2013-06-24, 07:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Ja, enligt vissa så tyder vissa, vad jag skulle kalla, storskaliga brus (1-2 sigma kanske i den planck-datan som släpptes nu, så väldigt svag signal) på gravitationell inverkan från andra universum. Får se vad vidare analys säger.

Det är vad jag kan komma på på rak arm sådär. Men om man nu hittar något storskaligt i CMBt så... ja, vem vet vad det kan vara?
Hur menar man att man kan skilja detta från kroppar som evt ligger utanför vårt synliga universum och kan härleda det till parallella istället???

Och om dessa kroppar kan observeras påverkas av ett parallellts universums gravitation måste/borde vi ju kunna se detta universum visuellt då gravitationsvågorna färdas med samma hastighet som ljuset.

Då borde man ju kunna skåda extremt avlägsna galaxer som brakar in i vårt synliga universum som inte är rödförskjutna ens i närheten av samma grad som de borde vara eller rent av blåförskjutna.

Du rubbar mina cirklar
Citera
2013-06-24, 09:56
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur menar man att man kan skilja detta från kroppar som evt ligger utanför vårt synliga universum och kan härleda det till parallella istället???

Och om dessa kroppar kan observeras påverkas av ett parallellts universums gravitation måste/borde vi ju kunna se detta universum visuellt då gravitationsvågorna färdas med samma hastighet som ljuset.

Då borde man ju kunna skåda extremt avlägsna galaxer som brakar in i vårt synliga universum som inte är rödförskjutna ens i närheten av samma grad som de borde vara eller rent av blåförskjutna.

Du rubbar mina cirklar

Inte haft tid att sätta mig in i det, men här är resultatet av en snabb googling.

http://www.theaustralian.com.au/news/world/cosmic-cold-spots-hint-at-other-universes/story-fnb64oi6-1226646122822

Om du hittar ursprungsartikeln,släng gärna upp en länk. Jag kan maila PDFn till de som vill läsa den om den är bakom en paywall. Har tyvärr fullt upp med annat atm.
Citera
2013-06-24, 10:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Inte haft tid att sätta mig in i det, men här är resultatet av en snabb googling.

http://www.theaustralian.com.au/news/world/cosmic-cold-spots-hint-at-other-universes/story-fnb64oi6-1226646122822

Om du hittar ursprungsartikeln,släng gärna upp en länk. Jag kan maila PDFn till de som vill läsa den om den är bakom en paywall. Har tyvärr fullt upp med annat atm.
Här ger man en mer allmänvetenskaplig förklaring
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2326869/Is-universe-merely-billions-Evidence-existence-multiverse-revealed-time-cosmic-map.html

Video med George Efstathiou
http://www.youtube.com/watch?v=YcdrdybMbyU

ESA (orginalartikeln?)
http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/Planck/Planck_reveals_an_almost_perfect_Universe
Citera
2013-06-25, 11:05
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ja, enligt vissa så tyder vissa, vad jag skulle kalla, storskaliga brus (1-2 sigma kanske i den planck-datan som släpptes nu, så väldigt svag signal) på gravitationell inverkan från andra universum. Får se vad vidare analys säger.

Det är vad jag kan komma på på rak arm sådär. Men om man nu hittar något storskaligt i CMBt så... ja, vem vet vad det kan vara?
Det här handlar ju således bara om andra delar utav det universa, som vi lever i och som vi kan se en liten del utav (vårt synliga universum), eller hur? Annars hade man ju inte talat om gravitationell påverkan från dem andra delarna?
Jag tycker det är vilseledande att kalla andra delar av universum, som ligger utanför vår synbubbla, för parallella universum. Borde snarare kallas grann-universum eller liknande, och lämna "parallella"-benämningen till dem mer abstrakta universumen som uppstår ur strängteorier, kvantmekaniken och liknande. Alltså nivå 2-4, om man använder sig av Tegmarks taxonomi Nivå 1 borde inte klassas som parallellt!
Citera
2013-06-26, 16:52
Medlem
Rimberts avatar
Jag har också svårt att riktigt svälja några parallella universum.
Det är bara tankefoster.
Men uppenbarligen är vårt kända universum på väg mot något med stark gravitation.
Lever vi i en händelsehorisont som sakta sugs in i det ultimata svarta hålet?

