Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
Ja, det där var ett riktigt mysko hus faktiskt. Blir inte riktigt klok på vad det är för en person som velat ha det huset ritat... Opersonligt så det förslår, dessutom trist och ofunktionellt. Påminner mer om någon sorts uppfostringsanstalt med alla små rum med glasdörrar så det går att hålla koll på att de små liven inte gör något galet.
Arkitektfirman som ritat eländet (Jordens Arkitekter) verkar ha som specialitet att rita såna där själlösa fyrkantiga saker i ljusa färger. Läser man lite mer om dem så inser man att här har man hittat ett gäng "konstnärer" som i sin osäkerhet försöker se det vackra och sköna i halvfull stomipåse. Hyllas av likasinnade upplysta osäkra människor men vanligt folk som jag själv ler i mjugg och ser att här har vi arkitekternas svar på den där konstnären som målade tavlor med penseln i röven.
Sammanfattningsvis kan jag säga att det huset var bland det tråkigaste jag någonsin sett om man ser till priset. Nu vet jag också att det är själva ön man egentligen betalar för men ett schysst hus behöver man ju om man har en sån där ö och det befintliga huset är inte ett sånt "schysst hus". Lösningen blir att renovera det i princip nybyggda huset, vilket naturligtvis måste kännas lite fånigt.
Det är nästan en prestation att skapa något så omysigt på det läget.
Offentlig miljö, båthytt, konferens ... är associationer jag får och arbetsplatsen ser ut som en läspats på ett bibliotek. Från "master bedroom" ser man bara utsikten och de sovrum vi får se är verkligen designade för obefintligt privatliv. Din tanke om uppfostringsanstalt är inte helt fel. Storebror ser dig! Kanske är tanken att placera riktiga "värstingar" där, avskurna från civilisationens frestelser.
Eller ville de försäkra sig om att gäster inte ska vilja stanna för länge?
Varför finns ingen planritning?
EDIT: arkitektfirman kanske vill visa framfötterna för att få stora offentliga uppdrag. Det är kanske bra pengar i stora projekt som t ex fängelser?