2013-06-27, 09:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Klokt ja, men man letar inte enbart på platser dit KJ har anknytning eftersom man inte enbart fokuserar på honom.

Jag vet att man inte gjorde det trots att man borde ha gjort det, KJ var den sista kände personen som såg VB i livet. VB var hos honom till 21, så hur kan man då få för sig att Gammelängsområdet är intressant med VB och träning som utgångspunkt? De tänkte inte på ett brott, därför var Sävast och Åberget heta områden för MPS och polis, vi andra begrep bättre.

Fem mindre byggnader kring Gammelängsberget sades det här, ja, då kan man förvänta sig att övriga fyra också kollats. Man såg inte några tecken på intrång, men vid det gula gjorde man det och fick träff. Mitt tips om kulor vid berget fick jag efter en direkt fråga via pm, en Bodenboende som sett kulor där vid något tillfälle. Därför var just det huset intressant, särskilt om man kände till att det var just vid huset KJ och hans gäng har brukat spela.
Citera
2013-06-27, 09:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jaaaaaaaa, eller hur!!! Med all sannolikhet lusläste MPS denna tråd eftersom de har brist på eget logiskt tänkande, för att få nya uppslag om var VB ev kan vara.
Tror inte det hörru.
MPS har stor vana att kartlägga var man ska leta, behövs inga tips från ett forum för det.
Den var bra!

Jaaaaa, eller hur, den nybildade avdelningen sedan ett par veckor tillbaks har stor vana. Tänk lite innan du häver ur dig dumheter.

Edit;Måste vara den vanan som gjorde att kärntruppen faktiskt sökte på en helt annan plats den dagen och när det inte gav resultat och egna uppslag var slut, så förstod man att Flashbackdetektiverna nog är värda att ta på allvar. När rödluvan såg huset fick hon en magkänsla och intuition baserad på vad hon läst här i tråden. Eller tror du på kaffesump, spåtanter och övernaturlig förmåga? Magkänsla, haha!
Senast redigerad av OY 2013-06-27 kl. 09:15.
Citera
2013-06-27, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jaaaaa, eller hur, den nybildade avdelningen sedan ett par veckor tillbaks har stor vana. Tänk lite innan du häver ur dig dumheter.
Oavsett om den är nyöppnad finns grunderna/manual hur man på bästa sätt letar, hur man täcker upp ett område när man letar efter en som försvunnit.
Men det är ok OY. Du får gärna tro att det är tack vare FB som VB hittades.
Citera
2013-06-27, 09:25
Medlem
Citat:

Edit;Måste vara den vanan som gjorde att kärntruppen faktiskt sökte på en helt annan plats den dagen och när det inte gav resultat och egna uppslag var slut, så förstod man att Flashbackdetektiverna nog är värda att ta på allvar. När rödluvan såg huset fick hon en magkänsla och intuition baserad på vad hon läst här i tråden. Eller tror du på kaffesump, spåtanter och övernaturlig förmåga? Magkänsla, haha!
Tror inte det berodde på annat än att man först letar i ett område, sen fortsätter man bit för bit , område efter område, allt efter logik.
Är det nån som tipsat om området är det KJ själv omedvetet/medvetet.
Jag tror fortfarande att han ville VB skulle bli hittad och helst vara med när hon hittades, därför har han placerat ut henne som han gjort.
Citera
2013-06-27, 09:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Oavsett om den är nyöppnad finns grunderna/manual hur man på bästa sätt letar, hur man täcker upp ett område när man letar efter en som försvunnit.
Men det är ok OY. Du får gärna tro att det är tack vare FB som VB hittades.

Den manualen förklarar hur man söker, olika metoder, troligen grunderna i MSO. Du säger täcker upp, stämmer säkert, handlar om det konkreta agerandet på plats, men säger ingenting om hur man resonerar sig fram till var man bör söka, i så fall borde Gammelängsberget sökts av mycket tidigare. Säger ingenting om hur man tar fram olika områden i en prioritetsordning baserat på kända omständigheter när ett brott misstänks vara begånget. Visa mig det i så fall.

Fanns inga kända omständigheter kring VB som pekade mot Gammelängsberget, däremot fanns det information som gjorde området intressant med KJ som utgångspunkt om han är inblandad, vilket han statistiskt sett borde vara, kroppsdelarna hittades där, ett kvitto på att detektiverna här tänker på ett nyktert vis.
Citera
2013-06-27, 09:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tror inte det berodde på annat än att man först letar i ett område, sen fortsätter man bit för bit , område efter område, allt efter logik.
Är det nån som tipsat om området är det KJ själv omedvetet/medvetet.
Jag tror fortfarande att han ville VB skulle bli hittad och helst vara med när hon hittades, därför har han placerat ut henne som han gjort.

Men du sa ju att MPS är vana vid att hitta relevanta områden, åtminstone menade du det. Nu menar du att man inte selekterar, man tar yta efter yta utan någon som helst faktabaserad analys. Metoden är att söka av alla ytor, och har man tur får man träff tidigt, om otur så kan det ta månader.

Rödluvan sa ju att hon tänkte ut relevanta platser, det stämmer inte med det du säger om område efter område, bit för bit. Och det fanns ingen logik i MPS verksamhet från start till mål, enbart magkänsla och intuition baserad på den här tråden.
Citera
2013-06-27, 09:45
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaangieee
"Läkaren som undersökt 22-åringen bedömer att det kan misstänkas att 22-åringen led av en allvarlig psykisk störning vid gärningen och att man kan misstänka att det förelåg en allvarlig psykisk störning vid undersökningen."

