2013-07-08, 21:58
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idle81
Jag är helt övertygad att man kan hitta 1. En diagnos och 2. En personlig vendetta mot poslisen bland er som anser att polisen INTE gjorde rätt.

Förövrigt har GW uttalat sig och därmed kan tråden flyttas till papperskorgen...

Ja, eller en skadad ideologi i bakgrunden. De flesta av dessa s.k. polishatare skiter i offren för dessa gärningsmän. Allt de bryr sig om är att gemensamt spy ut sitt hat mot polisen och samhället för att de inte får knarka eller begå brott i fred, eller varför de inte får leva i en jävla vilda västern anarki, där man gör precis som man vill, när man vill.
Citera
2013-07-08, 21:59
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Jag försvarar ingen dåre som hugger folk men som jag envist sagt i tråden hela tiden droger gör folk knäppa dom behöver inte knäppas för det. Nu har jag sagt mitt//
Det är ju inte för att han var knäpp som han sköts utan för att det stod mellan honom eller folk runt omkring, vem som skulle överleva.
Citera
2013-07-08, 22:03
Medlem
harems avatar
Tror många i den här tråden överskattar människan överlag. Det är inte robotar som arbetar som poliser, det är vanliga människor som efter arbetspasset går hem till sina barn och sin fru.

Antingen:
Offrar sitt liv med batong mot kniv och riskerar att ens barn blir faderslösa.

Eller:
Skjuter ner brottslingen, går hem till sin familj och lever ett fortsatt lyckligt liv.
Citera
2013-07-08, 22:04
Medlem
Civil Rights Defenders kritiserar att polisen fortsatte att skjuta.
Citera
2013-07-08, 22:06
Medlem
Optirocs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17099329.ab

Utdrag ur intervju med Sarnecki...

"Nej till elpistol
Varje år skjuter polisen i genomsnitt ihjäl en person. Hittills under 2013 har tre person dödats av polisens kulor: En rånare i Södertälje, en knivbeväpnad man i Husby och nu 24-åringen i Varberg. Men enligt Jerzy Sarnecki är dödsstatistiken "väldigt bra".
– Generellt tycker jag att det skulle vara underbart om det var ännu färre men man ska inte påstå att vi har ett allvarligt problem.
Hur ser du på att utrusta polis med elpistoler, som i Finland?
– Genom att ge polisen ännu fler vapen och skapa ännu fler val i akuta situationer skulle man nog inte kunna minska våldet. Undersökningar visar att ju mer vapen man har desto mer våld blir det. Det ska vara en hög tröskel innan man använder vapen.
Nu har polisen öppnat en internutredning av dödskjutningen i Varberg. Jerzy Sarnecki tror inte att den kommer leda till någon kritik:
– Bedömningen av deras handlande måste handla om hur de kunde bedöma situationen där de stod, det var ett väldigt väldigt svårt läge för de här poliserna."
Citera
2013-07-08, 22:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Civil Right Defenders kritiserar Polisen för dödsskjutningen!

I TV-4 gick nyss ut o kritiserade dödsskjutningen o speciellt sista skottet.

Helt rätt, utred nu o ge ut nya riktlinjer för hundförare o andra fotfolk som inte klarade av situationen alls bra eller rätt.
Citera
2013-07-08, 22:09
Medlem
Primums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti
Varför skulle det inte ha varit rätt? Han mördarde en person och vägrade släppa mordvapnet. Det var väl en impulsreaktion av polisens sida och han får väl skylla sig själv om han sätter sig i en sådan situation.
Håller helt med - han väljer själv att utsätta andra för fara + dödar oskyldiga - någon annan som vill avväpna en komplett galning genom obeväpnat handgemäng?? Anmäl er frivilligt nästa gång....
Citera
2013-07-08, 22:09
Medlem
Det är gott om experter här som uttalar sig om hur polisen skulle ha klarat av detta med ordentlig kampsortsträning.

NiggerCoon, Renasanningen och Bluebeast72 är några av dem.

Har herrarna, eller om det är damerna?, någon egen praktiskt erfarenhet av att hantera aggressiva motiverade personer med kniv?
Troligtvis inte.

Kampsportsträning i mysig träningslokal är INTE samma sak som verkligheten, oavsett vad någon "sensei" i vit dräkt säger.

För några år sedan deltog jag i ett seminarium med en herre som lärde ut ett bra tänk kring hur fight i verkligheten faktiskt fungerar. Forumet bestod av idel erfarna kampsportare, de flesta instruktörer.
Instruktören frågade om det var någon i församlingen som kände sig bekväm med att hantera en person med kniv?
En kille med sin kampsport tryckt kors och tvärs hoppade upp i givakt. Hans kampsport är f.ö inriktad på effektivt självförsvar och handlar inte om snygga kullerbyttor och omöjliga grepp och denne herre var dessutom en erfaren instruktör.

Instruktören tog en dubbeleggad övningskniv, där eggarna bestod av filt med tusch, alltså som en spritpenna.
När instruktören var klar med killen såg han ut som en jävla kassler, med röda streck över hela kroppen.

