2013-06-22, 21:17
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Nejnej, det håller jag med om. Kanske hon tänkt att hon kommer sitta i beta-tillbakaträsket så länge framöver att hon satsar på det bästa nu för att hon vet hon inte kommer köpa något sen. Är kanske en utmätning på gång av hennes sjukersättning?

Så förutseende tror jag inte Berny är - dessutom så verkar hon spendera en massa pengar på saker som inte är direkt livsviktigt för hennes överlevnad.

Hade jag varit i Bernys skor så hade jag skämts ihjäl över att ha såpass mycket skulder och dött lite inombords varje gång jag spenderade pengar på mig själv. Tyvärr så är Berny inte ett unikum i detta fall - folk vill ha och ha, men betala för sig är inte lika kul. Jag tycker jävligt synd om Madde som aldrig kommer få tillbaka en enda krona trots att Berny förstörde hennes hus; jag hoppas att jag har fel, men det tvivlar jag på.
Citera
2013-06-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Så förutseende tror jag inte Berny är - dessutom så verkar hon spendera en massa pengar på saker som inte är direkt livsviktigt för hennes överlevnad.

Hade jag varit i Bernys skor så hade jag skämts ihjäl över att ha såpass mycket skulder och dött lite inombords varje gång jag spenderade pengar på mig själv. Tyvärr så är Berny inte ett unikum i detta fall - folk vill ha och ha, men betala för sig är inte lika kul. Jag tycker jävligt synd om Madde som aldrig kommer få tillbaka en enda krona trots att Berny förstörde hennes hus; jag hoppas att jag har fel, men det tvivlar jag på.

Säg inte det -Om Madde har dragit skulden till fogden kan hon begära utmätning av B's sjukersättning men om B nu har en massa annat där kommer det klart ta tid.
Citera
2013-06-23, 00:32
Medlem
gurkskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Nja, lite fel här. Menar du basbelopp på sjukersättning (som är det som Berny måste ha)? För där är beloppet runt 7.000 kr och sedan får man bostadstillägg beroende på hur hög hyra man har. Du skattar ju på din sjukersättning så efter skatt är det ca. 7.000. Jag har själv sjukersättning, och när jag hade en väldigt hög hyra fick jag 8.500 varje månad, men nu har jag mindre hyra och får ca. 900 kr i bostadstillägg. Fogden tar nog inget från B, hon har inte tillräckligt hög inkomst för utmätning.

Angående skuldsanering så kan man få skuldsanering på mycket mindre belopp än de som du nämner. En familjemedlem till mig går på skuldsanering och hennes skulder uppgick "bara" till 80.000, så det beror inte så mycket på skuldens storlek utan hur situationen ser ut i helhet.

jävlar vad högt! hur lyckas man få så hög sjukersättning? jag har varit sjukskriven i 10 år men har fortfarande bara runt 6000 efter skatt, och min hyra ligger på ca 4000 månaden
Citera
2013-06-23, 00:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gurkskal
jävlar vad högt! hur lyckas man få så hög sjukersättning? jag har varit sjukskriven i 10 år men har fortfarande bara runt 6000 efter skatt, och min hyra ligger på ca 4000 månaden

När jag hade aktivitetsersättning fick jag ut efter skatt drygt 6.700 kr + bostadstillägg, och sedan när jag blev för gammal för det och det gick över i sjukersättning så höjdes min inkomst med några hundra. Nu har jag just över 6.900 + bostadstillägg som är på 900 kr. Detta trodde jag var normen, give or take några hundralappar.

Får du bostadstillägg?
Citera
2013-06-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
När jag hade aktivitetsersättning fick jag ut efter skatt drygt 6.700 kr + bostadstillägg, och sedan när jag blev för gammal för det och det gick över i sjukersättning så höjdes min inkomst med några hundra. Nu har jag just över 6.900 + bostadstillägg som är på 900 kr. Detta trodde jag var normen, give or take några hundralappar.

Får du bostadstillägg?

Kan ni hålla er till ämnet för tråden vore det super, den här diskussionen hör hemma i ett annat forum eller PM.

(Sry för OT själv)
Citera
2013-06-23, 14:18
Medlem
Hur i hela friden ska man kunna lita på ett enda ord denna Berny uttalar sig om? För det första, den som satt diagnosen Schizofreni på denna donnan måste fått sitt leg. på postorder, eller bara lurat sjukvården att vara s.k doktor. Den doktor som skriver ut 100 xanor om dagen mister sin läkarleg. Dessutom så kan inte madonnan B äta 550 st till 1100 3 mg xanor om dagen. Det är en orimlighet utan dess like. Spelar ingen roll hur tolerant man än är i dessa sammanhang. Hon skulle utan tvekan få andningsdepression och hjärtstillestånd. Sånt dravel, nog något av det mest patetiska jag hört. Man får in betydligt fler personer inom intensivvården där man aldrig någonsin kommer upp i dessa doser utan att inkomma avliden.

