2013-06-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hm .. Drogs till ? Egendomligt och svårförklarligt att en ambitiös och studieinriktad brud som Vatchareeya drogs till sin motpol - en drop out som inte fixade gymnasiet och som militärpsykologerna bedömde olämplig för vapentjänst - kasserad vid mönstringen - och som kompensation söker tröst i att leka krig med låtsasvapen tillsammans med andra som antagligen också kasserats av liknande skäl, samt utöver detta infantila intresse även fantiserer om hur det skulle kännas att plåga livet ur en människa som omväxling till djurplågeriet. Denna egenhet hos KJ måste hon rimligen ha känt till eller fått berättats för sig av någon som hört KJ berätta om det. Vilket utbyte VB kan ha haft av någon som KJ är en gåta.
För mig är det inte konstigt..VB beskrivs som lite annorlunda också. Hon har kanske gjort som massor av tjejer gör...dras till det farliga, det annorlunda.
Har mött många duktiga tjejer och även kvinnor som dras till nötter. De tycker om det farliga, det lite okända. Sedan så om det stämmer att det fanns misshandel så finns def starka mekanismer som gör att det är svårt att bryta sig lös.
Citera
2013-06-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Råkade zappa över till en sån där amerikansk kriminaldokumentär häromkvällen, där de beskrev hur de utredde en serie styckmord. I utredningsarbetet kom de åp att de skulle fråga en redan fälld styckmördare hur lång tid han hade hållit på. Till saken hör eventuellt att denne styckmördare beskrevs som ytterst vältränad, muskulös och stark. Han hade styckat sina offer/sitt offer över lederna med en såg, och kunde berätta att han hållit på sex timmar.
Jag tänker, går det inte fortare med en yxa?
Citera
2013-06-27, 14:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, tiden räcker inte. GW i Aftonbladet:

För EN person kanske, men här var man flera om uppgifterna. Nej, man ska inte fästa alltför stor tilltro till vad LGWP förmedlar omvärlden, klokast att ta denne deckarförfattares påståenden med åtskilliga nypor grovsalt. Tiden - 5 timmar - räcker för att plåga, mörda, stycka och städa. Om så inte vore fallet har tidpunkten för eventet med Vatchareeya varit en annan, men då uppstår frågan var KJ i själva verket har befunnit sig mellan 16-21 4 maj ? Är det bekräftat av någon att han under dessa timmar befunnit sig i in bostad ? Analys av mobiltrafiken från KJ:s mobil utesluter att han kunnat befinna sig någon annanstans under den här tiden ?
Citera
2013-06-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
- Det är inte konstigare än så. Vi vet att hon (Vatch*reeya Ban*suan reds. anm.) brukar träna runt Bodträsket och brukar röra sig i de områdena. Och inte långt därifrån ligger det här fortet. Ett fort är alltid ett fort.

Så de åkte upp till Gammelängsberget och genomsökte områden runt fortet.

- Vi hade kört förbi det gula huset på vägen upp till fortet och jag sa då att vi ska genomsöka det när vi åker ner. Det var ren intuition att det där huset måste vi undersöka kring och runt, säger Ma*ie-Lo*ise Li*dh.

Om man tittar rent krasst på hur tankeverksamheten sett ut kring den här slutsatsen.

Vi visste vid tiden att VB varit hos KJ till 21, det var en förutsättning, en annan var att mobilen kopplat mot mast vid Sävast vid 21, det område som också fick fokus på sig inledningsvis. Här någonstans skulle VB finnas. Menar rödluvan då att VB stack till Gammelängsberget för att motionera efter klockan 21 och dessutom skada sig vid ett fort eller vad MPS nu trodde kunde ha hänt VB där, hon skulle ju motionera innan hon skulle till en kompis och plugga.

Nej, rödluvan och vargen är en mycket trovärdigare saga än det MPS hövding presenterat tycker jag.

I stort sett alla vi andra utgick ifrån att KJ var den sista som såg henne och därför också bör vara den som har med försvinnandet att göra, då är det fakta kring KJ som är intressanta om ett brott är begånget vilket varje normalt funtad människa förstod att det var. Då letar man inte där VB brukar motionera, man koncentrerar sig till platser som KJ har anknytning till.

