Inom Islam finns det olika av vad jag skulle kalla det politiska ideologier som nu samverkar för att föra muslimerna tillbaka till stenåldern. Vad jag syftar på är de religiösa rättsskolorna de s.k
maddhab från Saudiarabien - specifikt
Hanbali madhhab som är den mest extrema riktningen av de fyra skolorna. Denna skola har nu sedan 50-60 talet drivit igenom en imperialistisk våldsagenda där sunt förnuft inte ingår i läran. Det är just denna form av extremism som gett upphov till wahabismen/salafismen vilket gett upphov till talibanerna, al-qaida och världens alla terroristers rörelser.
Detta våldsbenägna fenomen existerade märkligt nog inte innan andra världskriget. De flesta länderna i den islamiska världen var faktiskt
(tro det eller ej) sekulära på sina sätt och vis. I Saudiarabien och Afghanistan kunde till exempel kvinnor köra bil, gå på fotbollsmatcher, cykla utan några större problem. Jag tror att allt började med det muslimska brödraskapets framgångar efter andra världskriget
(som finansierades av britterna). Det var då mellanöstern började förgiftas av radikal extremism.
Här är till exempel Afghanska kvinnor på 70 talet - Varken slampigt eller extremt:
http://p.twimg.com/A2GhUo2CcAACvkj.jpg:large
Till skillnad från idag
http://3.bp.blogspot.com/_oKRPzc5GX5Y/TFHSp5QEMPI/AAAAAAAAAhA/0arSAjR2KlI/s1600/remember+afghan+women.jpg
Det ironiska är ändå faktumet att talibanerna fick sin makt av amerikanerna. Det var USA som finansierade den talibanska verksamheten på 80-talet och det var USA som lät talibanerna utbredda sin verksamhet för att sedan förklara krig mot de vilket i för sej hyckleri.
Jag vet verkligen inte vad som har hänt de senaste 60-50 åren. Det är synd att Islam fått dåligt rykte sedan dess. Mest av de som skett är också ett resultat av de krig västvärlden har fört mot de muslimska länderna. Vore det inte för amerikanernas/britternas/fransmännens krig mot mellanöstern skulle problem vara radikalt mindre. Men främst skulle jag nog säga att det är muslimerna själva som bär ansvaret för denna negativa riktning.
Jag menar, är inte människan naturligt begåvad med sunt förnuft? Självfallet men ändå ser vi muslimer som spränger sig själva i luften tillsammans med människor som är av samma religion. Vi ser muslimer som kidnappar, halshugger, våldtar och rånar människor trots förbudet. Jag kan inte riktigt förklara varför det blivit så. Man måste komma ihåg att denna extremism inte har någonting med islam att göra.