fanns andra lösningar, alla med någon form av andra förhöjda risker. De agerade rätt enligt lag, sen att du uttalar dig om att nödvärn inte bör gälla för poliser i en sån här situation är din åsikt, de som är någorlunda insatta skulle aldrig hålla med dig.
Hur vet du att han inte siktade mot benet när han träffade buken? Det är svårare än vad man tror att skjuta pistol i stressade situationer. Det var polismannens enskilda bedömning att han utgjorde ett hot i den situationen.

Knivutbildningen är färdig sen länge. De du rabblade upp samma sak.
Nödvärn gäller för poliserna i sådana här situationer enligt mitt tycke- men situationen när GM kasar sig fram på marken med kniven mot poliserna anser jag inte vara nödvärn när man är fem stora karlar inkl en hund. Men det ansåg tydligen polisen vara nödvärn- även du. Olika det där.

Hur som haver tycker jag bara det är väldigt tragiskt då GM till största sannolikhet var påverkad av droger. Oavsett om han stoppade i sig dem självmant eller inte- gick inte tankarna i hans huvud innan intaget att han skulle gå bärsärk med kniv.
Citera
2013-07-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad hade kunnat hända om man på behörigt avstånd (säg fem-tio meter) hade låtit mannen vara efter skotten i benet? Det vill säga, tre-fyra poliser stått runt honom och siktat och i fall han eventuellt skulle få övernaturliga krafter och rest sig upp och gjort en snabb rörelse mot poliserna, så hade man kunnat trycka av igen?

Tycker det känns som att det var lite "bråttom" att skjuta det dödande skottet?

Finns det några uppgifter om hur långt från poliserna han var då han kröp omkring? Vad har pepparsprej för räckvidd?

Vet du i vilken ordning skotten träffade och när de sköts? Jag frågar inte för att vara dryg utan för att jag själv inte vet. Har jag missat någonting? Jag själv kan absolut inte se vart skotten träffar utan hör bara att det smäller några gånger och till slut trillar mannen ihop. Så vitt jag kan se skulle han lika gärna kunna ha blivit skjuten i huvudet tre gånger och överlevt och inte trillat ihop förrän han fick det dödande skottet i foten.

Självklart tror jag inte att det är så det har gått till men jag undrar var informationen kommer ifrån att han enbart var skjuten i foten, trillade, och sedan sköts i magen när han låg ner? Det jag själv minns att jag läst i medierna så har vittnen sagt att han inte föll ihop förrän efter han skjutits i magen. Varningsskott - benskott - magskott - trillade ihop. Hur vittnet kan vara så säker vet jag inte.

Kort sagt.. hur vet du att inte det sista skottet som avlossas när han ligger ner är riktat mot en axel eller arm (som kanske missar exempelvis). Var kommer det ifrån att han sköts i magen när han låg?
Citera
2013-07-09, 15:01
Medlem
Sverige2025s avatar
Självklart, ännu en poliskula som har sparat många skattemiljoner att slösas bort på kriminellt drägg.

Fanns en artikel DN tidigare i år , där man hade räknat ut att en livstid kriminell kostar samhället ca 80 miljoner kronor vid 40 års ålder. Så när polisen dödade guldrånaren i S-tälje tidigare år, sparade man åt samhälle ca 60-70 miljoner beroende hur lång den kriminell hade kommit i sin karriär.

Nu fick återingen chans att spara härliga skattepengar åt samhället, genom att släcka livet på ett kriminellt drägg. Jag tycker dock att polisen skall faktura dödboet kostnader för kulan och polisens arbetstimmar.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Eftersom mod har bett oss sluta diskutera ovanstående här https://www.flashback.org/t2175348, så tar vi diskussionen här istället.

Frågeställningar:
Var det rätt att skjuta GM?
Varför släpper inte hundpolisen lös hunden, så att den kan oskadliggöra GM?
Finns det någon anledning att mata slag efter slag på en döende GM som ligger på marken?

Jag kommer att fylla på med film-URLar vartefter jag får fram dom.

Video där polisen skjuter ihjäl GM, GM delvis pixlad:
http://tinypic.com/r/6h7xvq/5
Citera
2013-07-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aninfidel
Tur att det finns en video som visar förloppet. Det tas inget "språng". Efter ett eller flera skott klarar GM inte av att resa sig och kryper/hasar sakta mot polis. Det är bara att ta några steg bakåt för att hantera det direkta "hotet" som finns. Självklart kommer ingen expert föregå en utredning och döma ut polisens beteende. Att polisens beteende ändå ifrågasätts publikt av experter, trots resultatet av skjutningen i Husby borde väl säga sitt.

Sedan förstår jag inte relevansen i det spekulativa påståendet av att han "förmodligen" dog på grund av blodförlust på sjukhuset? Ja, om man skjuts med expanderande ammunition i buken är det möjligt att man dör av blodförlust, vad menar du?

