Citat:
Ursprungligen postat av
PuffTheDragon
Så, hur långt kan vi då se? Ja det beror på vilket avstånd vi använder. Säger du att vi kan se 13.8 miljarder ljusår bort, för att ljuset har färdats den sträckan? Eller det avstånd till galaxen idag?
Astronomer använder den första. Kosmologer den andra.
Intressant, hur kommer det sig att kosmologer använder sig utav den andra definitionen? Måste ju skapa förvirring och förstår inte varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rimbert
Man kan ju inte säga att galaxerna är stilla, om de ingår i rummet och avståndet mellan dem ökar.
De rör ju ändå på sig objektivt sett relativt varandra.
De rör väl sig ändå med hastighet och acceleration från varandra.
Rörelse är väl bara en definitionsfråga. Även om det är själva rummet som utvigdar sig, så är det ändå en rörelse mellan objekt A och objekt B.
Jag vet inte riktigt vad PCG (Puff, Crille, Giorgi) gnäller om här.
Galaxer som ligger långt bort rör sig idag snabbare än c, relativt oss. Dock rör de sig INTE snabbare än c genom rummet och det är där begränsningen ligger. Så för att vara korrekt i terminologin får man väl säga att dem avlägsnar sig snabbare än c, men de rör sig inte snabbare än c och göra en klar skillnad mellan de två begreppen.
Och här passar jag på att bumpa min egen fråga, då den drunknade i en plötsligt tillväxt av denna tråden under gårdagen och idag (Grymt kul!

)
Citat:
Ursprungligen postat av
Synesis
Ok, här kommer en fråga om exoplanet jakten.
Den här artikeln går igenom 7 olika sätt att spana efter exoplaneter. De fem första (7-3) är standard som jag tror dem flesta insatta känner till. (Transit, radial, microlinsning, direkt observation och avvikningar i pulsarers pulser)
De två sista är dock nya för mig. Den sista är lik radial-metoden, fast man använder väldigt finkalibrerad astrometri istället för rödskifte. Inget konstigt med det.
Men så har vi den näst sista (nummer två i listan), som är lite mer nytänkande.. Fast jag har lite svårt att förstå mig på den. Någon som har lust att förklara lite utförligare?

Jag förstår att man tittar efter ljuspeakar från att vobblingarna från planetens dragningskraft på något sätt skiftar koncentrationen utav fotoner i stjärnan?
Det hela låter lite konstigt!