2013-07-07, 22:43
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Privat ö utanför Dalarö: http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-11rum-dalaro-stockholm-haninge-kommun-grotskar-5024809

Här heter det masterbed-room...
Citera
2013-07-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigglez
Jag klickade på den här och trodde det skulle vara ett oinrett objekt att själv göra om till bostad, men tji fick jag

Hmm, varför fick du tji? Om det inte är så att det finns existerande hyresgäster som måste få bo kvar försvinner ju möblerna till man själv flyttar in...
Citera
2013-07-08, 01:18
Medlem
Ingenting häpnadsväckande direkt men blandningen nytt och gammalt funkar inte så bra. Hade köpt väggarna om det var i en nyproducerad lägenhet på Östermalm men i en stuga på landet ser det malplacerat ut. Däremot har man bevarat golvet och taket i övervåningen på ett fint sätt. Blandningen blir inte bättre av det står en del slitna gamla möbler här och där som ger ett ännu mer förvirrat intryck.

Är inte av samma dignitet av det som brukar postas men sen är prislappen en annan också.

http://www.hemnet.se/bostad/gard-3rum-forsmark-osthammars-kommun-film-norrby-135-875634

Förövrigt: Dagar på Hemnet: 1 032
Citera
2013-07-08, 09:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
Ingenting häpnadsväckande direkt men blandningen nytt och gammalt funkar inte så bra. Hade köpt väggarna om det var i en nyproducerad lägenhet på Östermalm men i en stuga på landet ser det malplacerat ut. Däremot har man bevarat golvet och taket i övervåningen på ett fint sätt. Blandningen blir inte bättre av det står en del slitna gamla möbler här och där som ger ett ännu mer förvirrat intryck.

Är inte av samma dignitet av det som brukar postas men sen är prislappen en annan också.

http://www.hemnet.se/bostad/gard-3rum-forsmark-osthammars-kommun-film-norrby-135-875634

Förövrigt: Dagar på Hemnet: 1 032

Märkligt, i annonsen står det att det är en Brf-lägenhet överst, men sen nämns det inget mer i texten. Ingenting om avgift, ingenting om föreningen etc. Det känns som att de har skrivit fel någonstans, frågan är väl vad som stämmer av det som står... Jag tyckte annars att det såg ganska trevligt ut, om man nu gillar sånt. Det är förmodligen prissatt uppåt väggarna eftersom det verkar osäljbart, annars tycker jag att någon borde ha kunnat nappa för att ha det som sommarstuga.
Citera
2013-07-08, 09:22
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Privat ö utanför Dalarö: http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-11rum-dalaro-stockholm-haninge-kommun-grotskar-5024809

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tomt och innehållslöst, helt utan personliga detaljer, känns som ett hotell, men ändå så fint.
Har någon ens bott i detta hus? Byggt 2009. Gillade huset men inte möblerna.
I bildlistan står att det finns fyra sovrum, i beskrivningen står att det finns 11 rum, antar att de räknar alla utrymmen och även bastuhuset då. Hotellkänsla över det hela som sagt.

Ja, det där var ett riktigt mysko hus faktiskt. Blir inte riktigt klok på vad det är för en person som velat ha det huset ritat... Opersonligt så det förslår, dessutom trist och ofunktionellt. Påminner mer om någon sorts uppfostringsanstalt med alla små rum med glasdörrar så det går att hålla koll på att de små liven inte gör något galet.

Arkitektfirman som ritat eländet (Jordens Arkitekter) verkar ha som specialitet att rita såna där själlösa fyrkantiga saker i ljusa färger. Läser man lite mer om dem så inser man att här har man hittat ett gäng "konstnärer" som i sin osäkerhet försöker se det vackra och sköna i halvfull stomipåse. Hyllas av likasinnade upplysta osäkra människor men vanligt folk som jag själv ler i mjugg och ser att här har vi arkitekternas svar på den där konstnären som målade tavlor med penseln i röven.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det huset var bland det tråkigaste jag någonsin sett om man ser till priset. Nu vet jag också att det är själva ön man egentligen betalar för men ett schysst hus behöver man ju om man har en sån där ö och det befintliga huset är inte ett sånt "schysst hus". Lösningen blir att renovera det i princip nybyggda huset, vilket naturligtvis måste kännas lite fånigt.
Citera
2013-07-08, 10:25
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ja, det där var ett riktigt mysko hus faktiskt. Blir inte riktigt klok på vad det är för en person som velat ha det huset ritat... Opersonligt så det förslår, dessutom trist och ofunktionellt. Påminner mer om någon sorts uppfostringsanstalt med alla små rum med glasdörrar så det går att hålla koll på att de små liven inte gör något galet.