Kanske dåligt formulerat av skribenten i tidningen, annars tolkas det ju lätt som att det är helt konstaterat att KJ är gm.

Ja, så vill jag få det till iaf
Citera
2013-06-27, 09:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
KJ måste ju vara "känd av polisen" sedan tidigare om de två gånger åkt ut till hans högstadieskola och genomsökt hans skåp samt beslagtagit vapen och informerats om att KJ hotat elever med vapen. Om detta rykte är sant. Frågan är vad som sedan hände med KJ? Släppte man honom utan uppföljning, vidtog man inga mer åtgärder?

KJ kommer vad jag förstår inte från en kriminell familj/miljö och därför är beteendet ännu mer alarmerande, det är ingen social markör utan tecken på att något verkligen är fel på individen.

Jag tänker att VB och hennes mor kanske pratat om KJ och att han "inte är bra", sedan revolterar VB och mörkar att hon träffar KJ, alternativt pågick något slags hotspel. Hon kanske rent av låtsades ha en crush på MB, men det var KJ hon drogs till? Hon kanske dumpade relationen med KJ på order av sin mor, men brydde sig inte om varningssignalerna? Vi har hört att hon var lite naiv, att det var hennes främsta egenskap i stort sett. KJs tjejer har lämnat honom, en del kompisar blev rädda, ganska mycket har kommit fram på det temat, om det är struntprat eller ej återstår att se. En hel del har säkert vittnat.

Det kan väl vara så att VBs mor inte visste vem hon var hos, men att hon visste att det fanns en person som inte var "bra" för hennes dotter, därav det snabba gripandet. Jag tror att KJ inledningsvis greps på grund av sin historik.

I övrigt är världen inte rättvis, KJ hade nog hellre velat ha ett "vanligt liv" med glädje som alla andra, tror att det är frågan om något maskinellt fel, genetik.

Hm .. Drogs till ? Egendomligt och svårförklarligt att en ambitiös och studieinriktad brud som Vatchareeya drogs till sin motpol - en drop out som inte fixade gymnasiet och som militärpsykologerna bedömde olämplig för vapentjänst - kasserad vid mönstringen - och som kompensation söker tröst i att leka krig med låtsasvapen tillsammans med andra som antagligen också kasserats av liknande skäl, samt utöver detta infantila intresse även fantiserer om hur det skulle kännas att plåga livet ur en människa som omväxling till djurplågeriet. Denna egenhet hos KJ måste hon rimligen ha känt till eller fått berättats för sig av någon som hört KJ berätta om det. Vilket utbyte VB kan ha haft av någon som KJ är en gåta.
Citera
2013-06-27, 10:00
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hm .. Drogs till ? Egendomligt och svårförklarligt att en ambitiös och studieinriktad brud som Vatchareeya drogs till sin motpol - en drop out som inte fixade gymnasiet och som militärpsykologerna bedömde olämplig för vapentjänst - kasserad vid mönstringen - och som kompensation söker tröst i att leka krig med låtsasvapen tillsammans med andra som antagligen också kasserats av liknande skäl, samt utöver detta infantila intresse även fantiserer om hur det skulle kännas att plåga livet ur en människa som omväxling till djurplågeriet. Denna egenhet hos KJ måste hon rimligen ha känt till eller fått berättats för sig av någon som hört KJ berätta om det. Vilket utbyte VB kan ha haft av någon som KJ är en gåta.

Mm, jag håller med. Men om det är så som det spekulerats att VB hade få vänner, så kan det ju leda till självförnedring, det vill säga att man tar vad som står till buds.

Vänskapen med KJ kanske inte var den optimala men dock en mänsklig kontakt. Och vid ensamhet så kan man hora för minsta lilla bekräftelse.
Citera
2013-06-27, 10:01
Moderator
OYs avatar
Läste nånstans att tankar på att döda någon kan utlösas efter något traumatiskt, t ex efter ett dödsfall. Farfar, när avled han? Ligger det nära i tid? Hade han också med Försvarsmakten att göra?

När fick KJ avslag av Försvarsmakten, det är något som ytterligare kan ha försatt KJ i en negativ spiral nedåt i stresskonen, hans psyke har inte klarat av att hantera de här motgångarna, och har VB dessutom inte velat ha tillbaks honom var botten nådd.

Jag tror att det här ligger ganska nära sanningen.
Citera
2013-06-27, 10:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Läste nånstans att tankar på att döda någon kan utlösas efter något traumatiskt, t ex efter ett dödsfall. Farfar, när avled han? Ligger det nära i tid? Hade han också med Försvarsmakten att göra?

När fick KJ avslag av Försvarsmakten, det är något som ytterligare kan ha försatt KJ i en negativ spiral nedåt i stresskonen, hans psyke har inte klarat av att hantera de här motgångarna, och har VB dessutom inte velat ha tillbaks honom var botten nådd.

Jag tror att det här ligger ganska nära sanningen.
Farfar avled 7 april 2013.
Citera
2013-06-27, 10:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Farfar avled 7 april 2013.

Tack Q, ja, det här är troligen en bidragande faktor till KJ psykiska ohälsa tror jag. För många motgångar och tråkigheter på kort tid. Han var ur balans, psykiskt instabil och VB var den stressor som fick bägaren att rinna över, inte konstigare än så tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in