Citat:
Ursprungligen postat av
martiim
Jaha trodde du refererade till det jag skrev, sorry.
Jag har inte fördjupat mig väldigt mycket i det ämnet, men uppenbarligen handlar det om tro. På det som står i Koranen. Det är ju det som står i böckerna (Koranen Biblen osv) som skiljer dem olika religionerna och det man tror på åt. Annars skulle det ju inte finnas olika religioner. Och då menar jag inte tro på bara en sak, som tex att avstå från griskött.
Visst, hur man väljer att lägga upp levnadsregler, ingår ju mig veterligen i kultursfären, att man däremot har en gudssyn och att böckerna inte är identiska, skulle inte behöva stå som grund för de oerhört långdragna och väldigt långsökta förhärligandet man tillskriver "sin riktning" - det är fortfarande monoteism, så sett.. är själv grundsynen inte direkt konfliktskapande, det är ju det possesiva ägandeanspråket på Gud eller Allah, som sätter in kilar mellan religiösa grupper, inom religiöst likaså.
Och så politiken på toppen som de religiösa eller troende faktiskt bejakar rätt genomgående, går på politiska retoriken som jag tycker borde få de religiösa att reagera, när nu så många fundamentalister menar att Gud r av sådan vikt som man trycker så ihärdigt på.. och t.o.m pratar om "otrohet".
Att tro på en Gud, är i egentlig mening inte alls "olika religioner". Däremot kulten och kultiverandet av det, man är mer gudomligt berörd än andra.. och sskapar nivåer i den s.k gudoliga insikten - går gud tt äga? Inte enligt mig. För det först, eftersom människor inte når så långt ut.. att ens kunna säga sig ens vara trogna gud.. guden har inget att säga till om eller kan ens påverka männniskans natur, naturen r vår och vi är naturen, SKULLE det inte vara så .... då skulle vi aldig ens ha kunnat forska och söka efter kunskaper, för det vore ju enorm synd, att t.ex förbättra.. och avhjälpa det som ligger i kosmos natur och därmed vår värld.
Statsreligion, är förstås annat, det är ju genast politik, det tvångsintar befolkning till en tillhörighet, för att kultivera och ge sig större erkännande.