PCuri!
PCuri, jag tycker du ska byta argumentationssätt!
Med det sätt som du beskriver ovan, och också har praktiserat en längre tid, är du nämligen i mycket dåligt sällskap. Det var nämligen precis den taktik som Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels förespråkade och själv självpraktiserade. Metoden är lika dålig idag som den var då!
"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning." ur Joseph Goebbels tal vid partidagarna i Nürnberg 1934.
Nej, och det är mycket märkligt! Varken, rättsläkaren, exterterna vid rättskemiska laboratoriet, professor Mørland eller någon av de övriga anlitade experterna tycks ha läst vare sig artiklarna i The Lancet (Koniaris och inläggen där flera experter riktade allvarliga invändningar mot Koniaris) eller Mark Dershwitz och Tomas Henthorns utomordentligt viktiga artikel ”The pharmacokinetics and pharmacodynamics of thiopental as used in lethal injection”.
För det första så är det fallet inte relevant eftersom den pojke som det handlade om dels låg i respirator dels behandlades med medel för att motverka effekterna av överdosen av tiopental. Förloppet där har alltså ingenting att göra med vad som händer med tiopental i kroppen efter döden. Speciellt inte vad som hänt 24 dagar efter döden.
Jodå, jag har tidigare refererat till artikeln ”A Suicide by Thiopentone Infusion” av Gyan C. A. Fernando, i The American Journal of Forensic Medicine and Pathology 11/(4), 309-311, 1990. Där handlar det on en läkare som begått självmord med tiopental. Möjligen har det handlat om så mycket som 25 mg (!). Här har infusion i armen definitivt fortsatt långt efter att han avled. Han upptäcktes först tre dagar senare och vid obduktionen påvisades 153 µg/g tiopental i blodet.
Nej vi har nog alla förstått att du inte förstått vitsen med det! Nu är det så att ett enstaka analysvärde inte säger någonting om när eller hur det har uppkommit. För att få klarhet på den punkten behöver man minst ett prov till taget på ett relevat ställe. På samma sätt kan analys av metaboliter också ge viss ledning. Det är inget märkligt med detta. Det är precis lika självklart som att en seglare inte kan bestämma sin position enbart genom att mäta solhöjden. Den ger honom latituden men inte longituden. Samma solhöjd kan han får vare sig han är i Atlanten eller i Stilla Havet. Och det är en viss skillnad.
Slutligen måste du försöka ta till dig och förstå att ett kemiskt analysvärde, i sig själv, oavsett om det handlar om dödliga halter, inte säger någonting om hur eller när i förhållande till dödstillfället det har uppstått. För att få svar på den frågan krävs kompletterande information t.ex. vittnesmål.
Du måste också försöka förstå och acceptera att att ett analysvärde, oavsett om det handlar om en aldrig så dödlig halt, inte utgör ett brott. Det är den handling som gett upphov till halten som eventuellt kan utgöra ett brott. Brott förutsätter brottslig gärning inte enbart ett aldrig så högt analysvärde eller en aldrig så död person.
”Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid.” Brottsbalken 3 kap 1§. Att ”beröva någon livet” är en gärning/handling.
Det är därför som RMV:s och det finska labbets analyser INTE är avgörande för fallet. De indikerar att brott kan ha begåtts eftersom tiopentalhalten ligger över vad som anses dödlig nivå. Speciellt givet L:s tillstånd. Det som är avgörande är istället huruvida det kan anses ställt utom rimligt tvivel att den uppstått som en följd av narkosläkarens agerande. Det var det som tingsrätten inte ansåg bevisat.
”Vid en sammantagen bedömning har tingsrätten emellertid inte funnit något som talar för att [narkosläkaren] vid det aktuella tillfället skulle ha utfört någonting som inte varit medicinskt motiverat.” (Solna tingsrätts dom sid 30).
Citat:
Taktiken är som vanligt att bomba på med samma, samma, samma och hoppas att läsarna inte orkar bläddra något tiotal (eller hundratal) sidor bakåt i tråden.
PCuri, jag tycker du ska byta argumentationssätt!
Med det sätt som du beskriver ovan, och också har praktiserat en längre tid, är du nämligen i mycket dåligt sällskap. Det var nämligen precis den taktik som Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels förespråkade och själv självpraktiserade. Metoden är lika dålig idag som den var då!
"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning." ur Joseph Goebbels tal vid partidagarna i Nürnberg 1934.