Att övermanna en person med pepparspray och batong funkar när personen är obeväpnad. Med kniv blir det något helt annorlunda.

Den som har gått på kampsportsmyten lever i en fantasivärld. DET FUNKAR INTE.
Den som eventuellt tror annorlunda är välkommen att genomföra lite realistiska övningar i ämnet, det brukar övertyga de flesta.
Gärna med en shock-knife, som levererar elstötar som enligt expertisen påminner om smärtförnimmelsen när man blir skuren.

Det nämndes att LAPD tränas i Aikido, var det rätt uppfattat?
Aikido är en sk kampsport utan tävlingar med "medståndare" i stället för motståndare.
Aikido har mycket lite med verkligheten att göra och är så tekniskt avancerad att du måste träna i flera år för att ha någon chans att få till det mot en motiverad gärningsman. Steven Segal-tricken funkar inte, det bara är så.
Hade det funkat bra hade vi sett Aikidomästare som vinnare i UFC-turneringarna, men det har mig veterligen aldrig hänt. Däremot var det mer än en "pyjamasfighter" som fick bita i gräset i UFC:s barndom, för dem som är gamla nog för att komma ihåg den.
Nu har alla fighters där anpassat sig till det som faktiskt fungerar i det sammanhanget, men inte heller det är det samma som verkligheten.

Om du möter en motiverad och kapabel knivbeväpnad person i närstrid så kommer du med största sannolikhet bli skuren/huggen oavsett hur många svarta bälten du har hemma i garderoben.

Det är då själva fan att självutnämnda experter skall tala om hur professionella yrkesmän och kvinnor skall utföra sina arbetsuppgifter.

Självklart skall polisen granskas, men vad har du själv för kunskap och erfarenheter som gör att du sitter på facit?
Citera
2013-07-08, 22:11
Medlem
Optirocs avatar
http://www.expressen.se/gt/gw-i-enlighet-med-reglerna-for-nodvarn/

Leif GW pratade med polisen
Kriminologiprofessor Leif GW Persson har studerat filmen från ingripandet.
– Det verkar synnerligen befogat av den där filmen att döma, med tanke på vad som är känt. En man springer runt och hugger ner folk, vägrar lägga ner kniven och beter sig hotfullt, och reser sig upp efter flera batongslag och fortsätter mot polisen, säger han till Expressen.se, och fortsätter:
– Med tanke på det som hänt så är det helt i enlighet med reglerna för nödvärn. Proportionaliteten brister inte heller.
Leif GW Persson ringde själv till Hallandspolisen för att höra mer om händelsen.
– Jag ringde faktiskt och pratade med dem. Jag har ju noterat att vi har haft tre dödsskjutningar i år, och det är mycket. Men den här skjutningen verkar inte vara konstig, säger han.

Sååå skönt att det var folk som filmade detta också. Polisingripanden utan film brukar vara leda till en massa påhitt och konstiga anklagelser. Nu kommer de också fram, men i betydligt mindre skara.
Citera
2013-07-08, 22:11
Bannlyst
Citat:
Jag försvarar ingen dåre som hugger folk men som jag envist sagt i tråden hela tiden droger gör folk knäppa dom men behöver inte knäppas för det. Nu har jag sagt mitt//

I min värld är påverkade och galningar folk som inte behöver avlivas. Mer kunskap om dessa grupper så slipper snuten skjuta sjuka och påtända folk.

För den minnesgode var det inte en snut som dog när dom skulle hämta en sjuk man i Stockholm för typ 2- 3 år sedan?

Jag vill se bättre rutiner för polisen när dom ska hämta sjuka människor, speciellt om dom samtidigt är kriminella.
Till sist bara för att man lär sig detta internt att man kan dö om man möter en sjuk/påtänd person ska man inte vara rädd, jag känner folk på rättspsyk där är faran alltid närvarande där dör ingen.. Inga pistoler

Hur gör man då så ingen dör suicide by cop. ?
Citera
2013-07-08, 22:14
Medlem
Primums avatar
Citat:
Anklagar inte vår polis vi har pistol i bältet det har dom inte i England och Norge t.ex !

Tror att vår polis som oftast är akademiska får panik när det smäller borde lära sig att man skjuter i magen i sista läget! Inte 3 skott i luften sen i mitten på en gubbe.

Seriöst ingen av polisernas liv var i fara. Punkt

Är själv tränad i närstrid men skulle inte tänka mig att utsätta mig/min familj för en komplett galning om inte oskyldiga liv stod på spel.
Lämna gärna ditt telefonnummer till polisen så du kan ta hand om nästa drogpåverkade galning med kniv..
Citera
2013-07-08, 22:15
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primum
Håller helt med - han väljer själv att utsätta andra för fara + dödar oskyldiga - någon annan som vill avväpna en komplett galning genom obeväpnat handgemäng?? Anmäl er frivilligt nästa gång....
Ja det är nästan lite synd att det inte var någon av dessa som killen gick in hos. De hade ju bara brottat ner gossen och packat honom färdigt för polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in