2013-07-08, 22:16
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
I min värld är påverkade och galningar folk som inte behöver avlivas. Mer kunskap om dessa grupper så slipper snuten skjuta sjuka och påtända folk.

För den minnesgode var det inte en snut som dog när dom skulle hämta en sjuk man i Stockholm för typ 2- 3 år sedan?

Jag vill se bättre rutiner för polisen när dom ska hämta sjuka människor, speciellt om dom samtidigt är kriminella.
Till sist bara för att man lär sig detta internt att man kan dö om man möter en sjuk/påtänd person ska man inte vara rädd, jag känner folk på rättspsyk där är faran alltid närvarande där dör ingen.. Inga pistoler

Hur gör man då så ingen dör suicide by cop. ?

Men det är fortfarande inte på grund av att killen var påverkad / psykiskt sjuk som han sköts.

PÅ rättspsyk.. Finns det knivar på avdelningarna som de intagna kan förfoga fritt över?
Citera
2013-07-08, 22:18
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
I min värld är påverkade och galningar folk som inte behöver avlivas. Mer kunskap om dessa grupper så slipper snuten skjuta sjuka och påtända folk.

För den minnesgode var det inte en snut som dog när dom skulle hämta en sjuk man i Stockholm för typ 2- 3 år sedan?

Jag vill se bättre rutiner för polisen när dom ska hämta sjuka människor, speciellt om dom samtidigt är kriminella.
Till sist bara för att man lär sig detta internt att man kan dö om man möter en sjuk/påtänd person ska man inte vara rädd, jag känner folk på rättspsyk där är faran alltid närvarande där dör ingen.. Inga pistoler

Hur gör man då så ingen dör suicide by cop. ?
Låter bli att knarka och mörda kanske?
Citera
2013-07-08, 22:19
Medlem
Ja, det var rätt av polisen att beordra gärningsmannen att släppa vapnet, skjuta varningsskott och slutligen skjuta verkanseld.

Gärningsmannen hade troligen kunnat övermannas av 5 poliser MEN det finns en risk att någon polis blivit rispad/stucken av kniven framförallt när gärningsmannen är kampsportsexpert. Med risker för blodsmitta så är det tyvärr bättre att skjuta verkanseld för att skydda samhällets väktare.

Tråkigt att gärningsmannen dog men bättre det än att någon polis blivit skadad.

Den som ska bära skam är sjukvården, gärningsmannens släkt, vänner och thaiboxningsklubben. Varför har de inte reagerat tidigare och sett till att gärningsmannen fått den vård han behövde. Det är mycket svårt för polisen att gripa in mitt under en psykos och det är en kampsportare med kniv som löper amok på gatorna.

En frisk person hade släppt kniven när 5 poliser skriker att man ska släppa vapnet.
En frisk person hade släppt kniven när polisen skjuter varningsskott.
En frisk person hade släppt kniven när polisen skjutit 1 träffande skott
En frisk person hade släppt kniven när polisen skjutit 2 träffande skott

En person som är inne i en psykos släpper inte kniven utan fortsätter.

Helt rätt att polisen såg till att gärningsmannen inte kom närmare än 3 meter. Pepparspray hade inte kunnat stoppa personen på detta avstånd. Elpistoler har inte polisen idag men hade troligen varit ett bättre alternativ.
Citera
2013-07-08, 22:20
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Jag litar på att polisen tog rätt beslut och av videon att döma så verkade ju GM knappast hörsamma polisens varningar och således kom polisen till ett läge där denna var tvungen att skjuta annars hade han väl fått en kniv rätt i bröstet. Helt rätt agerande av polisen.
Citera
2013-07-08, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Men det är fortfarande inte på grund av att killen var påverkad / psykiskt sjuk som han sköts.

PÅ rättspsyk.. Finns det knivar på avdelningarna som de intagna kan förfoga fritt över?

Jag stammar inte Skott i bägge bena sprej i ansiktet och han hade levt. 20 år senare han hade fått chansen att få ett fullgott liv när han var 44 år

Mattias Flink dödade sju med en Ak 4 på väg ut nu......... https://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Citera
2013-07-08, 22:22
Medlem
ArchJews avatar
Till och med Jerzy Sarnecki tycker att det var rätt att skjuta.
Citera
2013-07-08, 22:23
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staffe76
Det är gott om experter här som uttalar sig om hur polisen skulle ha klarat av detta med ordentlig kampsortsträning.

NiggerCoon, Renasanningen och Bluebeast72 är några av dem.

Har herrarna, eller om det är damerna?, någon egen praktiskt erfarenhet av att hantera aggressiva motiverade personer med kniv?
Troligtvis inte.

Kampsportsträning i mysig träningslokal är INTE samma sak som verkligheten, oavsett vad någon "sensei" i vit dräkt säger.