Citat:
För det första vill jag påpeka att varken rättens oberoende expert Mörland eller försvaret verkar ha hävdat att tiopental i betydande mån försvinner ur blodkärlen efter den tidpunkt när det gått ungefär en halvtimme efter att döden inträffat och att detta skulle ha gjort att åtalet vilade på lösan grund.
Nej, och det är mycket märkligt! Varken, rättsläkaren, exterterna vid rättskemiska laboratoriet, professor Mørland eller någon av de övriga anlitade experterna tycks ha läst vare sig artiklarna i The Lancet (Koniaris och inläggen där flera experter riktade allvarliga invändningar mot Koniaris) eller Mark Dershwitz och Tomas Henthorns utomordentligt viktiga artikel ”The pharmacokinetics and pharmacodynamics of thiopental as used in lethal injection”.
Citat:
I domen redogör man för ett fall där ett barn hade fått en 10 ggr för stor tiopentaldos (hur stor dosen var framgår inte, men jag antar att den låg en bra bit över vad som är ”lagligt”). I detta fall var merparten av tiopentalet kvar i blodet efter 72 timmar.
För det första så är det fallet inte relevant eftersom den pojke som det handlade om dels låg i respirator dels behandlades med medel för att motverka effekterna av överdosen av tiopental. Förloppet där har alltså ingenting att göra med vad som händer med tiopental i kroppen efter döden. Speciellt inte vad som hänt 24 dagar efter döden.
Citat:
Jodå, jag har tidigare refererat till artikeln ”A Suicide by Thiopentone Infusion” av Gyan C. A. Fernando, i The American Journal of Forensic Medicine and Pathology 11/(4), 309-311, 1990. Där handlar det on en läkare som begått självmord med tiopental. Möjligen har det handlat om så mycket som 25 mg (!). Här har infusion i armen definitivt fortsatt långt efter att han avled. Han upptäcktes först tre dagar senare och vid obduktionen påvisades 153 µg/g tiopental i blodet.
Citat:
Jag har heller inte i tingsrättens motiveringar sett att man tycker att det skulle ha någon större betydelse om man analyserat ”andra lokaler” eller kunnat hitta ”nedbrytningsprodukter”. Förstår heller inte vitsen med det argumentet om det är fråga om att verifiera förekomsten av en jättedos i samband med döden.
Nej vi har nog alla förstått att du inte förstått vitsen med det! Nu är det så att ett enstaka analysvärde inte säger någonting om när eller hur det har uppkommit. För att få klarhet på den punkten behöver man minst ett prov till taget på ett relevat ställe. På samma sätt kan analys av metaboliter också ge viss ledning. Det är inget märkligt med detta. Det är precis lika självklart som att en seglare inte kan bestämma sin position enbart genom att mäta solhöjden. Den ger honom latituden men inte longituden. Samma solhöjd kan han får vare sig han är i Atlanten eller i Stilla Havet. Och det är en viss skillnad.
Slutligen måste du försöka ta till dig och förstå att ett kemiskt analysvärde, i sig själv, oavsett om det handlar om dödliga halter, inte säger någonting om hur eller när i förhållande till dödstillfället det har uppstått. För att få svar på den frågan krävs kompletterande information t.ex. vittnesmål.
Du måste också försöka förstå och acceptera att att ett analysvärde, oavsett om det handlar om en aldrig så dödlig halt, inte utgör ett brott. Det är den handling som gett upphov till halten som eventuellt kan utgöra ett brott. Brott förutsätter brottslig gärning inte enbart ett aldrig så högt analysvärde eller en aldrig så död person.
”Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid.” Brottsbalken 3 kap 1§. Att ”beröva någon livet” är en gärning/handling.
Det är därför som RMV:s och det finska labbets analyser INTE är avgörande för fallet. De indikerar att brott kan ha begåtts eftersom tiopentalhalten ligger över vad som anses dödlig nivå. Speciellt givet L:s tillstånd. Det som är avgörande är istället huruvida det kan anses ställt utom rimligt tvivel att den uppstått som en följd av narkosläkarens agerande. Det var det som tingsrätten inte ansåg bevisat.
”Vid en sammantagen bedömning har tingsrätten emellertid inte funnit något som talar för att [narkosläkaren] vid det aktuella tillfället skulle ha utfört någonting som inte varit medicinskt motiverat.” (Solna tingsrätts dom sid 30).
tiopentalinjektioner.]