2013-06-13, 12:17
Medlem
Hej!
Välkomna till Sverige landet där du behöver arbetslivs erfarenhet för att komma in på en utbildning.

Skämt åsido.

Var iväg till Hallsberg igår pc skrev den skriftliga delen. Jag fick 7,8 eller 9 på alla delar om jag inte missminer. Men jag gick inte vidare för det, efter skrivningen fick jag prata med rekryteringsansvarige och fick då förklarat för mig att jag är för ung och inte har haft något fast heltidsjobb.
Jag är 19 och tog studenten i fredag så visst är jag ung men bör jag inte ha informerats om detta tidigare? Angående jobb biten så tror jag att jag har ett ganska välfyllt CV för min ålder.

Lyckligtvis är det inte över än, de skulle höra sv. Sig nästa vecka och berätta om jag gått vidare eller inte. Men om nu detta handlar om en mognadsfråga, bör inte psykologen vara många gånger lämpligare att avgöra om jag är för ung och dum?

Skriver från telefonen så felstavningar och skumma formuleringar kan förekomma.
Citera
2013-06-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalkStrong
Hej!
Välkomna till Sverige landet där du behöver arbetslivs erfarenhet för att komma in på en utbildning.

Skämt åsido.

Var iväg till Hallsberg igår pc skrev den skriftliga delen. Jag fick 7,8 eller 9 på alla delar om jag inte missminer. Men jag gick inte vidare för det, efter skrivningen fick jag prata med rekryteringsansvarige och fick då förklarat för mig att jag är för ung och inte har haft något fast heltidsjobb.
Jag är 19 och tog studenten i fredag så visst är jag ung men bör jag inte ha informerats om detta tidigare? Angående jobb biten så tror jag att jag har ett ganska välfyllt CV för min ålder.

Lyckligtvis är det inte över än, de skulle höra sv. Sig nästa vecka och berätta om jag gått vidare eller inte. Men om nu detta handlar om en mognadsfråga, bör inte psykologen vara många gånger lämpligare att avgöra om jag är för ung och dum?

Skriver från telefonen så felstavningar och skumma formuleringar kan förekomma.

Snabb gissning: De har fler som klarar testet vid det här urvalet än antalet platser, då kan de välja lite och då går de nog efter vissa kriterier, exempelvis yrkeserfarenhet och ålder.
Citera
2013-06-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lektor
Hur fick du reda på denna notering som psykologen hade gjort? Du har ännu alltså inte fått mejlet om att du är garanterad en plats på utbildningen?

Jag fick mail om det, får svar senare för jag är reserv typ.
Citera
2013-06-14, 10:50
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Jag fick mail om det, får svar senare för jag är reserv typ.

Jag hamna oxå på reserven trots att jag klarade alla tester på första försöket. Det som sket sej för mej var mina gymnasiebetyg. Jag hade godkänt i Svenska och Matte enligt kriterierna. Men de tyckte ändå att jag hade för många IG.
Försökte förklara för Lena att det var tio år sedan jag gick ur gymnasiet och då hade jag ingen motivation till att plugga pga felval av program. Men nu e jag mer motiverad än någonsin.
De sätter mej ändå som reserv, trots att det inte stod någonstans att man skulle ha alla godkänt i gymnasiebetyget.

Får svar första veckan i juli.
Nu håller vi tummarna!
Citera
2013-06-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
Jag hamna oxå på reserven trots att jag klarade alla tester på första försöket. Det som sket sej för mej var mina gymnasiebetyg. Jag hade godkänt i Svenska och Matte enligt kriterierna. Men de tyckte ändå att jag hade för många IG.
Försökte förklara för Lena att det var tio år sedan jag gick ur gymnasiet och då hade jag ingen motivation till att plugga pga felval av program. Men nu e jag mer motiverad än någonsin.
De sätter mej ändå som reserv, trots att det inte stod någonstans att man skulle ha alla godkänt i gymnasiebetyget.

Nu håller vi tummarna!

När gjorde du dina antagningsprov?
Citera
2013-06-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden

Nu håller vi tummarna!

Man behöver inte ha alla godkända från gymnasiet, man behöver däremot ha grundläggande högskolebehörighet vilket betyder 90% godkända + godkänt i en del kärnämnen.
Citera
2013-06-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
Man behöver inte ha alla godkända från gymnasiet, man behöver däremot ha grundläggande högskolebehörighet vilket betyder 90% godkända + godkänt i en del kärnämnen.

Förmodar att du är klar lokförare nu, vill du berätta var du fick jobb? Har alla i klassen fått jobb efter utbildningen? Fick de flesta jobb där de hade sista praktiken? Vilka bolag praktiserade du på? Vilka orter kan man hamna på under praktiken, säkert många, men kan du ge många exempel...?
Citera
2013-06-14, 19:13
Medlem
Citat:

Är du verkligen säker på det? På TCC.se kan man läsa "Även den som genom praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen". Vidare kan man läsa "För att få börja på lokförarutbildningen måste du ha godkända betyg i svenska, engelska och matematik. Det är tillsynsmyndigheten Transportstyrelsens krav för att, efter cirka 4 månaders utbildning, ansöka hos tillsynsmyndigheten om det obligatoriska förarbeviset." Detta betyder väl snarare att har man godkända betyg i Sv, En samt Ma så är det upp till TCC själva att göra bedömningen huruvida de tror att man kan tillgodogöra sej utbildningen eller ej?
Citera
2013-06-15, 09:38
Medlem
Kaddens avatar
Citat:

Jag har godkänt i alla kärnämnen iaf och tror mitt betygssnitt låg på 9.8 ungefär. Alltså strax under godkänt.
Tycker ju ändå att det e dumt att grunda sej på mitt betyg från tio år sen. Men det är ju bara min åsikt. Onödigt att de låter mej göra testerna om jag inte har grundbehörigheten.
Falska förhoppningar (Om jag inte kommer in) :P
Citera
2013-06-22, 21:16
Medlem
Nalle39s avatar
Tja, jag pallade inte läsa igenom hela tråden tyvärr sen är några inlägg ganska gamla, men jag är väldigt nyfiken på Lokförarutbildningen för att få köra SJs tåg, framförallt x2000/Intercity tågen och roslagsbanan och liknanade, jag tror alla förstår, men jag hittar inte ett skit på nätet vart man ansöker och får intervjuer m.m, kan någon snälla länka?? Är väldigt sugen på lokförarare för x200 och utbildningen tack..
Citera
2013-06-22, 22:26
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle39
Tja, jag pallade inte läsa igenom hela tråden tyvärr sen är några inlägg ganska gamla, men jag är väldigt nyfiken på Lokförarutbildningen för att få köra SJs tåg, framförallt x2000/Intercity tågen och roslagsbanan och liknanade, jag tror alla förstår, men jag hittar inte ett skit på nätet vart man ansöker och får intervjuer m.m, kan någon snälla länka?? Är väldigt sugen på lokförarare för x200 och utbildningen tack..

Kommer inte va några utbildningar mer förrens hösten 2015!
Citera
2013-06-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Kommer inte va några utbildningar mer förrens hösten 2015!

Menar du SJ's egna utbildningar då? För på både TCC'soch lokforarutbildning.se-sidorna så står det att utbildning börjar i Vännäs jan-14 och i Boden september-14.
(Förutom de utbildningarna som börjar i höst/vinter-13 som är försent att söka in på nu.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in