2013-07-18, 15:47
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert

Jag förstår vad du menar. Men vi ser ju trots allt bara galaxen som den såg ut för 13 miljarder år sedan.
Dess nuvarande tillstånd kan vi väl inte inte veta någonting om. Den kan ju ha upplösts efter 40 miljarder år.
Vilket är troligt efter så lång tid.
Jag kanske tänker fel här, men vad är Nu när det gäller hastigheter på 2XC som det handlar om längst bort i universum.
Finns det överhuvudtaget något sådant som tid? Vad är Nu i evigheten?
Det är kanske bäst att jag lämnar denna intressanta tråd för nu.
Har nog rökt för mycket...
Med någon sådan hastighet kan ingenting röra sig i genom rummet. Det är själva rummet som blir större.
Citera
2013-07-18, 15:59
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Med någon sådan hastighet kan ingenting röra sig i genom rummet. Det är själva rummet som blir större.

Ja, visst är det så. Men galaxerna följer ju med rummets expansion.
Citera
2013-07-18, 16:01
Medlem
Rimberts avatar
Citat:

Jo, visst är det så. Men galaxerna i rummet rör sig ju med samma hastighet som rummets expansion, relativt oss.
Citera
2013-07-18, 16:01
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ja, visst är det så. Men galaxerna följer ju med rummets expansion.
Precis. Alltså rör de sig inte snabbare än C. Förstår du inte det så får du nog sova av ruset
Citera
2013-07-18, 16:03
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:

Jag förstår vad du menar. Men vi ser ju trots allt bara galaxen som den såg ut för 13 miljarder år sedan.
Dess nuvarande tillstånd kan vi väl inte inte veta någonting om. Den kan ju ha upplösts efter 40 miljarder år.
Vilket är troligt efter så lång tid.
Jag kanske tänker fel här, men vad är Nu när det gäller hastigheter på 2XC som det handlar om längst bort i universum.
De i galaxerna längst bort torkar nog fortfarande bort svetten ur pannan efter Big Bang.
Finns det överhuvudtaget något sådant som tid? Vad är Nu i evigheten?
Frågar man om klockan i valfri plats i valfri plats i universum får man divergerande svar, tom med när det gäller miljoner år.
Det är kanske bäst att jag lämnar denna intressanta tråd för nu.
Har nog rökt för mycket...
Ja nu har du nog rökt för mycket! Om vi tittar på en galax och hur den såg ut för 13 miljarder år sedan är den 13 miljarder år äldre än då ljuset lämnade den, dvs idag.
Citera
2013-07-18, 16:06
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Precis. Alltså rör de sig inte snabbare än C. Förstår du inte det så får du nog sova av ruset

Du förklarar ju ingenting med det.
Jag behöver inte sova av mig något rus, möjligtvis får jag hitta ett simplare forum, som bättre passar min konstitution för närvarande...
Citera
2013-07-18, 16:08
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Du förklarar ju ingenting med det.
Jag behöver inte sova av mig något rus, möjligtvis får jag hitta ett simplare forum, som bättre passar min konstitution för närvarande...
Det är inte så mycket att förklara mer än så. Hela forumet är dock fullt av långa utläggningar om detta. Varsågod: https://www.flashback.org/sok/universums+expansion
Citera
2013-07-18, 17:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jo, visst är det så. Men galaxerna i rummet rör sig ju med samma hastighet som rummets expansion, relativt oss.

Galaxerna är stilla, det är avståndet mellan dem som ökar. "Mer rum" tillkommer... för en mer noggrann beskrivning, kolla igenom forumet.
Citera
2013-07-18, 18:58
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Galaxerna är stilla, det är avståndet mellan dem som ökar. "Mer rum" tillkommer... för en mer noggrann beskrivning, kolla igenom forumet.

Man kan ju inte säga att galaxerna är stilla, om de ingår i rummet och avståndet mellan dem ökar.
De rör ju ändå på sig objektivt sett relativt varandra.
De rör väl sig ändå med hastighet och acceleration från varandra.
Rörelse är väl bara en definitionsfråga. Även om det är själva rummet som utvigdar sig, så är det ändå en rörelse mellan objekt A och objekt B.
Vi vet ju för övrigt nada om den hypotetiska mörka energin som får universum att "blåsa upp sig"...
Den finns väl bara i ekvationer.
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-18 kl. 19:13.
Citera
2013-07-18, 19:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Man kan ju inte säga att galaxerna är stilla, om de ingår i rummet och avståndet mellan dem ökar.
Rörelse är väl bara en definitionsfråga. Även om det är själva rummet som utvigdar sig, så är det ändå en rörelse mellan objekt A och objekt B.
Vi vet ju för övrigt nada om den mörka energin som får universum att "blåsa upp sig"...
Beror på hur du definierar rörelse eller hur?

I kosmologiska sammanhang handlar det om en rörelse genom / i rummet.
Citera
2013-07-18, 19:17
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Beror på hur du definierar rörelse eller hur?

I kosmologiska sammanhang handlar det om en rörelse genom / i rummet.

Javisst är det så. Men här det ju själva rummet som rör sig.
Så då kan man inte tala om rörelse i rummet.
Även om galaxhoparna rör sig från varandra.
Det är bara frågan om rummet skulle expandera utan materien som ingår där.
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-18 kl. 19:21.
Citera
2013-07-18, 19:21
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Så, hur långt kan vi då se? Ja det beror på vilket avstånd vi använder. Säger du att vi kan se 13.8 miljarder ljusår bort, för att ljuset har färdats den sträckan? Eller det avstånd till galaxen idag?
Astronomer använder den första. Kosmologer den andra.
Intressant, hur kommer det sig att kosmologer använder sig utav den andra definitionen? Måste ju skapa förvirring och förstår inte varför.
Citat:
Jag vet inte riktigt vad PCG (Puff, Crille, Giorgi) gnäller om här.
Galaxer som ligger långt bort rör sig idag snabbare än c, relativt oss. Dock rör de sig INTE snabbare än c genom rummet och det är där begränsningen ligger. Så för att vara korrekt i terminologin får man väl säga att dem avlägsnar sig snabbare än c, men de rör sig inte snabbare än c och göra en klar skillnad mellan de två begreppen.

Och här passar jag på att bumpa min egen fråga, då den drunknade i en plötsligt tillväxt av denna tråden under gårdagen och idag (Grymt kul! )
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Ok, här kommer en fråga om exoplanet jakten.
Den här artikeln går igenom 7 olika sätt att spana efter exoplaneter. De fem första (7-3) är standard som jag tror dem flesta insatta känner till. (Transit, radial, microlinsning, direkt observation och avvikningar i pulsarers pulser)
De två sista är dock nya för mig. Den sista är lik radial-metoden, fast man använder väldigt finkalibrerad astrometri istället för rödskifte. Inget konstigt med det.
Men så har vi den näst sista (nummer två i listan), som är lite mer nytänkande.. Fast jag har lite svårt att förstå mig på den. Någon som har lust att förklara lite utförligare?
Jag förstår att man tittar efter ljuspeakar från att vobblingarna från planetens dragningskraft på något sätt skiftar koncentrationen utav fotoner i stjärnan?
Det hela låter lite konstigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in