Dina slutsatser kring Gammelängsberget/softairgun gjorde att undertecknad var där uppe och det var tidigt 10-16 maj nånting,jag kan inte säga exakt.Passerade gulahuset på väg upp mot fortet men noterade inget av intresse förutom en grupp på 4-5 personer i sport/fritidskläder samt två orienterings trianglar längre upp efter vägen som jag antog hörde till gruppen.
Gruppen var alltså inga softairare/militärklädda filurer.

Om jag läste det OY skrev,så är jag övertygad om att tiotals,kanske ännu fler Bodensare,gjorde samma sak.Det måste ha skett en frekvent ökning av antalet Bodensare till denna plats efter att OY skrev sitt inlägg.

Ur GM:S synpunkt,borde det ha försvårat undanstädande/styckning eller vad GM nu höll på med däruppe avsevärt.Utan ditt inlägg hade Gm kunnat gå fri utan spår.Men det är min åsikt och kan inte bevisas,men av mig får du full cred för fyndet av VB.

Mina fetningar
Citera
2013-06-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Aldrig att det tar sex timmar, inte om man har bråttom.
Men GW kanske vet hur EM var styckad.

Det tar inte lång stund att dela en kropp, inte om syftet endast är att få mindre bitar. För en ovan som använder en såg är det gjort på en timme, max.

Lägg sen till tiden det tar att paketera.

GW räknade in grovstädning i de sex timmarna också. sen finstädning plus det andra i nästa omgång som skulle ta lika lång tid.
Citera
2013-06-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
För bara ett fåtal år sedan var kraven lägre för antagning till Hemvärnet, åtminstone var kraven inte tydliggjorda så som nu. Man kan också få en befattning i Hemvärnet via en frivillig försvarsorganisation, t ex SKBR, SL, FRO, SBK, fortfarande gäller kravet att man bedöms lämplig för uppgiften.

För ett par år sedan var kravet fullgjord värnplikt*. När värnpliktskullarna minskade så infördes GMU på försök som en sorts minilumpen. Kravet var dock att man mönstrat och bedömts lämplig.
Det var med andra ord ett sätt för att kunna rekrytera de som hamnat i utbildningsreserven eller mönstrat med godkända resultat men inte fått göra GU p.g.a platsbrist.

*Egentligen genomförd "gröntjänst" men de som avslutat sin värnplikt efter 3 månader var nog i många fall diskvalificerade för fortsatt tjänst inom FM. Så i praktiken var det fullgjord värnplikt (7-15 (18) månader

Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Ja, men betydligt stökigare. Använder du kniv/såg så kan du i viss mån kontrollera blodskvättandet. Med yxa, not so much.
Citera
2013-06-27, 14:21
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
För ett par år sedan var kravet fullgjord värnplikt*. När värnpliktskullarna minskade så infördes GMU på försök som en sorts minilumpen. Kravet var dock att man mönstrat och bedömts lämplig.
Det var med andra ord ett sätt för att kunna rekrytera de som hamnat i utbildningsreserven eller mönstrat med godkända resultat men inte fått göra GU p.g.a platsbrist.

*Egentligen genomförd "gröntjänst" men de som avslutat sin värnplikt efter 3 månader var nog i många fall diskvalificerade för fortsatt tjänst inom FM. Så i praktiken var det fullgjord värnplikt (7-15 (18) månader

Ja, men betydligt stökigare. Använder du kniv/såg så kan du i viss mån kontrollera blodskvättandet. Med yxa, not so much.
Och är man inte van att hugga så träffar man inte på samma ställe, utan hugger bredvid.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2013-06-27 kl. 14:24.
Citera
2013-06-27, 14:23
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
GW räknade in grovstädning i de sex timmarna också. sen finstädning plus det andra i nästa omgång som skulle ta lika lång tid.
Han har uppenbarligen inte styckat henne i nån av bostäderna, så det krävdes alltså ingen städning.
Paketeringen kan vi också stryka.
Citera
2013-06-27, 14:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag håller med. De har sagt att de fick ett konkret tips.

