2013-06-22, 17:09
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Njet, kan hon inte ha använt under tiden på behandlingshemmet. Dels har hon inte ensam fått lämna hemmet, dels har de väl drogtestat henne under vistelsen?

..Eller?

Är inte direkt ovanligt att det förekommer droger på behandlingshem. (bara för att det SKA förekomma drogtester så betyder det inte att det gör det i realiteten).
Sen så påverkas väl beloppet man får av fsk beroende på hur mkt hyra man har?
Citera
2013-06-22, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManiDrama
Du är naiv. Tänk på utgiften alkohol och droger också. Den verkar du ha missat.

Och OM hon har sparat pengar, vore det inte mer än rätt att hon kontaktade Madde och gav henne en del, typ som en första återbetalning. Det skulle ju vara det schyssta att göra och hon skulle visa att hon faktiskt bryr sig om vad hon/de gjorde med huset.

Det måste kännas sådär för Madde om hon ser allt som Berny får/har fått, möbler och allt, och Berny samtidigt är skyldig henne en stor summa.
Senast redigerad av GenesisP 2013-06-22 kl. 19:01.
Citera
2013-06-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlotGoth
Är inte direkt ovanligt att det förekommer droger på behandlingshem. (bara för att det SKA förekomma drogtester så betyder det inte att det gör det i realiteten).
Sen så påverkas väl beloppet man får av fsk beroende på hur mkt hyra man har?

Hmm, skrev fel. Basbeloppet innan hyran ligger på 8.900:- (Sedan får man bostadstillägg på det. Storleken på tillägget bror på hyran och vilken kommun man lever i.) Sen plockar fogden runt 1400 av det från en, om man har skulder liggande. Så jodå, hon kan ha sparat en del, OM det är där pengarna kommer ifrån. Antagligen vill hon inte skriva ut att hon sparat ihop dem eftersom det då skulle bli ramaskri kring det då hon rent etiskt borde betala av sina skulder istället men jag tror B's plan är att etablera ett hem och sedan beta av skulderna med tiden. Det är hon illa tvungen till, att gå i den ordningen, då skulden är så massiv. En halv mille i skuld eller vad det är, hade knäckt vem som helst såvida hon inte får en skuldsanering och då måste man ligga uppåt 8-900.000:- och det får man EN gång i livet och tvingas då leva på existensminimum i 5 år efteråt, vilket hon kanske inte vill.
Citera
2013-06-22, 20:16
Medlem
Citat:
Hmm, skrev fel. Basbeloppet innan hyran ligger på 8.900:- (Sedan får man bostadstillägg på det. Storleken på tillägget bror på hyran och vilken kommun man lever i.) Sen plockar fogden runt 1400 av det från en, om man har skulder liggande. Så jodå, hon kan ha sparat en del, OM det är där pengarna kommer ifrån. Antagligen vill hon inte skriva ut att hon sparat ihop dem eftersom det då skulle bli ramaskri kring det då hon rent etiskt borde betala av sina skulder istället men jag tror B's plan är att etablera ett hem och sedan beta av skulderna med tiden. Det är hon illa tvungen till, att gå i den ordningen, då skulden är så massiv. En halv mille i skuld eller vad det är, hade knäckt vem som helst såvida hon inte får en skuldsanering och då måste man ligga uppåt 8-900.000:- och det får man EN gång i livet och tvingas då leva på existensminimum i 5 år efteråt, vilket hon kanske inte vill.

GenesisP: Naturligtvis, det är det jag menar med att B förstår det skulle bli ramaskri. Men samtidigt måste hon ju ha möbler. Dilemma.
Citera
2013-06-22, 21:00
Medlem
William Hainess avatar
Hade Berny haft en verklig intention att bli av med gamla skulder så hade hon börjat betala av det och inte slösa pengar på smink och söta kläder.

Det är väldigt många som behagar att beklaga sig när de hamnar i skuldträsket, men överraskande få som faktiskt gör de uppoffringar för att betala tillbaka sina skulder.
Citera
2013-06-22, 21:05
Medlem
Igarusays avatar
det här är kanske lite OT, men jag kan inte komma på en bättre tråd än den här att fråga i:

Jag har vid några tillfällen under åren skummat lite i den här tråden och det som gör mig lika förvånad varje gång är hur intensivt ni orkar analysera allt som har med Berny Pålsson att göra.

Vad är det som tilltalar er med att skriva i den här tråden? När det kommer till riktiga fakta måste det ju vara svårt att urskilja vad som är vad.
Citera
2013-06-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Hade Berny haft en verklig intention att bli av med gamla skulder så hade hon börjat betala av det och inte slösa pengar på smink och söta kläder.

Det är väldigt många som behagar att beklaga sig när de hamnar i skuldträsket, men överraskande få som faktiskt gör de uppoffringar för att betala tillbaka sina skulder.

Det har du (tyvärr) alldeles rätt i! Betalningsmoralen hos folk är dag under all kritik. :/ "Köp! Köp! Men skit i notan."
Citera
2013-06-22, 21:07
Avslutad
Citat:

Nja, lite fel här. Menar du basbelopp på sjukersättning (som är det som Berny måste ha)? För där är beloppet runt 7.000 kr och sedan får man bostadstillägg beroende på hur hög hyra man har. Du skattar ju på din sjukersättning så efter skatt är det ca. 7.000. Jag har själv sjukersättning, och när jag hade en väldigt hög hyra fick jag 8.500 varje månad, men nu har jag mindre hyra och får ca. 900 kr i bostadstillägg. Fogden tar nog inget från B, hon har inte tillräckligt hög inkomst för utmätning.

Angående skuldsanering så kan man få skuldsanering på mycket mindre belopp än de som du nämner. En familjemedlem till mig går på skuldsanering och hennes skulder uppgick "bara" till 80.000, så det beror inte så mycket på skuldens storlek utan hur situationen ser ut i helhet.
Senast redigerad av GenesisP 2013-06-22 kl. 21:44.
Citera
2013-06-22, 21:08
Avslutad
Citat:
GenesisP: Naturligtvis, det är det jag menar med att B förstår det skulle bli ramaskri. Men samtidigt måste hon ju ha möbler. Dilemma.

Jo, men man behöver ju inte ha de dyraste möblerna som IKEA har, inte om man har så kass ekonomi.
Citera
2013-06-22, 21:08
Medlem
Personligen fascinerar hon mig då hon både ser bra ut och är en ovanlig karaktär. Dramat kring henne fascinerar också.
Citera
2013-06-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jo, men man behöver ju inte ha de dyraste möblerna som IKEA har, inte om man har så kass ekonomi.

Nejnej, det håller jag med om. Kanske hon tänkt att hon kommer sitta i beta-tillbakaträsket så länge framöver att hon satsar på det bästa nu för att hon vet hon inte kommer köpa något sen. Är kanske en utmätning på gång av hennes sjukersättning?
Citera
2013-06-22, 21:14
Medlem
runefjuns avatar
Citat:
Personligen fascinerar hon mig då hon både ser bra ut och är en ovanlig karaktär. Dramat kring henne fascinerar också.
Ser bra ut?? Hon kanske gjort det en gång i tiden, men nu ser hon så jääävla trasig och sliten ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in