Resultat: ?
Sverigedemokraterna
70,41%
571 röster
Svenskarnas Parti
29,59%
240 röster
2013-07-02, 22:43
Moderator
-Info-s avatar
En del tycker att SD blivit en del av etablissemanget. Men jag tror inte att etablissemanget håller med här. Här har ni ett exempel på hur en person - Helle Klein - tycker om SD. Och om SvP:

Citat:
Det läskiga är den pågående normalisering av detta djupt rasistiska parti [SD], sprunget ur nazistiska Bevara Sverige Svenskt. Jag minns när Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna försökte göra väsen av sig i Almedalen för fem, sex år sedan. Få tog notis om dem och de flesta visade sin avsky.

I dag bjuds Åkesson in till den ena TV-eller radio-soffan efter den andra och han äger scenen i Almedalen under en hel dag. Opinionsmässigt har partiet dessutom vind i seglen, trots järnrörsskandaler och avlöjanden om nära samröre med hatsajten Avpixlat, I år är dessutom nazistiska Svenskarnas parti i Almedalen. Det är djupt oroväckande.

Alla har vi ett ansvar att inte betrakta dessa partier som vilka andra partier som helst. De är och bör förbli aparta inslag i svensk politik. De är och förblir rasister. De ställer grupp mot grupp. De säger sig värna Sverige men splittrar Sverige och skapar ett iskallt samhälle.

http://daledarbloggen.se/2013/07/01/normaliseringen-av-sd-ar-orovackande/
Citera
2013-07-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En del tycker att SD blivit en del av etablissemanget. Men jag tror inte att etablissemanget håller med här. Här har ni ett exempel på hur en person - Helle Klein - tycker om SD. Och om SvP:
Det här citatet tycker jag talar tydligt: "Stefan Jacobsson får Jimmie Åkesson att framstå som vilken sosse som helst." - Ehsan Fadakar

Om SDs politik blir ledande så kommer till slut svenskarna gå samma öde till mötes som neandertalarna, utblandade och endast synliga i historieböcker.
Citera
2013-07-03, 02:28
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
"Språk och kultur" var avgörande i en tid då det fanns hur många turkar, kurder, araber, uzbeker, nigerianer eller andra icke-européer i exempelvis Tyskland? Etniciteten var s.a.s. underförstådd/implicit. För Frankrike, med sina stora "minoriteter" (t.ex. erövrade provinser från grannstaterna) var det mycket riktigt naturligt att använda "jus soli" (alla inom den franska statens gränser var helt enkelt "fransmän"), medan många av övriga stater på den europeiska kontinenten kom att använda "jus sanguinis" ("blodets rätt", d.v.s. härstamning).

SD är ett patriotiskt, socialkonservativt parti, vars främsta fråga är en kraftig minskning av dagens ohållbart höga invandringsnivå. Varför är det så viktigt att beskriva SD som ett nationalistiskt parti? Det är ju invandringsfrågan som är SD:s raison d'être.

Det är en intressant historiskt diskussion, men den riskerar att rätt så mkt off topic i den här tråden. Jag vill dock bara här tillägga den franska synen på imperialism, vilket hänger samman med deras syn på nationalism. Om du tittar på den franska politiken och deras mission civilisatrice i Afrika så var grundtanken att göra alla till fransmän i kolonierna. Det innebar att lära ut franska språket, undervisa i fransk litteratur, lära ut franska matvanor, få folk att käka baguette (inget skämt), uppskatta franska viner osv. Grundtanken var att det var kulturen och framförallt språket som band samman nationen. Om afrikanerna tog till sig fransk kultur så kunde de också bli fransmän. I detta fall var inte etniciteten den avgörande frågan för nationalismen. Samma politik tillämpades i viss mån även i Ryssland där det alltid har funnits många minoriteter.