För några år sedan deltog jag i ett seminarium med en herre som lärde ut ett bra tänk kring hur fight i verkligheten faktiskt fungerar. Forumet bestod av idel erfarna kampsportare, de flesta instruktörer.
Instruktören frågade om det var någon i församlingen som kände sig bekväm med att hantera en person med kniv?
En kille med sin kampsport tryckt kors och tvärs hoppade upp i givakt. Hans kampsport är f.ö inriktad på effektivt självförsvar och handlar inte om snygga kullerbyttor och omöjliga grepp och denne herre var dessutom en erfaren instruktör.

Instruktören tog en dubbeleggad övningskniv, där eggarna bestod av filt med tusch, alltså som en spritpenna.
När instruktören var klar med killen såg han ut som en jävla kassler, med röda streck över hela kroppen.

Att övermanna en person med pepparspray och batong funkar när personen är obeväpnad. Med kniv blir det något helt annorlunda.

Den som har gått på kampsportsmyten lever i en fantasivärld. DET FUNKAR INTE.
Den som eventuellt tror annorlunda är välkommen att genomföra lite realistiska övningar i ämnet, det brukar övertyga de flesta.
Gärna med en shock-knife, som levererar elstötar som enligt expertisen påminner om smärtförnimmelsen när man blir skuren.

Det nämndes att LAPD tränas i Aikido, var det rätt uppfattat?
Aikido är en sk kampsport utan tävlingar med "medståndare" i stället för motståndare.
Aikido har mycket lite med verkligheten att göra och är så tekniskt avancerad att du måste träna i flera år för att ha någon chans att få till det mot en motiverad gärningsman. Steven Segal-tricken funkar inte, det bara är så.
Hade det funkat bra hade vi sett Aikidomästare som vinnare i UFC-turneringarna, men det har mig veterligen aldrig hänt. Däremot var det mer än en "pyjamasfighter" som fick bita i gräset i UFC:s barndom, för dem som är gamla nog för att komma ihåg den.
Nu har alla fighters där anpassat sig till det som faktiskt fungerar i det sammanhanget, men inte heller det är det samma som verkligheten.

Om du möter en motiverad och kapabel knivbeväpnad person i närstrid så kommer du med största sannolikhet bli skuren/huggen oavsett hur många svarta bälten du har hemma i garderoben.

Det är då själva fan att självutnämnda experter skall tala om hur professionella yrkesmän och kvinnor skall utföra sina arbetsuppgifter.

Självklart skall polisen granskas, men vad har du själv för kunskap och erfarenheter som gör att du sitter på facit?
Prisoner of War Medal
Marine Corps Brevet Medal
Legion of Merit
Silver Star Citation

Special attack dog trainer of special service.

Otalaiga uppdrag,oräkneliga killed in action o mkt ärr. Gjort slut på över 50,000 kulor under 5 mån.

Ngt mer?

De betedde som som rookies o borde göra om sin utbildning. Hunden var där i ett syfte men "glömdes" bort i ivern att få skjuta först.
Citera
2013-07-08, 22:26
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Prisoner of War Medal
Marine Corps Brevet Medal
Legion of Merit
Silver Star Citation

Special attack dog trainer of special service.

Otalaiga uppdrag,oräkneliga killed in action o mkt ärr. Gjort slut på över 50,000 kulor under 5 mån.

Ngt mer?

De betedde som som rookies o borde göra om sin utbildning. Hunden var där i ett syfte men "glömdes" bort i ivern att få skjuta först.
Ja hunden var där i ett syfte att spåra...förmodligen inte tränad till annat.
Citera
2013-07-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArchJew
Till och med Jerzy Sarnecki tycker att det var rätt att skjuta.

Sarnecki ifrågasätter det dödande skottet då killen sitter ner, det är det allt fler som gör.
Citera
2013-07-08, 22:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ja hunden var där i ett syfte att spåra...förmodligen inte tränad till annat.
Skitsnack, den visar tydligt på videon enligt mig attackvillighet men hundföraren agerar helt fel. Kort koppel o försöker slå istället för o använda hunden som vertyg o förlängning.
Citera
2013-07-08, 22:29
Medlem
-Mystics avatar
Helt rätt rent moraliskt antar jag? Men frågan är om lagen är enig...
Citera
2013-07-08, 22:29
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Jag stammar inte Skott i bägge bena sprej i ansiktet och han hade levt. 20 år senare han hade fått chansen att få ett fullgott liv när han var 44 år

Mattias Flink dödade sju med en Ak 4 på väg ut nu......... https://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Kanske hade poliserna varit döda då istället?

Man kan dö av ett skott i benet också och pepparspray fungerar ofta dåligt på folk med nedsatt psykiskt välmående.
Dessutom ökar risken för poliserna att bli hackemat och varför tycker du att det skulle vara värt att offra någon annan för att skydda killen?

Jag tycker det är tragiskt att han dog, missförstå mig inte. Men jag fattar inte hur vissa resonerar när de menar att det inte gör så mycket om killen fortsatte skada folk, bara han förblev oskadad själv... Han var väl inte viktigare eller heligare än någon annan där i Varberg igår?

Varför är det så viktigt att just killen skulle klara sig, samtidigt som det tydligen är helt ointressant om någon ytterligare skadas eller dödas av honom
Senast redigerad av Optiroc 2013-07-08 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in