Resultat: ?
Sverigedemokraterna
70,41%
571 röster
Svenskarnas Parti
29,59%
240 röster
2013-07-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsris
Rätt idiotiskt att vara det om man inte har några egentliga åsikter.
Alla har åsikter. Alla tycker väl någonting. Det är i alla fall min erfarenhet.
Citera
2013-07-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Alla har åsikter. Alla tycker väl någonting. Det är i alla fall min erfarenhet.

Åsikter kanske du har, men du verkar inte vara bra på att motivera dom vilket fortfarande gör det idiotiskt. Det enda som kommer ur dig när nån säger nått är tröttsamma pk-grundskolelärarmantran. Blev Sahlin förföljd och trakasserad, eller trakasserade hon själv SvPs möte och är hon verkligen sen ingen landsförrädare? Varför är något dåligt bara för att det hände på 30-talet? Om allt som händre då vara dåligt måste du tycka att allt som händer idag är bra?
Citera
2013-07-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsris
Åsikter kanske du har, men du verkar inte vara bra på att motivera dom vilket fortfarande gör det idiotiskt. Det enda som kommer ur dig när nån säger nått är tröttsamma pk-grundskolelärarmantran. Blev Sahlin förföljd och trakasserad, eller trakasserade hon själv SvPs möte och är hon verkligen sen ingen landsförrädare? Varför är något dåligt bara för att det hände på 30-talet? Om allt som händre då vara dåligt måste du tycka att allt som händer idag är bra?
Jag har inget behov att kunna motivera mina åsikter. Jag vet vad jag tycker. Det räcker för mig.
SvP kommer aldrig lyckas så länge de inte är rumsrena.
Citera
2013-07-06, 16:14
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Tiden står inte still. Samhället utvecklas. Men du kanske drömmer om att vrida klockan tillbaka till 30-talets Tyskland?

Men att förfölja politiska motståndare och skrika landsförrädare går nog inte hem hos folk i gemen.
http://www.expressen.se/nyheter/almedalen/mona-sahlin-forfoljd-av-nynazister-i-visby/

Tja, det beror på. Det kan ju vara lite som att skrika "rasistiska" tillmälen till en kurdisk "komiker", "misshandla" och kalla en ung kvinna för hora, samt kunna misstänkas för "förberedelse till grov misshandel" genom att beväpna sig med "järnrör". Eller vänta, hur var det nu igen?

"Nazisterna" - a.k.a. de "grabbig[a] järnrörsnationalist[erna]" - i SD borde verkligen hålla sig för goda för att pissa på "nazisterna" i SvP - åtminstone m.h.a. ryktesspridning (d.v.s. "nyheter") i svenska "kvalitetsmedia".

Citat:

Även Sverigedemokraterna försöker bredda partiet, även om det mesta förstås fortfarande handlar om invandringspolitiken. Det är ju ingen hejd på alla satsningar på välfärden som de tror sig få råd med bara vi stoppar invandringen. Men nu gör SD ett medvetet försök att nå ut till kvinnorna, som annars är en för SD synnerligen svårflörtad väljargrupp. Och man gör det med välfärden som slagträ.

Med pengar tagna från gissa vad så vill man ge kommunerna medel att avskaffa deltiderna och ge dem som vill rätt till heltid i kvinnodominerande välfärdsyrken. Men det lär nog bli svårt för SD att häva den grabbigt järnrörsnationalistiska bilden av partiet tillräckligt mycket för att få fler kvinnliga sympatisörer."

[ http://www.nwt.se/asikter/ledare/article1334757.ece ]
Citera
2013-07-06, 16:36
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Det är en intressant historiskt diskussion, men den riskerar att rätt så mkt off topic i den här tråden. Jag vill dock bara här tillägga den franska synen på imperialism, vilket hänger samman med deras syn på nationalism. Om du tittar på den franska politiken och deras mission civilisatrice i Afrika så var grundtanken att göra alla till fransmän i kolonierna. Det innebar att lära ut franska språket, undervisa i fransk litteratur, lära ut franska matvanor, få folk att käka baguette (inget skämt), uppskatta franska viner osv. Grundtanken var att det var kulturen och framförallt språket som band samman nationen. Om afrikanerna tog till sig fransk kultur så kunde de också bli fransmän. I detta fall var inte etniciteten den avgörande frågan för nationalismen. Samma politik tillämpades i viss mån även i Ryssland där det alltid har funnits många minoriteter.
Jo, fransk kolonialism/imperialism/stormaktsambitioner var [och är] speciell ("etnocentrisk" universalism; en märklig blandning av storhetsvansinne, självöverskattning och - åtminstone under 1900-talet - mindervärdeskomplex - eller någonting liknande). Det blir ju lite "lustigt" när man t.ex. på Nya Kaledonien slaviskt följer franska skolplaner och nästan uteslutande lär sig om Frankrikes flora och fauna, Frankrikes kultur- och samhällsliv, etc.

