2013-08-09, 13:33
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Bara en sån sak. Att hon har sånt jävla glid och privilegium att hon får massa pengar till att plugga på Berghs, också tar hon inte den chansen. Jag blir så trött.

Nu tror jag dock knappast hon fick ut dom i handen då en kurs på Berghs kostar just 27 500:-. Om hon fick det beviljat i april så finns väl chansen att hon ska börja i höst.

Att sedan det nog inte lär bli något av det då hon fortfarande missbrukar (om än inte heroin) och leker fjortis är väl en annan sak...

... å andra sidan (bara en tanke) - kan det vara så att hon istället för att betala för sin kurs på Berghs använde pengarna på att köpa möbler? Det var ju ungefär i samma veva som hon verkade lägga ut massor av pengar som ingen riktigt förstod var de kom från. Jag vet som sagt inte hur dessa stipendier fungerar - kan hon egentligen få pengarna rakt i handen utan krav på motprestation? Även om hon skulle misslyckas med kursen så borde väl grundkravet vara att hon åtminstone börjar?
Senast redigerad av William Haines 2013-08-09 kl. 14:07.
Citera
2013-08-09, 14:39
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
... å andra sidan (bara en tanke) - kan det vara så att hon istället för att betala för sin kurs på Berghs använde pengarna på att köpa möbler? Det var ju ungefär i samma veva som hon verkade lägga ut massor av pengar som ingen riktigt förstod var de kom från. Jag vet som sagt inte hur dessa stipendier fungerar - kan hon egentligen få pengarna rakt i handen utan krav på motprestation? Även om hon skulle misslyckas med kursen så borde väl grundkravet vara att hon åtminstone börjar?

De av oss som är vana vid CSN reagerar väl med att tänka att man måste registreras vid skolan innan man får något, men som du säger, det här är ju ett stipendium.. Jag vet inte exakt hur det funkar, men jag antar att stipendier kan delas ut i klumpsummor innan utbildning ens har börjat. Förmodligen ser utdelarna enbart de böcker hon faktiskt har producerat, inte hur hon hanterat pengar och möjligheter etc tidigare. Så ja, det känns inte otroligt att ett eventuellt utdelat stipendium blev möbel/knarkpengar.
Citera
2013-08-09, 15:43
Medlem
Citat:
Inte alls omöjligt - hon tjänade inte bara pengar på själva boken, utan hon åkte ju runt och gjorde föreläsningar lite här och var vilket betalar rätt bra. Även saker som debattartiklar ger lite klirr i kassan. Dock så blir det lite mystiskt att hennes FK skulle bli helt opåverkad, men däremot så kanske andra runt omkring Berny skötte den biten och därmed så kanske hon själv inte riktigt förstod alla detaljer av vad som hände?

Du behåller alltid din sjukpension även om du tjänar mer än vad man får, de tär enbart bostadstillägget som ryker, inte själva pensionen, den är du berättigad till om du så blir miljonär.
Citera
2013-08-09, 16:31
Medlem
sinfons avatar
När man läser om de andra 276 stipendierna så är det ju rätt obskyra saker - "5000 till fotokurs på Island", "8000 att ta jägarexamen för" osv. Tror knappast de har organisation till att sitta och kolla varenda en EFTERÅT och betala dem vid olika tillfällen (många i förskott, vissa i efterhand) till olika ställen och länder. Pengarna kommer från en stiftelse och har troligtvis betalats ut på ett bräde till alla stipendiaterna.

Med andra ord tror jag ni har löst mysteriet med Bernys möbelpengar. Klart hon inte ville berätta det, hon använde ju dem inte som det var avsett.

Edit: Jag har förresten själv fått stipendier vid två tillfällen (när jag gick på högskola), till studieresor till specifika länder/städer, och fick då bara en summa pengar. Det var ingen som kollade vad jag gjorde med den eller om jag ens åkte.
Senast redigerad av sinfon 2013-08-09 kl. 16:42.
Citera
2013-08-09, 16:55
Medlem
Antitrinitarians avatar
Det här stipendiet, är det någon som har hört nåt om det (från Berny) tidigare? Känns inte det som en typisk Berny-sak att skryta om?
Citera
2013-08-09, 17:03
Medlem
William Hainess avatar
Här är stipendiet som Berny fått sig tilldelat:

Citat:
Den som tilldelas stipendium får endast använda pengarna för sådan utbildning, kompetensutveckling eller förkovran som ansökan avser.

