2014-05-30, 07:48
  #9001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är ganska hemskt när folk som vuxit upp i generationer på sommarställen eller villor, sen inte har råd att behålla husen när taxeringsvärdet skjuter i höjden.

Det blir spännande och se vad sosse tokstollarna hittar på om dom vinner.

Är nog en hel del rödstrumpor och miljömuppar som är bra belånade med villa för 4-6 miljoner + sommarstuga för 1,5 - 2 miljoner.

Blir inte roligt om man går tillbaks som det var tidigare.

Sen är det det där med pengakåta barn som gärna säljer allt dom kommer åt gärna innan deras föräldrar dött sett det flera gånger pengarna spenderas gärna på allt annat än vettiga investeringar.

Brukar retas lite och fråga min bekant om hon inte saknar deras sommarhus när det är en riktig fin sommardag. Näe huset skulle säljas direkt och vinsten delas på 3 nu över 10 år senare vore det värt 2 miljoner istället för en och samtliga tre arvtagare har bränt arvet på platttv utlandsresor osv.
Citera
2014-05-30, 09:58
  #9002
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jo, jag såg det. Men priset fick mig att må illa. Jag säger det igen, skärgårdens pärlor är bortom räckhåll för vanligt folk från nu och inom överskådlig tid. Vi kan lika gärna plocka upp vapnen och göra revolution med en gång, för det kommer inte att bli bättre längre fram.
Priserna i Stockholm beror mycket på hyresregleringen (d.v.s. bruksvärdessystemet) samt nybyggnadspolitiken och byggnormerna och priserna i skärgården beror mycket på strandskyddet.

Hyresregleringen är politik som går ut på att inte segregera boendet alltför mycket. Nybyggnadspolitiken och byggnormerna vet jag inte riktigt vad de syftar till men strandskyddet är till för att förhindra att våra stränder helt rycks undan allemansrätten och att skärgården förfulas.

Det är en del ganska svåra intresseavvägningar som måste göras men man kan enkelt konstatera att om man släpper strandskyddet så går det inte att rätta till saken i efterhand.
Citera
2014-05-30, 23:11
  #9003
Medlem
happyjoys avatar
http://www.svenskfast.se/hus/skane/helsingborg/ramlosa/ramlosa/lindhultsgatan-5a/66362#bildlista

Jomenalltså... Kombinerad bastu och vinkällare... Nä, jag tror inte på det.
Citera
2014-05-31, 10:39
  #9004
Medlem
FrkHögers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tips i all välmening, du kan trycka på plus-citat-knappen så kan du citera flera inlägg samtidigt utan att spamma tråden.

Här är ett till slottliknande trähus. Villa Björkudden.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-17rum-vikingshill-nacka-kommun-bjorkuddsvagen-14-6339689

Bra tips, men var är plus-citat-knappen? (Så man slipper sitta och klippa&klistra)

Citat:
Ursprungligen postat av LloydHopkins
The new new thing är att mäklarna försöker sticka ut genom att skippa paprikor och andra trick


Här är ett egentligen mycket charmigt hus, men inredningen och alla jakttroféer drar ner helhetsintrycket:

http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/499J5J6BU99OQIMF?source=Hemnet

Observera älghuvudet i barnrummet!

Vardagsrumsbordet ser inte allt för rakt ut, vågar man ställa fredagsdrinken på det? (Nu ingår ju inte möblerna som tur är när man köper hus)


Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
http://www.svenskfast.se/hus/skane/helsingborg/ramlosa/ramlosa/lindhultsgatan-5a/66362#bildlista

Jomenalltså... Kombinerad bastu och vinkällare... Nä, jag tror inte på det.

Praktiskt, då kan man duscha i vinet istället för att gå till den mindre mysiga duschen i tvättstugan
Citera
2014-05-31, 10:50
  #9005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrkHöger
Bra tips, men var är plus-citat-knappen? (Så man slipper sitta och klippa&klistra)


Den är nere i högra hörnet utmed citeraknappen, har du inte använt den i detta inlägg?
Citera
2014-05-31, 11:38
  #9006
Medlem
FrkHögers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Den är nere i högra hörnet utmed citeraknappen, har du inte använt den i detta inlägg?

Nä, den knappen har jag inte sett men ska utforska den för framtida bruk. Det kan bero på att jag inte alltid är inloggad när jag ska citera någon och då finns inte den knappen och när man sedan loggar in efter att man tryckt på citera så syns den inte heller...
Förlåt för OT...
Citera
2014-05-31, 12:28
  #9007
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
http://www.svenskfast.se/hus/skane/helsingborg/ramlosa/ramlosa/lindhultsgatan-5a/66362#bildlista

Jomenalltså... Kombinerad bastu och vinkällare... Nä, jag tror inte på det.

Haha! Hur ofta bakar de kladdkaka egentligen när de behöver receptet på väggen?
Citera
2014-05-31, 13:55
  #9008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Haha! Hur ofta bakar de kladdkaka egentligen när de behöver receptet på väggen?

Hade du haft en skrattande smily på slutet hade det framstått som humor, nu har du en osäker smily och jag känner mig nödgad att påpeka att ordspråk, ordstäv, alfabet osv. har vi alltid haft på väggarna. Småflickor fick öva på att brodera och göra bonader med alfabetet tex. Man kan ju ställa frågan om folk som har bonader med tex. "Borta bra men hemma bäst" måste ha de orden för att de annars glömmer att trivas hemma. Jag har länge tänkt korsstyngbrodera en egen bonad med orden "Shit happens" och hänga upp den på dasset.
Citera
2014-05-31, 21:47
  #9009
Medlem
FrkHögers avatar
Undrar om tuba(?)spelaren ingår i priset?
Ena väggen i ett av sovrummen ser konstig ut, kan det vara vinkällaren?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-djursholm-danderyds-kommun-6249329
Citera
2014-05-31, 21:58
  #9010
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrkHöger
Undrar om tuba(?)spelaren ingår i priset?
Ena väggen i ett av sovrummen ser konstig ut, kan det vara vinkällaren?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-djursholm-danderyds-kommun-6249329


Så det är dags igen?!? Någon som minns var det var ute för i höstas? Eller förra våren? Eller hösten innan det? Är väl fjärde gången gillt nu kanske?
Citera
2014-05-31, 22:26
  #9011
Medlem
FrkHögers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Så det är dags igen?!? Någon som minns var det var ute för i höstas? Eller förra våren? Eller hösten innan det? Är väl fjärde gången gillt nu kanske?

Har den varit med förut? Jag sökte på hela länknamnet men hittade bara att den förekommit i en annan tråd, (FB) Lyxvilla i Djursholm eller Lyxlägenhet på Kungsholmen.
Ber så mycket om ursäkt...
Citera
2014-05-31, 22:31
  #9012
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrkHöger
Har den varit med förut? Jag sökte på hela länknamnet men hittade bara att den förekommit i en annan tråd, (FB) Lyxvilla i Djursholm eller Lyxlägenhet på Kungsholmen.
Ber så mycket om ursäkt...

Den har varit med, men bytt mäklare, nog både två och tre gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in