Jag ser det inte som speciellt viktigt att betrakta SD som ett nationalistisk parti. Jag ser dom som nationalister eftersom de lägger sin tonvikt på nationalstaten, vilket jag också gör. Sen så får folk kalla dom vad dom vill. SvP betraktar jag som etniska nationalister, vilket är ett helt annat ställningstagande än det som SD gör. Etnisk nationalism är verkligen ingen historisk företeelse som saknar relevans för människor idag, vilket många verkar påstå (ta till exempel Palestina, Kurdistan, Tibet, Japan, Korea, Israel osv). Huruvida etnisk nationalism kan komma tillbaka till Europa låter jag förbli osagt.
Citera
2013-07-03, 03:22
Medlem
vonmansteins avatar
Tror det är kört för SvP nu när aftonhoran startar Politism.se

"Vi låter fler röster höras genom att låta färre komma till tals." /Eric Rosén

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3723167.ece

Citera
2013-07-03, 09:09
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Tror det är kört för SvP nu när aftonhoran startar Politism.se

"Vi låter fler röster höras genom att låta färre komma till tals." /Eric Rosén

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3723167.ece

Hur fan har dom råd egentligen, var det inte nyligen man höjde priserna på tidningen (ab) för att försäljningen hade gått ner? Nu satsar man ytterligare på en plattform...

Är nog ett tecken på desperation.
Citera
2013-07-03, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Ytterligare en jude som tramsar alltså. Inget att se här med andra ord. Move along folks.

SvP flyttar med sin mediala uppmärksamhet fram de högerradikala positionerna ytterligare och normaliserar samt ökar därigenom acceptansen för SD som alltmer framstår som det sionistiska och konformistiska parti man är.
Senast redigerad av Leopold-II 2013-07-03 kl. 09:35.
Citera
2013-07-03, 12:29
Bannlyst
Hur man ens kan få för sig att rösta på SD är tamejfan skrämmande. Förstår inte folk hur skadligt det vore för Sverige i längden med assimilering? Rasblandning skulle öka så in i helvete och Sverige skulle till slut se ut som i Brasilien.

Och det ser ju verkligen strålande ut i Brasilien

Nä fy fan, hoppas aldrig att det där judepartiet får någon som helst makt.
Citera
2013-07-03, 13:36
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zweii
Hur man ens kan få för sig att rösta på SD är tamejfan skrämmande. Förstår inte folk hur skadligt det vore för Sverige i längden med assimilering? Rasblandning skulle öka så in i helvete och Sverige skulle till slut se ut som i Brasilien.

Och det ser ju verkligen strålande ut i Brasilien

Nä fy fan, hoppas aldrig att det där judepartiet får någon som helst makt.
Dock tror jag att SD fyller en viktig funktion som övergångs parti. Sedan finns ju även goda krafter inom SD ex. Kasselstrand.
Citera
2013-07-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Dock tror jag att SD fyller en viktig funktion som övergångs parti. Sedan finns ju även goda krafter inom SD ex. Kasselstrand.
Så länge inte SD närmar sig alltför höga siffror, fyller partiet en viktig funktion för nationalister. Men växer partiet för mycket kan allt vändas upp och ned med udden riktad mot svenskar och svenska nationalister.

Det är ren inbillning att tro att SD skulle behandla svenska nationalister bättre än sjuklövern, helt tvärtom. Är det något parti som är beredd att förbjuda exempelvis SvP, så är det hycklarpartiet SD. Redan nu har de lagt fram motioner i riksdagen om att man ska kunna dra in statliga bidrag till "tveksamma partier".
Citera
2013-07-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Så länge inte SD närmar sig alltför höga siffror, fyller partiet en viktig funktion för nationalister. Men växer partiet för mycket kan allt vändas upp och ned med udden riktad mot svenskar och svenska nationalister.

Det är ren inbillning att tro att SD skulle behandla svenska nationalister bättre än sjuklövern, helt tvärtom. Är det något parti som är beredd att förbjuda exempelvis SvP, så är det hycklarpartiet SD. Redan nu har de lagt fram motioner i riksdagen om att man ska kunna dra in statliga bidrag till "tveksamma partier".

Sionistmotståndare som SvP är definitivt något som SD vill förbjuda, inte omöjligt att det seglar upp som en av partiets huvudfrågor. Den enda etniska grupp som SD med stolthet företräder är just judar. Partier som företräder andra etniska grupper är så klart SD:s fiender.
Citera
2013-07-04, 22:08
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:

Har Du några länkar ang dessa motioner?
Citera
2013-07-04, 22:38
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:

Vad har du för belägg för detta? Det låter tämligen osannolikt. Eftersom SD inte anses vara rumsrena ännu så är det knappast troligt att de skulle vilja införa lagstiftning som kan skada dem själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in