2013-07-09, 11:51
Medlem
Skinrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Han lyckades ta ett par steg innan han dog. Och detta motiverar att ni skaffar expanderande ammunition som gräver ett brett hål i inälvorna? Det krävs en viss handkraft för att forcera en kniv genom bålen på en människa. Hade han haft den handkraften även om han hade blivit träffad av 1 kula?

Hålspetsammo används endast för att 3e person inte ska komma till skada
Citera
2013-07-09, 11:52
Medlem
Rätt agerat var det nog, dock sköt dom på fel ställe ... BENET !! eller axeln, tycker sånt här händer hela tiden ... ta av dom pistolerna och ge dom en el pistol för dom vet uppenbarligen inte hur man använder pistolen i alla fall ... men sen å andra sidan så är det väll lite status på polishuset att man skjutit ihjäl ngn så dom siktar på brösten av den anledningen ...

PS: många punkter ber om ursäkt för det, men sätt hur några av er här resonerar och det är skrämmande -.-

EDIT: såg filmen nu, varför slå honom upprepade gånger när dom skjutit honom på rätt så nära håll 2 gånger eller kanske till och med 3 ?? och skrika släpp kniven, gå dit sparka undan kniven ur handen på han på med handfängsel och släpp fram ambulanspersonal ...
Senast redigerad av venoxy88 2013-07-09 kl. 11:57.
Citera
2013-07-09, 11:53
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Han lyckades ta ett par steg innan han dog. Och detta motiverar att ni skaffar expanderande ammunition som gräver ett brett hål i inälvorna? Det krävs en viss handkraft för att forcera en kniv genom bålen på en människa. Hade han haft den handkraften även om han hade blivit träffad av 1 kula?
Det beror på att den nya kulan har en betydligt bättre stoppverkan. Konsekvensen blir tyvärr att skadorna blir större.
Citera
2013-07-09, 11:53
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinripper
ATT AVRÄTTA EN SKADESKJUTEN MÄNNISKA FRÅN ETT PAR METER NÄR DEN ÄR SATT UR SPEL !!

Hur svårt har du o fatta ?

Jag förstår din upprördhet över att en person har dött men jag ser det inte som en avrättning. Särskilt inte när polisen tog honom levande, enligt uppgifter så opererades han på Varbergs sjukhus men avled där.
Citera
2013-07-09, 11:54
Medlem
Jag tycker ändå att det märkligaste är konstapeln som får feeling och går loss med fjäderbatongen, när grabben i fråga redan uppenbart gått i däck..
Det var väl i frustration över att han inte fick avlossa något skott antar jag.
Citera
2013-07-09, 11:55
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinripper
Hålspetsammo används endast för att 3e person inte ska komma till skada
Och för att den viktiga stoppverkan är betydligt större.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadMac
Jag tycker ändå att det märkligaste är konstapeln som får feeling och går loss med fjäderbatongen, när grabben i fråga redan uppenbart gått i däck..

Eller också försöker han slå bort kniven ur handen på gärningsmannen?
Citera
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venoxy88
Rätt agerat var det nog, dock sköt dom på fel ställe ... BENET !! eller axeln, tycker sånt här händer hela tiden ... ta av dom pistolerna och ge dom en el pistol för dom vet uppenbarligen inte hur man använder pistolen i alla fall ... men sen å andra sidan så är det väll lite status på polishuset att man skjutit ihjäl ngn så dom siktar på brösten av den anledningen ...

PS: många punkter ber om ursäkt för det, men sätt hur några av er här resonerar och det är skrämmande -.-

Man kan dö vart än man blir träffad. Personen avled efter gripandet.

Träffar man en artär i benet så kommer man med största sannolikhet inte att överleva överhuvudtaget. Det är aldrig ofarligt att skjuta en person.
Citera
Medlem
bugulus avatar
Kan ni experter som tycker att polisen agerade fel visa era akademiska examen som visar att ni är i stånd att kunna säga att polisen gjorde fel?

Ängeln Jerzy Sarnecki som alltid tar dömdas försvar mot poliserna :

Försök nu inte vända hans egna ord så det passar i er snedvridna värld.
Han kan inte göra en bedömning när polisen skjuter GM i magen, filmen är så pass dålig kvalité och han säger själv att han inte alls är säker på att det är lämpligt att dra sig tillbaka.

Ännu en expert som inte räds att kritisera polisen när man gör fel säger att enligt filmen så var det här helt korrekt agerande.

Kollar man sedan på brottsbalken så står följande stycke:

1 § Föreligger rätt till nödvärn enligt 24 kap. 1 § brottsbalken, får polisman använda skjutvapen för att avvärja svårare våld mot polismannen själv eller annan eller hot som innebär trängande fara för sådant våld.

2 § Föreligger ett fall som avses i 24 kap. 2 § brottsbalken eller i 10 § första stycket 2 polislagen (1984:387) och är ett omedelbart ingripande nödvändigt, får polismannen använda skjutvapen för att

1. gripa den som på sannolika skäl är misstänkt för

mord, dråp, grov misshandel eller människorov,
försök eller straffbar förberedelse till brott som nu har nämnts;
2. hindra någon från att rymma eller för att gripa någon som har rymt, om han är häktad, anhållen eller gripen för brott som anges under 1 eller om han är dömd för ett sådant brott till fängelse och intagen i anstalt;
3. omhänderta en person, som på grund av allvarlig psykisk störning eller innehav av vapen som kan befaras bli missbrukat eller av annan anledning uppenbarligen är farlig för annans liv eller hälsa. Förordning (2005:92).

Att ni får det till tjänstefel visar att ni är helt okunniga och att ni lever i er typiska actionvärld film där poliserna har all tid i världen med att skjuta i benet först.

Och för er hundförespråkare, såhär illa kan det gå när man brukar en hund mot en knivbeväpnad man:

Gällande att jämföra USA:s poliskår med Sveriges poliskår:

USA har haft över 100 dödsskjutningar i år.
Sverige har haft 3 dödsskjutningar i år (inga förra året, men oj, glömde ni polishatare/pundare nämna det?).

USA:s befolkning ligger på lite över 314 miljoner.
Sveriges befolkning ligger på lite över 9.5 miljoner.

Om jag tänker enkelspårigt (ni tänker ju så, så varför inte?), USA har lite över 30 gånger större befolkning i Sverige men trots med alla sina elpistoler, Hulken-polishundar, akademiska examen så skjuter man ändå ihjäl förövarna oftare än svenska polisen.
Hur kommer det sig?

Tänk bortom er haschdimma och ert polishat för att ni blev utkastad från krogen när ni var för fulla så kommer ni inse att inget tjänstefel har begåtts.

Jävla snutar
Senast redigerad av bugulu 2013-07-09 kl. 11:58.
Citera
2013-07-09, 11:57
Medlem
Skinrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Jag förstår din upprördhet över att en person har dött men jag ser det inte som en avrättning. Särskilt inte när polisen tog honom levande, enligt uppgifter så opererades han på Varbergs sjukhus men avled där.

Kanske överreagera lite med caps som en tonåring. Har släktingar och vänner som är/vart poliser och de alla är överens om att det har gjorts en del felaktiga handlingar efter första skotten när GM faller..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker

Polisen är självklart medveten om att riktat skott med den här ammunitionen, från någon meters avstånd direkt i buken, är direkt dödande även om man inte avlider inom några minuter.
Citera
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadMac
Det beror på att killen fortfarande vägrar släppa kniven. Eftersom kilken blivit skjuten är det viktigt att han snabbt kommer under vård. Så länge han har kvar kniven lär inte ambulans eller läkare gå nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in