2013-10-17, 20:49
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Svag träff, sägs det. Viss skillnad om det betyder +1 eller +2. Det senare är ett starkt stycke stödbevisning. Det förra ett indicium till i högen.
De använde visst begreppet "i någon mån" på presskonferensen och då lär det vara +1 som gäller.
Citera
2013-10-17, 20:50
Bannlyst
Finns det verkligen några fånar som ifrågasätter det här? :

"Det tyngsta bevisen mot mannen är blodspår i bagageutrymmet på hans bil och mindre blodrester på en rulle med kirurgtejp som hittades i toaletten i hans lägenhet. Samma typ av tejp påträffades blodig i Vatchareeyas hår och runt hennes hals och även i mannens bil. I bilen hittades också spår av hennes blod på ett par handskar och en plastpåse."

Sluta stirra på enstaka detaljer , ta ett djupt andetag och tänk efter.. är det rimligt att ovan är indicier?
Knappast.
Citera
2013-10-17, 20:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
De använde visst begreppet "i någon mån" på presskonferensen och då lär det vara +1 som gäller.

Ja, det har fällt mördare förr med +1. Hans DNA ska inte finnas vid hennes ankel efter benet är avsköljt från blod.
Bevisen är graverande och en fällande dom är att vänta något annat vore konstigt. Men man förvånas aldrig i och med olika tolkningar och beviskrav från olika domstolar och lagmän.

Däremot är det ju ingen regel på hur man värderar bevis.-
Citera
2013-10-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Funderade på vad som talar emot för att det var KJ
-Enligt psykolog så borde inte en person som har asberger syndrom inte kunna ljuga och hålla masken under så lång häktningstid
-Han var slarvig och hade det stökigt
-Tålde inte blod

Det saknas både motiv, mordvapen & mordplats.
Saknar källor på det jag skrivit, dock vet jag att jag har läst allt...
En seglivad myt att en aspergare inte skulle kunna ljuga. De kan ljuga som alla andra, även om de ofta inte bryr sig hur "sanningar" landar. De är m a o mindre medvetna och i mognare ålder fortfarande mindre intresserade att låta social smidighet begränsa deras uppfattning om sanning och ärlighet.

Peter Mangs sägs ha Aspergers syndrom. Han var väl tillknäppt under en lång häktningstid?
Citera
2013-10-17, 20:54
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Det här är märkligt, han hämtar henne ungefär vid klockan 16 och sedan så är hon i behov av hjälp en timme senare.

Vad fasiken vad det som hände under denna timme?

Eller var han förbannad redan när han hämtade henne eller planerade han det här, vilket känns långsökt då han tog henne till lägenheten.

Men visst ser det ut som att det blev utdraget och fömodligen led hon en hel del och kanske till och med hann få dödsångest. Det är nästan på gränsen till tortyr eller i alla fall jäkligt hänsynslöst och grymt.

Det verkar i alla fall som tragedin började vid 17 och frågan är hur länge hon var i livet efter det.

I FUP:en kommer vi ju förhoppningsvis på reda mer detaljer om telefonkonversationen (sms?) mellan VB och MB (karatetränaren). Har den skett mellan kl 16 och 17, eller har den skett efter kl 17.08 då samtalet till 112 gjordes. (Om jag fattat rätt så var det under tiden hon var med KJ som hon hade telefonkontakt med MB).
Citera
2013-10-17, 20:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean

"Det tyngsta bevisen mot mannen är blodspår i bagageutrymmet på hans bil och mindre blodrester på en rulle med kirurgtejp som hittades i toaletten i hans lägenhet. Samma typ av tejp påträffades blodig i Vatchareeyas hår och runt hennes hals och även i mannens bil. I bilen hittades också spår av hennes blod på ett par handskar och en plastpåse."

Sluta stirra på enstaka detaljer , ta ett djupt andetag och tänk efter.. är det rimligt att ovan är indicier?
Knappast.
Det vet jag inte, för jag är ingen fåne. Men blodet som vi har sett på bilder från bagageutrymmet är inte mycket, och resten kan vara planterat. Så jag kan tänka mig att kalla detta indicier, även om jag tror att KJ är skyldig.
Citera
2013-10-17, 20:56
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
I FUP:en kommer vi ju förhoppningsvis på reda mer detaljer om telefonkonversationen (sms?) mellan VB och MB (karatetränaren). Har den skett mellan kl 16 och 17, eller har den skett efter kl 17.08 då samtalet till 112 gjordes. (Om jag fattat rätt så var det under tiden hon var med KJ som hon hade telefonkontakt med MB).

Var tar man del av det att just karatetränaren och VB hade kontakt runt 17.00`?
Är det så att det står i tråden eller var kan man läsa om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av korean

Knappast.

Knappast ifrågasättande av den tekniska bevisningen nej. Det är klappat och klart inget annat-
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-17 kl. 20:58.
Citera
2013-10-17, 20:57
Medlem
highfives avatar
Nu vet vi att ödehuset var tomt åtminstone den 10/5. Frågan är om han sköljde av benen när han placerade dem i ödehuset? Kanske flyttade han ben och torso i ett senare skede till Mjösjöberget. Polismannen fick en fråga om man haft KJ under bevakning och svaret var minst sagt svävande. Kring 15/5 var sjöar och vattendrag fria från is. Tror att man kanske ska lägga till närheten till vattendrag när man försöker hitta styckningsplats. Tror det var Fup-12 som hade en beskrivning tidigare i veckan av tänkbara mord- och styckningsplatser.
Citera
2013-10-17, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
resten kan vara planterat..

Ah, såklart! Foliehatt på!
Citera
2013-10-17, 21:01
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ingen har konstaterat hur många megabite FUPen är på

Jag har då konstaterat det öppet i tråden två gånger idag. Det var inga gissningar.
Citera
2013-10-17, 21:01
Medlem
Hon måste ju rimligen ha varit ganska illa däran när hon försökte nå 112 men slog fel runt kl17,och sen inte kunde göra fler försök eller om KJ tog av henne telefonen då.
Om man är vid liv och klar i knoppen så borde man ju försöka fler gånger eller vara noga med att pricka rätt knappar.

Väljer man att ringa 112 så är situationen ganska allvarlig och man stannar knappast kvar i den omgivningen efter ett sånt tillbud.
Så antingen var hon medvetslös redan kl17:15 eller så borde hon ju försökt ta sig därifrån vid denna tidpunkt,hotet lägger sig knappast till den grad att man stannar kvar där.
Citera
2013-10-17, 21:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Jag har då konstaterat det öppet i tråden två gånger idag. Det var inga gissningar.

Och det är ren gissning inget annat. Nu har du den informationen du behöver och du har antagligen talat med vaktmästaren på Luleå Tingsrätt, och jag med chefen.

Så då får vi se om det stämmer med ditt konstaterande om 150 megabite för du har väl underlag antar jag. Oavsett så är meddelandet från chefen lagmannen Lindgren att det inte skickas ut per mail eftersom man tekniskt inte kan. Är det något mer du undrar över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in