Vad är för övrigt fram och bak i universum, då expansionen är lika stor åt alla håll?
Bara det är mystiskt och antyder att vi lever i en sorts bubbla och att vi missvisas att tro vi på något sätt är i centrum av universum.
Men var är startpunkten för expansionen då?
Det finns säkert ekvationer som kan förklara detta.

Förstår att detta är mer filosofi än fysisk vetenskap.
Men trots allt är det intelligenta medvetandet säkerligen universums yttersta mål och det måste ställa sådana här frågor.
Moderatorn får ta bort detta inlägg om det faller utanför ramen.
Men jag ställer ändå de yttersta frågorna.
Senast redigerad av Rimbert 2013-06-26 kl. 17:49.
Citera
2013-06-26, 18:28
Medlem
Man vet ungefär när big bang startade och man vet hur snabbt universum expanderar, räcker inte det för att räkna ut hur stort universum är?
Citera
2013-06-26, 18:56
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin83
Man vet ungefär när big bang startade och man vet hur snabbt universum expanderar, räcker inte det för att räkna ut hur stort universum är?

Problemet är väl att man inte vet hur fort expansionen sker utanför vårt synliga universum.
Man säger att expansionen går snabbare ju längre bort man tittar. En svindlande tanke är att hela universum expanderar med en oändligt hög hastighet och då blir det lite kluigt att räkna.
Citera
2013-06-26, 20:14
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin83
Vi kan räkna ut hur stort vårt synliga universum är. Dvs ljuset från de galaxer som nått oss.
Diametern på det observerbara universum idag är 92 miljarder ljusår.

Edit. Här har jag gjort en liten förklaring på hur man kommer fram till 92 miljarder ljusår:
https://www.flashback.org/sp43277083
Citera
2013-06-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Problemet är väl att man inte vet hur fort expansionen sker utanför vårt synliga universum.
Man säger att expansionen går snabbare ju längre bort man tittar. En svindlande tanke är att hela universum expanderar med en oändligt hög hastighet och då blir det lite kluigt att räkna.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vi kan räkna ut hur stort vårt synliga universum är. Dvs ljuset från de galaxer som nått oss.
Diametern på det observerbara universum idag är 92 miljarder ljusår.

Edit. Här har jag gjort en liten förklaring på hur man kommer fram till 92 miljarder ljusår:
https://www.flashback.org/sp43277083
Tack för era svar!
Citera
2013-06-26, 23:09
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:

Hur går det här ihop med att universum inte har något centrum? Så om vi säger att vid en punkt långt härifrån går expansionen snabbare. Vad händer om vi nu befinner oss på den punkten och tittar hit där vi var innan, expanderar det snabbare där (här) nu istället?
Citera
2013-06-27, 02:19
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Hur går det här ihop med att universum inte har något centrum? Så om vi säger att vid en punkt långt härifrån går expansionen snabbare. Vad händer om vi nu befinner oss på den punkten och tittar hit där vi var innan, expanderar det snabbare där (här) nu istället?

Om jag fattat det rätt är det inte "här" och/eller "där" det expanderar utan utrymmet mellan.
Citera
2013-06-27, 03:54
Medlem
Citat:
Om jag fattat det rätt är det inte "här" och/eller "där" det expanderar utan utrymmet mellan.

Men jag vet att nån rymdforskare sa att våran galax är i kollisions kurs mot en annan galax om ca 6 miljarder år(osäker). Då tycker man att det måste spräcka den teorin väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in