Arkitektfirman som ritat eländet (Jordens Arkitekter) verkar ha som specialitet att rita såna där själlösa fyrkantiga saker i ljusa färger. Läser man lite mer om dem så inser man att här har man hittat ett gäng "konstnärer" som i sin osäkerhet försöker se det vackra och sköna i halvfull stomipåse. Hyllas av likasinnade upplysta osäkra människor men vanligt folk som jag själv ler i mjugg och ser att här har vi arkitekternas svar på den där konstnären som målade tavlor med penseln i röven.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det huset var bland det tråkigaste jag någonsin sett om man ser till priset. Nu vet jag också att det är själva ön man egentligen betalar för men ett schysst hus behöver man ju om man har en sån där ö och det befintliga huset är inte ett sånt "schysst hus". Lösningen blir att renovera det i princip nybyggda huset, vilket naturligtvis måste kännas lite fånigt.

Det är nästan en prestation att skapa något så omysigt på det läget. Offentlig miljö, båthytt, konferens ... är associationer jag får och arbetsplatsen ser ut som en läspats på ett bibliotek. Från "master bedroom" ser man bara utsikten och de sovrum vi får se är verkligen designade för obefintligt privatliv. Din tanke om uppfostringsanstalt är inte helt fel. Storebror ser dig! Kanske är tanken att placera riktiga "värstingar" där, avskurna från civilisationens frestelser.

Eller ville de försäkra sig om att gäster inte ska vilja stanna för länge?

Varför finns ingen planritning?

EDIT: arkitektfirman kanske vill visa framfötterna för att få stora offentliga uppdrag. Det är kanske bra pengar i stora projekt som t ex fängelser?
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-08 kl. 10:35.
Citera
2013-07-08, 15:07
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Märkligt, i annonsen står det att det är en Brf-lägenhet överst, men sen nämns det inget mer i texten. Ingenting om avgift, ingenting om föreningen etc. Det känns som att de har skrivit fel någonstans, frågan är väl vad som stämmer av det som står... Jag tyckte annars att det såg ganska trevligt ut, om man nu gillar sånt. Det är förmodligen prissatt uppåt väggarna eftersom det verkar osäljbart, annars tycker jag att någon borde ha kunnat nappa för att ha det som sommarstuga.

Det står faktiskt lite här:
http://w4.objektdata.se/pregen/715/OBJ18671_1073319715/hemnet.htm
Citat:
BOSTADSRÄTTSFÖRENINGEN NORRBY GÅRD
UPPLÅTELSEFORM BOSTADSRÄTT Månadsavg. 2.996 kr exkl värme o el
Gem. anl. 2 st ekonomibyggnader varav ladugården med förråd, garage etc tillhör denna brf. lägenhet.
men obegripligt nog står det också
Citat:
Taxeringsvärde1 561 000 kr
Summa pantbrev2 850 000 kr
Bostadsrätter har väl ändå inte pantbrev, det är föreningen som har dem?

Taxeringsvärde 1,561 tkr, men försäljningspriset är 750 tkr? Undrar vilket pris de började med?
Senast redigerad av Kvackelikvack 2013-07-08 kl. 15:09.
Citera
2013-07-08, 15:52
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Det står faktiskt lite här:
http://w4.objektdata.se/pregen/715/OBJ18671_1073319715/hemnet.htm

men obegripligt nog står det också

Bostadsrätter har väl ändå inte pantbrev, det är föreningen som har dem?

Taxeringsvärde 1,561 tkr, men försäljningspriset är 750 tkr? Undrar vilket pris de började med?

Hehe, befintliga pantbrev 2.850.000kr...?

Märkligt objekt förövrigt. Årsredovisning? Vad är det man köper..?

Någon kreativ advokat som bodelat genom att stycka upp gården i en brf när barnen krigat om arvet?
Citera
2013-07-08, 19:24
Medlem
Citat:

Undrar hur man lyckats få bygglov på ett sådant stort hus :/ jag får inte bygga en till stuga på min tomt men men
Citera
2013-07-08, 20:52
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Hehe, befintliga pantbrev 2.850.000kr...?

Märkligt objekt förövrigt. Årsredovisning? Vad är det man köper..?

Någon kreativ advokat som bodelat genom att stycka upp gården i en brf när barnen krigat om arvet?

Pantbrev på en bostadsrätt? Märkligt är det.
Citera
2013-07-08, 23:05
Medlem
cosmic_dancers avatar
Ett bevis på att pengar och smak inte går hand i hand. Fy fan så det ser ut.

Har vart ute på hemnet i 345 dagar, säger det mesta.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-7rum-hjortnasheden-leksands-kommun-hjortnasheden-branngardet-8-4042695
Citera
2013-07-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Ett bevis på att pengar och smak inte går hand i hand. Fy fan så det ser ut.

Har vart ute på hemnet i 345 dagar, säger det mesta.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-7rum-hjortnasheden-leksands-kommun-hjortnasheden-branngardet-8-4042695
Ja den har varit uppe i tråden redan, jag vet att jag kommenterade tjock-tv,n och den enorma videospelaren som borde ha antikvärde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in