Och det konkreta tipset kan inte vara det jag gav Bodengrabb som är med i MPS, dels här men även via PM? Lägg av nu, det finns inget konkretare än det jag tipsade om. Det enda som kan överträffa detta är om GM eller en medhjälpare berättat var kroppsdelarna fanns, och det håller jag för helt uteslutet, MPS hade kontaktat polisen i det läget, allt annat är bullshit.

Det MPS kallar konkret tips handlar om ett konkret område och typ av objekt. MPS Bodengrabb fick tipset efter en direkt fråga, ni har själv sett det. Jag kan tänka mig att ingen inom kärntruppen ville lyssna på den här smarta Bodengrabb, de starka krafterna i ledarskiktet ville gå sin egen väg, lyssnade inte, till slut fick Bodengrabb med sig resten av truppen på att det jag berättat här faktiskt är genomtänkt och borde tas på allvar. Precis så har det gått till, helt övertygad, allt talar för det.

Och fortsätt inte med tjatet om ett konkret tips om du inte kan presentera vad det tipset bestod av och vem som lämnade det. Det är en skröna!
Citera
2013-06-27, 14:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Han har uppenbarligen inte styckat henne i nån av bostäderna, så det krävdes alltså ingen städning.
Paketeringen kan vi också stryka.

VI vet inte var styckningen skett, lägenheten borde vara platsen med tanke på att kroppen styckades, men avsaknaden av emballage talar emot det tycker jag, förbryllande. Jag har ju själv trott på att kroppen styckades vid eller i det gula huset, bl a pga detta, men det mesta talar för att det inte är så. Varför stycka utomhus, jag får inte ihop detta.

Ligger något i det Bodenforever skriver om att GM kan ha blivit störd av trafiken kring Gammelängsberget om det ökat efter att området nämndes här. Kanske var det så att GM arbetade med ett undanskaffande under en längre tidsperiod, vi vet inte. I det läget kan emballage ha tagits med till annan plats och förstörts eller gömts i syfte att förstöra spår, enda förklaring jag kan se.
Citera
2013-06-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Dina slutsatser kring Gammelängsberget/softairgun gjorde att undertecknad var där uppe och det var tidigt 10-16 maj nånting,jag kan inte säga exakt.Passerade gulahuset på väg upp mot fortet men noterade inget av intresse förutom en grupp på 4-5 personer i sport/fritidskläder samt två orienterings trianglar längre upp efter vägen som jag antog hörde till gruppen.
Gruppen var alltså inga softairare/militärklädda filurer.

Om jag läste det OY skrev,så är jag övertygad om att tiotals,kanske ännu fler Bodensare,gjorde samma sak.Det måste ha skett en frekvent ökning av antalet Bodensare till denna plats efter att OY skrev sitt inlägg.

Ur GM:S synpunkt,borde det ha försvårat undanstädande/styckning eller vad GM nu höll på med däruppe avsevärt.Utan ditt inlägg hade Gm kunnat gå fri utan spår.Men det är min åsikt och kan inte bevisas,men av mig får du full cred för fyndet av VB.

Mina fetningar

Den 20'e maj på sen em (tidig kväll) så fanns denna MPS grupp (5-6 pers) vid uppfarten till åberget (parkerat 3 bilar) och de var samlade vid nedfarten till luleåälv. Därifrån åkte de till mjösjöberget/gammelängsberget för att reka inför nästa dags sök, detta enligt vittnen.

Vad som fick dem att stoppa in snoken i ödehuset är ju bara spekulationer, tips, läst FB, bara en spontan check då man lika var där. De hittade iaf kroppsdelar och det lär varit aningen läskigt även om man är förberedd att man kan alltid hitta något otrevligt, det var ju därför man sökte, hitta VB.
Citera
2013-06-27, 14:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Varför såga i ben ? Det är inget problem och går mycket fortare att ta isär en människokropp vid lederna och tar inte många minuter. KJ borde ha lärt sig hur man styckar med tanke på hans intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in