Googla Leif GW Persson så kommer du se att han inte har det minsta emot att kritisera polisen vare sig det föregår en utredning eller ej. Nu behöver han ju så klart inte ha rätt men "Självklart kommer ingen expert föregå en utredning och döma ut polisens beteende" stämmer bara inte.
Citera
2013-07-09, 15:05
Medlem
Sverige2025s avatar
Varför skall man riskera livet för, bara för en jävla dåre vill slåss med kniv?

Bättre att sätta en kula i fanskapet och låta den dö på stället, än att gå närstrid där ett misstag kan göra dig förlamad för resten av livet. Det här dåren med kniven som har gjort aktivt fall och bli våldsam, inte polisen eller vakten.

Citat:
Ursprungligen postat av Sautidi
Var med om en kniv incident på det glada 90- talet. Jobbade i dörren då.
En tjej kom och sa att en "galning" var inne på damernas. Vi kom dit och mycket riktigt.
Där stod en dåre (jodå såklart en kulturberikare) och bankade på en av tjejernas toadörr.
Skrikandes något osammanhängande. När vi kom in vände han sig om och vrålade "go back, go back, I have a knife".

Bra engelska men helt fel ord på fel ställe.

Jag hann säga "take it easy" innan han dragit fram en hyfsat stor kniv som han höll framför sig.
Till saken hör också att detta var min första kväll på detta ställe. Hade bytt från ett annat där det var stök typ varje kväll.
Det skulle vara lugnare här...

Min ena kollega (typ tre meter mellan ögonen), slet loss en handtorksbehållare från väggen och kastade mot dåren.
Den träffade honom stenhårt på ena knäet och han gick ner på huk, men släppte inte kniven.
Ingen av oss tre hade några flashiga teleskopbatonger (fick man inte ens ha då).
Min andre kollega sparkade dåren i sidan och vi fick ner honom på marken. Han hade fortfarande kniven i handen.
Min "tre meterskollega" stampade honom på knivarmen (den bröts mitt av fick vi reda på sedan) och fanskapet släppte kniven.

Vi bojade och drog ut honom utanför entrén och avvaktade polis.

Vad blev då resultatet? Min "tre meterskollega" som typ räddat hela situationen genom sitt agerande blev dömd för misshandel och blev av med sin
vaktbricka. Dåren blev dömd för hot mot tjänsteman och fick fängelse i 3 månader (och det endast för att han tidigare var dömd för flera våldsbrott),
annars hade det blivit villkorligt.

Och jo, det finns fler sätt att avväpna en knivdåre än att skjuta honom. Det krävs dock något som snuten inte har. Balls!

Men ska jag vara helt ärlig så hade jag gärna skjutit dåren om jag haft pistol...
Citera
2013-07-09, 15:06
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Hur auktoritär kan man bli? "...får inte...". Sådant är för får, som betar på ängen. Här krävs opinionsarbete förstås, inte att "fatta" att det inte går, utan att fatta mod och driva frågan som polisförbundet nu gör. Fattar du?

FLERA poliser hade med befintliga, icke dödliga, vapen tagit honom, lätt.

Märk dock att polisförbundet också efterfrågar utbildning i att ta hand om psykiskt affekterade personer, vid sidan av att de fortsätter driva kravet på elpistoler.

Fattar du?

Du vägrar fortfarande att fatta, trots att hela jävla tråden är fylld av fakta om det motsatta, att det inte bara är att ge sig in i närkamp med en person som totalt kan ignorera att en hund biter honom i armen eller när batongslag träffar kroppen. I din värld är det fegt att skjuta psykotiska våldsmän, mördare och pundare som knappt rör en min när de skjuts, utan det tar 3 jävla skott för att fälla. Du tycker man ska gå in och slåss med brottslingarna själva, man mot man, för annars är det inte hedervärt utan bara fegt. Jag är ledsen, men det funkar inte så i verkliga livet, man gör inte upp med brottslingar, upp utan man stoppar dem med de medel man har tillhands och som är säkra för sig själva och sina kollegor. Ingen vill brotta ner en galen knivmördare. För fan din tröga åsna, se filmen där en lika galen knivman har ihjäl ett par poliser en gång till och försök, även om det är svårt, att fatta att det är precis så det kan gå.

Trots mänger av bevis om det motsatta, är du otroligt trögfattad, korkad och så in i helvette envis och säker på att DU har sanningen, den enda sanningen och DU har rätt, trots att det finns sida upp och ner av argument om det motsatta. För du är så säker i din asperger värld att det inte gick att stoppa galningen utan att använda sig dödligt våld, förstår du fortfarande inte att man inte kunde göra mer än att skjuta honom. Den enda anledningen till att du lipar så mycket som du gör, har troligtvis att göra med att du själv har ett helt jävla koppel bokstavshandikapp, samt knarkar för mycket och för ofta och är därmed rädd att bli skjuten, precis som gm blev i detta fallet.

Det enda du har rätt om är att det sista skottet var onödigt, allt annat är en aspies envisa fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in