2013-06-27, 12:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Behöver man gymnasiekompetens för att göra militärtjänstgöring?

Generellt sett ja, dock inte inom Hemvärnet.

Du som vill söka och genomföra GMU med inriktning till HV/NSS behöver endast ha skolbehörighet till nationellt gymnasieprogram. Det innebär godkänt i svenska eller svenska som andra språk, engelska och matematik från grundskolan. Därutöver behöver du vara godkänd i minst fem andra ämnen.

I konkurrenssituation om antalet utbildningsplatser till HV/NSS kan sökande med betyg från gymnasiet få företräde.

För bara ett fåtal år sedan var kraven lägre för antagning till Hemvärnet, åtminstone var kraven inte tydliggjorda så som nu. Man kan också få en befattning i Hemvärnet via en frivillig försvarsorganisation, t ex SKBR, SL, FRO, SBK, fortfarande gäller kravet att man bedöms lämplig för uppgiften.

I KJ fall tror jag inte att det specifikt är utbildningsstatusen som satt käppar i hjulet för honom. Han har varit med i Hemvärnets ungdomsverksamhet och det brukar falla sig naturligt att man efter det får en befattning i Hemvärnet efter sedvanlig antagningsprövning och introduktionsutbildning. Här ingår bland annat kontroll mot belastningsregistret.

KJ sägs ha genomgått en liten sinnesundersökning nu, kan tänka mig att det ser liknande ut för antagning till bl a Hemvärnet, jag har inte sysslat med de frågorna i detalj så vet ej hur det ser ut just idag.
Citera
2013-06-27, 12:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Enl uppgifter i tråden så skulle VB blivit upphämtad av nån (KJ?) vid 4 tiden på lördagen så troligtvis så åkte dom direkt därifrån till ev mordplats. Har för mig VBs mamma sagt att VB hämtades av en kompis i bil men att hon inte visste vem det va...

Tycker det stärker min teori beträffande händelseförloppet. De timmar (5) som behövs för att leka med VB, dvs plåga, mörda och stycka henne finns. Därefter åker KJ till någon av bröderna och spelar dataspel vid nioblecket på kvällen och berättar för MPS att hon varit hos honom och pluggat fram till c:a 21. Och håller sig envist till den versionen vid förhören på psyket vad jag förstår.

Antingen är detta vad som faktiskt är det korrekta scenariot, eller har hon hållits inspärrad nånstans och fått tjänstgöra som lekdocka och offer ute i skogen vid ett senare tillfälle.
Citera
2013-06-27, 12:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tycker det stärker min teori beträffande händelseförloppet. De timmar (5) som behövs för att leka med VB, dvs plåga, mörda och stycka henne finns. Därefter åker KJ till någon av bröderna och spelar dataspel vid nioblecket på kvällen och berättar för MPS att hon varit hos honom och pluggat fram till c:a 21. Och håller sig envist till den versionen vid förhören på psyket vad jag förstår.

Antingen är detta vad som faktiskt är det korrekta scenariot, eller har hon hållits inspärrad nånstans och fått tjänstgöra som lekdocka och offer ute i skogen vid ett senare tillfälle.
Nej, tiden räcker inte. GW i Aftonbladet:
Citat:
Det tar sex timmar att stycka en kropp på det där viset, och grovstäda.
Citera
2013-06-27, 12:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Hm, tyder ju på att kroppsdelarna faktiskt inte dumpades aktuellt dygn om KJ var hos brodern.
Citera
2013-06-27, 12:54
Medlem
Citat:
Det borde vara väldigt olika från person till person. Jag gissar att det varierar från en timme till tio timmar
Citera
2013-06-27, 13:21
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Aldrig att det tar sex timmar, inte om man har bråttom.
Men GW kanske vet hur EM var styckad.

Det tar inte lång stund att dela en kropp, inte om syftet endast är att få mindre bitar. För en ovan som använder en såg är det gjort på en timme, max.

Lägg sen till tiden det tar att paketera.
Citera
2013-06-27, 13:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Aldrig att det tar sex timmar, inte om man har bråttom.
Men GW kanske vet hur EM var styckad.

Det tar inte lång stund att dela en kropp, inte om syftet endast är att få mindre bitar. För en ovan som använder en såg är det gjort på en timme, max.

Lägg sen till tiden det tar att paketera.
Du har säkert mer erfarenhet av styckning än vad jag har. Men jag tror GW har erfarenhet också.
Citera
2013-06-27, 13:35
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Du har säkert mer erfarenhet av styckning än vad jag har. Men jag tror GW har erfarenhet också.
Sex timmar köper jag om man måste vara varsam, typ i en bostad. Eller om man tycker det känns obehagligt.
Men tänk dig själv att igenom 5-7 smala träd, det tar inte speciellt lång tid.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2013-06-27 kl. 14:18.
Citera
2013-06-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, jag förstår vad du menar. Men att försöka att lära en psykopat att känna empati, medlidande och ånger torde vara en lika omöjlig pedagogisk uppgift att leda till framgång som att försöka reformera en homosexuell till att överge sin läggning. Det är därför straffet för KJ rimligen måste bli fängelse, tidsbestämt eller livstid, om han fälls för styckmordet på Vatchareeya Bangsuan.

Edit: Avgörandet i målet kommer att ske i HovR och är inte att vänta denna sidan åsskiftet, i bästa fall inom ett år. Mardrömen är naturligtvis att KJ frias i den högre instansen, det vore som jag skrivit tidigare ett oerhört bakslag för rättsystemet. Man ska inte kvälja dom, men det är vad som kommer att ske om KJ frias eller döms till vård.
Man kan inte få en psykopat att känna medlidande och ånger men man kan få dem att få ett beteende som gör att de undviker att skada andra.
Citera
2013-06-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Personligen tror jag att det är fel svar. Min uppfattning är att de fick ett väldigt konkret tips om var de skulle söka. Därför for de sex personerna ( tre vet jag namnen på) i två bilar upp till denna del av ett ändå rätt stort område. Däremot säger jag inte att det var så, men det är vad jag tror.
Jag håller med. De har sagt att de fick ett konkret tips.
Citera
2013-06-27, 13:40
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det borde vara väldigt olika från person till person. Jag gissar att det varierar från en timme till tio timmar
Råkade zappa över till en sån där amerikansk kriminaldokumentär häromkvällen, där de beskrev hur de utredde en serie styckmord. I utredningsarbetet kom de åp att de skulle fråga en redan fälld styckmördare hur lång tid han hade hållit på. Till saken hör eventuellt att denne styckmördare beskrevs som ytterst vältränad, muskulös och stark. Han hade styckat sina offer/sitt offer över lederna med en såg, och kunde berätta att han hållit på sex timmar.
Citera
2013-06-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Tror inte det berodde på annat än att man först letar i ett område, sen fortsätter man bit för bit , område efter område, allt efter logik.
Är det nån som tipsat om området är det KJ själv omedvetet/medvetet.
Jag tror fortfarande att han ville VB skulle bli hittad och helst vara med när hon hittades, därför har han placerat ut henne som han gjort.
Jag tror också det, att han ville att hon skulle bli hittad om han ör GM
GW tror jag skrev ngt om att det var en GM som ville visa upp vad han gjort. " avskeda hans mästerverk"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in