Citat:
Ursprungligen postat av
Kamora
Fast de kan ju inte kalla sig muslimer om de begår vidrigheter i islams namn. Enligt koranen så är en troende dömd till helvetet om han dödar en annan troende vilket betyder att han inte längre är muslim. I Syrien ser vi våldsbenägna ultra terrorister som massakrerar familjer, spränger moskéer, våldtar kvinnor och äter människors organ. På vilket sätt skulle man kunna kalla sådana galna individer för muslimer?
Dessa ultra terrorister är sekteriska av sig själva och är inte muslimer utan salafistiska terrorister. Precis som Ku-Klux klan och satanistiska dödskulter. Deras beteenden har absolut inget stöd i Koranen vilket betyder att de inte längre kan kalla sig för muslimer. Muslim betyder "en som under kastar sig". Menar du att en självmordsbombare underkastar sig Gud när han spränger sig själv och 45 andra in i döden?
De är snarare följare av extrema, förvridna och tolkade läror från salafistiska rörelser.
Vem ska berätta för dem att de inte är riktiga muslimer?
Vad jag förstått söker man stöd i koranen i verserna om försvarskrig och förklarar alla som dör i kriget shahider som får förtur till paradiset trots begångna synder.
Vem kan bedöma vad en riktig muslim är? Du säger att de radikala inte är riktiga muslimer. Skulle man fråga radikala muslimer om du var en riktig muslim hade man nog fått höra att du inte är det, för du tycker inte likadant som dem. Vem avgör?
Jag gillade det du skrev om att muslimer själva har ett stort ansvar för radikaliseringen och våldet. Jag höll faktiskt med om större delen av det du skrev. Visst är imperialism och annat kraftigt bidragande, men att majoriteten av alla muslimer i MENA lever i skräck, fattigdom och krig är något umman själv måste hjälpa, men inte verkar vara intresserad av.