Fast meningen var nog aldrig att miljontals koloniala undersåtar skulle slå ner bopålarna i själva Frankrike. Från början alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Jag ser det inte som speciellt viktigt att betrakta SD som ett nationalistisk parti. Jag ser dom som nationalister eftersom de lägger sin tonvikt på nationalstaten, vilket jag också gör. Sen så får folk kalla dom vad dom vill. SvP betraktar jag som etniska nationalister, vilket är ett helt annat ställningstagande än det som SD gör. Etnisk nationalism är verkligen ingen historisk företeelse som saknar relevans för människor idag, vilket många verkar påstå (ta till exempel Palestina, Kurdistan, Tibet, Japan, Korea, Israel osv). Huruvida etnisk nationalism kan komma tillbaka till Europa låter jag förbli osagt.

Etnicitet (i ett slags Blut-und-Boden-variant om man så vill) kan nog ligga latent hos många européer. Härkomst, utseende och mentalitet är viktiga, implicita faktorer:
Citat:

Den gnagande känslan av att inte höra till har delvis med klassresan att göra, delvis med en problematiserande personlighet, det medger [Qaisar Mahmood], men det ligger även någonting annat bakom. Det blev högst konkret när han var på semester i Thailand nyligen.

– När mina döttrar lekte med de andra barnen från Skandinavien fick de hela tiden frågan om varifrån de kom, trots att de är födda i Stockholm. Jag sa att de skulle förklara att man kan komma från Sverige även om man har mörkare hy.

Efter att ha besökt både större städer och bruksorter slogs han av att människor i Sverige var mer olika varandra än lika, både till sitt sätt och till sitt yttre. Ändå gav en stor majoritet en gemensam bild av vad som kännetecknade svenskheten: det typiska utseendet och det typiska beteendet. Blond, lång och ljus; reserverad, ordningssam och pålitlig – ett axplock adjektiv för att beskriva svenskheten.

[ htt p://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/jag-kampar-for-att-bli-svensk_6971731.svd ]
Citera
2013-07-06, 17:19
Medlem
positivitizers avatar
Citat:

Vad anser du vara rumsrent?
Citera
2013-07-06, 17:58
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Jag har inget behov att kunna motivera mina åsikter. Jag vet vad jag tycker. Det räcker för mig.

Vem bestämmer vad som är rumsrent och varför skall det anses vara rumsrent?

I vilken tid i historien har någon med vitt skilda åsikter om hur ett land/folk skall styras ändrat på själva styret genom att anpassa sina åsikter utefter vad ledarna tycker? Är det inte meningslöst att försöka ändra något om du ändå måste tumma på i princip varenda åsikt du har bara för att få genomföra någon ändring?
Citera
2013-07-06, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov

Precis!
Citera
2013-07-09, 13:38
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov

DogDylan verkar vilja vara den som håller i måttstocken
Citera
2013-07-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
DogDylan verkar vilja vara den som håller i måttstocken

En måttstock där inget under en total bortblandning och folkmördande av Vita barn anses "moraliskt", påtal om denna antivita varelses skitnödighet för katolska/ismer i mulatt paketering.
Citera
2013-07-09, 14:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Jag röstar på SD, då jag inte är rasist/nazist/foliehatt.
Citera
2013-07-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag röstar på SD, då jag inte är rasist/nazist/foliehatt.

Ha så kul att dansa med zoomalierna med ap-atisk blick i ditt framtida SD-"Sverige".

SDs utopi där allt som egentligen bara spelar någon roll är färgen på flaggan du hissar, att du smyghatar muhammedaner och dumdyrkar nån nymodern fjantig plastsyn på vad kultur är har redan prövats en gång tidigare. Experimentet hette USA och det är ju tydligen ett toppenland idag eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in