Stipendierapport ska lämnas efter genomförd förkovran, utbildning eller kompetensutveckling.

https://www.sjf.se/medlemskapet/stipendier/sok-stipendium-for-utbildning-forkovran-och-kompetensutveckling

Hohum. Gissar att de aldrig kommer få någon sådan.
Citera
2013-08-09, 17:08
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Här är stipendiet som Berny fått sig tilldelat:

https://www.sjf.se/medlemskapet/stipendier/sok-stipendium-for-utbildning-forkovran-och-kompetensutveckling

Hohum. Gissar att de aldrig kommer få någon sådan.

Hehe nej knappast. Ingen högoddsare att hon kommer att skylla på sina sjukdomar heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Antitrinitarian
Det här stipendiet, är det någon som har hört nåt om det (från Berny) tidigare? Känns inte det som en typisk Berny-sak att skryta om?

Exakt. Inte ett pip.
Citera
2013-08-09, 17:11
Medlem
Jodå, i våras minns jag att hon instagrammade om att hon fått ett stipendium från journalistförbundet. Hon specificerade varken hur mycket pengar eller till vilket ändamål, dock.

Har för mig att det var i samma veva som hon snackade om att åka till "Mankells stuga" i sommar för att skriva. Det blev det ju inget av.
Senast redigerad av hanochintejag 2013-08-09 kl. 17:17.
Citera
2013-08-09, 17:25
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Jodå, i våras minns jag att hon instagrammade om att hon fått ett stipendium från journalistförbundet. Hon specificerade varken hur mycket pengar eller till vilket ändamål, dock.

Har för mig att det var i samma veva som hon snackade om att åka till "Mankells stuga" i sommar för att skriva. Det blev det ju inget av.

Åh fan. Försöker hitta var, men orkade inte navigera så länge bland tio biljarder ankmunsbilder (vaaarför tar hon aldrig bilder på något annat än sig själv?). Hon kan iofs ha tagit bort det också.

Den här hade jag också glömt: http://instagram.com/p/OyTjJeNG19/
Citera
2013-08-09, 17:27
Medlem
William Hainess avatar
Här är det: http://instagram.com/p/YpC-ChNG_r/

Så jo, hon har nämnt det. Jag antar att hon kanske börjar i höst? Hon skulle ta en kurs i engelska också.
Citera
2013-08-09, 17:51
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Här är det: http://instagram.com/p/YpC-ChNG_r/

Så jo, hon har nämnt det. Jag antar att hon kanske börjar i höst? Hon skulle ta en kurs i engelska också.

Oj vad dom positiva kommentarerna haglade över varandra här.
Mellan Elisapref och Björny
Och nu, bittra fiender...så det kan gå.
Citera
2013-08-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Oj vad dom positiva kommentarerna haglade över varandra här.
Mellan Elisapref och Björny
Och nu, bittra fiender...så det kan gå.

Fast enligt skvallerbloggen är dom vänner igen.

Citat:
Precis! Och nej, det är inte Bernys fel att vi blir svartmålade. Men vad fan ska vi gå in på the butterfly effect? Hade Berny inte inkluderat oss i sina böcker så blablabla. Vi står ju iaf upp för oss själva, med namn och information vi vet stämmer till skillnad från alla anonyma jävlar som väldigt lätt kan kasta ur sig i princip vad som helst?!!?????

Kan ni inte lägga ut era namn och en bild så känns det lättare att konversera, huh?

Och att jag har svårt att hålla mig till sanningen? Vilken sanning? Den ni bara bygger på mer och mer?
Det är som vissa påpekat, jag är helt enkelt bara frustrerad över att få skit över mig från anonyma idioter!

Btw, Berny och jag har pratat nu. På riktigt. Och har bestämt att hädanefter så sker all vår kommunikation via telefon. Så ni kommer inte få ett skit att gotta er i!

Jag kanske hade fel, det är inte Berny som njuter av uppmärksamheten det är NI, när någon exempelvis ger svar på tal...

Angående det sista, visst har hon rätt. Det har dykt upp många namn jag inte sett här tidigare nu när Berny börjat skriva igen, (mig själv inkluderad, har alltid läst men aldrig skrivit. Skaffade för tusan kontot för att skriva här) men visst stämmer det. Efter att ha följt Berny i tio år kan man inte med några ord försvara henne men det är intressant att följa henne. Det må vara misstag efter misstag men vi är många som blir uppriktigt glada när det går bra för Berny så att dra alla flashbackare över en kant (som alla gör) är så missvisande.

Ehm, rörig text men jag hoppas poängen går fram.
Senast redigerad av Jomika 2013-08-09 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in