Citat:
Ursprungligen postat av
matematiker
Behöver man gymnasiekompetens för att göra militärtjänstgöring?
Generellt sett ja, dock inte inom Hemvärnet.
Du som vill söka och genomföra GMU med inriktning till HV/NSS behöver endast ha skolbehörighet till nationellt gymnasieprogram. Det innebär godkänt i svenska eller svenska som andra språk, engelska och matematik från grundskolan. Därutöver behöver du vara godkänd i minst fem andra ämnen.
I konkurrenssituation om antalet utbildningsplatser till HV/NSS kan sökande med betyg från gymnasiet få företräde.
För bara ett fåtal år sedan var kraven lägre för antagning till Hemvärnet, åtminstone var kraven inte tydliggjorda så som nu. Man kan också få en befattning i Hemvärnet via en frivillig försvarsorganisation, t ex SKBR, SL, FRO, SBK, fortfarande gäller kravet att man bedöms lämplig för uppgiften.
I KJ fall tror jag inte att det specifikt är utbildningsstatusen som satt käppar i hjulet för honom. Han har varit med i Hemvärnets ungdomsverksamhet och det brukar falla sig naturligt att man efter det får en befattning i Hemvärnet efter sedvanlig antagningsprövning och introduktionsutbildning. Här ingår bland annat kontroll mot belastningsregistret.
KJ sägs ha genomgått en liten sinnesundersökning nu, kan tänka mig att det ser liknande ut för antagning till bl a Hemvärnet, jag har inte sysslat med de frågorna i detalj så vet ej hur det ser ut just idag.