Berny är en mytoman och en missbrukare. F.ö undrar jag om hon ens har någon riktig diagnos mer än ev. borderline.

En ganska tragisk medelålders dam som inte vill bli vuxen och ta ansvar. Dessutom vara på behandlingshem på våra skattemedel för att sen komma ut och dricka alkohol var och varannan dag.
Visa upp nya kläder och smink i tonvis dagarna i ända. Jösses.
Citera
2013-06-23, 15:20
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1
Hur i hela friden ska man kunna lita på ett enda ord denna Berny uttalar sig om? För det första, den som satt diagnosen Schizofreni på denna donnan måste fått sitt leg. på postorder, eller bara lurat sjukvården att vara s.k doktor. Den doktor som skriver ut 100 xanor om dagen mister sin läkarleg. Dessutom så kan inte madonnan B äta 550 st till 1100 3 mg xanor om dagen. Det är en orimlighet utan dess like. Spelar ingen roll hur tolerant man än är i dessa sammanhang. Hon skulle utan tvekan få andningsdepression och hjärtstillestånd. Sånt dravel, nog något av det mest patetiska jag hört. Man får in betydligt fler personer inom intensivvården där man aldrig någonsin kommer upp i dessa doser utan att inkomma avliden.

Berny är en mytoman och en missbrukare. F.ö undrar jag om hon ens har någon riktig diagnos mer än ev. borderline.

En ganska tragisk medelålders dam som inte vill bli vuxen och ta ansvar. Dessutom vara på behandlingshem på våra skattemedel för att sen komma ut och dricka alkohol var och varannan dag.

Har du någonsin satt din fot i den sk "moderna psykiatrin" i det här landet? Har du läst utredningen om psykiatri-reformen som genomfördes på 90-talet? Troligen inte.

Citat:
Den doktor som skriver ut 100 xanor om dagen mister sin läkarleg.

Verkar inte heller som om du har någon insikt i hur svårt det är att ta ifrån en läkare sin legitimation eller hur vissa utskriftsprocedurer går till.

Citat:
Dessutom så kan inte madonnan B äta 550 st till 1100 3 mg xanor om dagen.

Om du kollar några sidor bakåt i denna tråden så hittar du en konversation mellan mig och Berny om detta.
Senast redigerad av Hyperexium 2013-06-23 kl. 15:34.
Citera
2013-06-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkskal

Ursäkta mig, glömde 2.000:- för skatt. Bra med påminnelsen där, tackar.
Citera
2013-06-23, 17:40
Medlem
Nää, jag vet ingenting om psykiatrin, ingenting.
Citera
2013-06-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1

Fast, för många av oss är det väldigt intressant att få följa hennes liv och se vad hon köper o.s.v. Många bloggare visar upp sina klädköp just för att det intresserar läsarna, precis som tjejer ofta i verkligheten vill jämföra köp. Inget fel med det.

Sen är hon inte medelålders. Medelålders är 40 och upp, inte 30.
Citera
2013-06-23, 19:37
Medlem
urwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Fast, för många av oss är det väldigt intressant att få följa hennes liv och se vad hon köper o.s.v. Många bloggare visar upp sina klädköp just för att det intresserar läsarna, precis som tjejer ofta i verkligheten vill jämföra köp. Inget fel med det.

Sen är hon inte medelålders. Medelålders är 40 och upp, inte 30.

Det kanske är intressant för vissa och det är förvisso inget fel med att intressera sig för andras klädköp men Berny har enorma skulder och är därför inte i en situation där man kan köpa massa nya kläder varje vecka, och hade hon haft någon skam i kroppen hade hon inte lagt ut det på sin blogg. Där har du vad som är "fel med det", att hon spenderar pengar hon egentligen borde betala tillbaka skulder med.
Citera
2013-06-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urwald
Det kanske är intressant för vissa och det är förvisso inget fel med att intressera sig för andras klädköp men Berny har enorma skulder och är därför inte i en situation där man kan köpa massa nya kläder varje vecka, och hade hon haft någon skam i kroppen hade hon inte lagt ut det på sin blogg. Där har du vad som är "fel med det", att hon spenderar pengar hon egentligen borde betala tillbaka skulder med.

Jojo, men samtidigt så ingår det i en människas överlevnad att köpa sig kläder eter årstiden. En bunke sommarkläder får man köpa. Och har hon nu sparat ihop pengarna till lägenheten och kanske fick något över så ville hon klart köpa något annat oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in