Citat:
Ursprungligen postat av
martiim
Jag är som sagt ingen expert i ämnet, så varför frågar du mig om du redan har svaret ?
Om du tycker att man inte behöver följa Koranen eller Bibeln för att kalla sig muslim eller kristen så är det din åsikt. Jag tycker att det är uppenbart att man ska göra det. Annars kan jag ju lika gärna kalla mig själv muslim igen, även fast jag äter griskött. Jag vet många som kallar sig själva för muslimer, även fast dem äter griskött och knappt vet någonting om islam. Det du säger är alltså att dem verkligen är muslimer ändå, bara för att dem kallar sig det? Jag får det väldigt svårt att skilja på olika religioner med ditt tänkande och det verkar som om du uppfattat verklighetens 2013 väldigt fel. Tänk tillbaka genom åren på hur mycket religionen förändrats. Den har anpassats efter dagens samhälle och grundtanken bakom allt försvinner ju längre in i framtiden vi kommer. Folk vet ju knappt vad dem tror på längre, men alla säger att dem tror på Gud ?
Expertis vad gäller diskutera religioner, tror jag inte är något man behöver tänka på, religion är ett runt ämne och inte har väl jag påstått mig vara expert jag heller.
Jag enbart frågade dig, vad islam isf var, utifrån de personliga anekdoterna och dina reflektioner i religion.
Alla har väl sina erfarenheter och så klart olika kunskaper också.
Att jag gick längre, för att uttrycka religionernas gudsstatus som känntetecknande och med det menade att religioner inte är mer religioner än vad skillnaden är mellan Löfbergs Lila och Gevalia, dvs The Label och The manufacturing "name", etiketten, yttre ramen : jag försökte ju enbart uppmärksamma att religionsivrarna själv drabbas av en slags förblindande vilsenhet i att komma med något exklusivt unikt, nytt med sprängstoffsverkan i så stor grad att man behöver ett hemlighetsmakeri utan dess like, när det sedan visar sig vad det handlar om.. så är det fan i mig så gott som på pricken detsamma.
Man vill bara framstå som extra-helig, utöver den andre extra-tillförlitlig,
someone special of a special kind..
Men nej, mn v äljer att inta fixa positioner.. vilket jag inte ser som vidare pacifistiskt ambitiöst, det var ju bara det jag sa.. att religionsskapare MEDVETET allienerar sig och ständigt förskjuter positioner i tron att ha något substantiellt att komma med, men vad har man... en uppsättning föremål/objekt, attribut att ceremoniera kring.. that´s all.
T.ex inte äta det och dt, inte den och den dage, inte skära si men skära så, läsa x rader dessa dagar och prostrera x ggr åt det väderstrecket, för DÅ.. då ÄR du "äkta.
Sedan menade jag mer religionstillhörighet, just det som du beskrev.. vad grupptillhörighete, kulturskapandet om "ett vi" betyder och får för konsekvenser.. mot vem och vad egentligen, är en s.k religiös lojal ? Är det Gud som ställt upp kriterierna för att t.ex nedvärdera icke-muslimer och bana väg för diskriminering, eller odlar man bilden av att vissa icke-charmiga egenskaper, det har "bara dom" .
Koder.. HUR beter sig en, korrekt människa? Enligt mig, medmänskligt så klart, enligt gudsfanatiker.. hmm en massa om och men, för när en människa egentligen är en människa.. då det finns "gudsstatus"
Vilket jag ser som icke-pacifistiskt.