2013-06-22, 22:57
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Har hört att fotona som tas från tillex. huble är svartvita eller nåt sånt och målas i, i efterhand. Hur vet man att färgerna blir rätt?
De foton som målas (alla gör inte det) målas framför allt för att framhäva skillnader mellan olika ämnen. Men Hubbleteleskopet har tagit många foton med autentiska färger också. Angående vilka ämne som döljer sig var så kan man lätt kolla sådant med spektrometrar.

Edit: inlägg 10 000!
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2013-06-22 kl. 23:02.
Citera
2013-06-22, 22:58
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Har hört att fotona som tas från tillex. huble är svartvita eller nåt sånt och målas i, i efterhand. Hur vet man att färgerna blir rätt?

Vad är "rätt" färg? Man använder olika färgläggning beroende på vad man vill illustrera. http://hubblesite.org/gallery/behind_the_pictures/meaning_of_color/index.php
Citera
2013-06-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Det är sant. Men det enda vi känner till är "vårt universum".
Alla andra spekulationer är bara teori.
Våra naturlagar gäller nog bara i det universum vi känner till.
Det är inte omöjligt att det är helt andra lagar bortom universums kanter.
Men här håller vi oss inom lagens ramar.
Naturen försöker försöker göra det så enkelt som möjligt och håller sig till vinnande koncept.
Men det är intressant att tänka sig parallella universum med helt andra naturlagar, där man föds i graven och där upp är ner och där skägget växer inåt.

Universum borde ju gränsa mot ingenting och där i ingenting finns väl då heller inga lagar eller något annat överhuvudtaget.
Eftersom universum expanderar då mot detta ingenting så borde där heller inte finnas något som hindrar universum från att expandera i oändlig hastighet.
Eftersom ingenting är ingenting så är det omöjligt att peka på var detta ingenting befinner sig.
Kanske mellan galaxhoparna men troligen mer eller mindre överallt beroende på hur mycket gravitationen påverkar omgivningen.
Citera
2013-06-23, 12:12
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Universum borde ju gränsa mot ingenting och där i ingenting finns väl då heller inga lagar eller något annat överhuvudtaget.
Eftersom universum expanderar då mot detta ingenting så borde där heller inte finnas något som hindrar universum från att expandera i oändlig hastighet.
Eftersom ingenting är ingenting så är det omöjligt att peka på var detta ingenting befinner sig.
Kanske mellan galaxhoparna men troligen mer eller mindre överallt beroende på hur mycket gravitationen påverkar omgivningen.

Om du ska dra en massa saker ur röven, så vänligen svara inte på folks frågor. Om det är något du vill veta, så skriv det i form av en fråga. Detta är ett vetenskapligt forum, inte filosofiskt.
Citera
2013-06-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Om du ska dra en massa saker ur röven, så vänligen svara inte på folks frågor. Om det är något du vill veta, så skriv det i form av en fråga. Detta är ett vetenskapligt forum, inte filosofiskt.

Okej, jag ber så mycket om ursäkt.
Citera
2013-06-23, 15:09
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Okej, jag ber så mycket om ursäkt.

Jag försöker inte vara elak på något sätt, folk läser i tråden för att de är nyfikna. Om någon läser dina spekulationer och tror du besitter kunskap i ämnet så blir de ju vilseledda. Och för att klargöra, det synliga universum expanderar. Det enda vi vet om universum i sin helhet är att det är mycket större än det synliga. Expanderar hela universum? Kanske. Finns något utanför? Lingvistiskt är det en oxymoron, men även där, kanske. Finns flera? Kanske. Detta är frågor vi behöver en TOE för att kunna extrapolera från vårat universum till det hela om vi ska kunna svara på.
Citera
2013-06-23, 15:22
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det synliga universum har inga kanter. Du kanske menade vårt synliga universums horisont? Som idag befinner sig 46 miljarder ljusår bort.

Hade jag menat vårt synliga universum hade jag sagt det. Jag menar hela universum, och frågan om vad som är bakom det.
Citera
2013-06-23, 15:25
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Hade jag menat vårt synliga universum hade jag sagt det. Jag menar hela universum, och frågan om vad som är bakom det.

Vi vet inte om hela universum är ändligt eller ej.
Citera
2013-06-23, 16:27
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Vi vet inte om hela universum är ändligt eller ej.
Det kan till och med finnas flera universum, så mycket som ett oändligt antal tror vissa. Detta verkar dock stanna vid rena spekulationer, då vad jag förstått multiversa är omöjliga att bevisa.
Citera
2013-06-23, 16:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Det kan till och med finnas flera universum, så mycket som ett oändligt antal tror vissa. Detta verkar dock stanna vid rena spekulationer, då vad jag förstått multiversa är omöjliga att bevisa.

Beror på vem du frågar / Vilken PSM-teori du kollar på.
Citera
2013-06-23, 16:59
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Beror på vem du frågar / Vilken PSM-teori du kollar på.
Det finns alltså de som anser att det finns bevis för parallella universum?
Citera
2013-06-24, 00:29
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Det finns alltså de som anser att det finns bevis för parallella universum?

Ja, enligt vissa så tyder vissa, vad jag skulle kalla, storskaliga brus (1-2 sigma kanske i den planck-datan som släpptes nu, så väldigt svag signal) på gravitationell inverkan från andra universum. Får se vad vidare analys säger.

Det är vad jag kan komma på på rak arm sådär. Men om man nu hittar något storskaligt i CMBt så... ja, vem vet vad det kan vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in